טלוויזיה

עדכנו אותנו




אלנבי: כמה שפחות סקס, כמה שיותר אלימות

יום שבת 21 ביולי 2012 23:30 מאת: אור בר שלום, עכבר העיר

בניגוד לספר, מצייתת אלנבי לכלל הלא כתוב של הטלוויזיה האמריקאית ומתמקדת באלימות. למרות זאת אפשר ליהנות מעולם אפל שבדרך לא זוכה לחשיפה בפריים טיים, אקשן בקצב מואץ, ליהוק מבריק, וכמובן ריקודים אירוטיים



עוד לא הפגינה ביצועים. מורן אטיאס

(צילום: דני בר אדון)

פרסומת

כל מי שלקח פעם קורס של גדי טאוב באוניברסיטה העברית, יודע שצריך להגיע מוקדם לשיעור. במשך שנים ידועים השיעורים של טאוב, מרצה בכיר בתקשורת ומדיניות ציבורית בהר הצופים, כסוגה פופלארית–עילית ועשרות סטודנטים נותרים כל שנה מחוץ לרשימת המשתתפים המאושרים. מה יש בו בד"ר טאוב שגורם לסטודנטים להעביר שעה וחצי בעמידה (סיפור אמיתי) רק כדי להקשיב לו? יכולת מהפנטת לספר סיפור. את הכריזמה התיאורית שלו העביר טאוב לפני שלוש שנים לספר "אלנבי" (הוצאת ידיעות אחרונות, 2009), שזכה לחיבוק נעים הן מהביקורת והן מקהילת הקוראים הישראלית. ערוץ 10, שמצבו היה אז עדיין יציב ואופטימי, רכש את הזכויות להפיכתו לסדרת טלוויזיה וההפקה יצאה לדרך.

» תסריטאי אלנבי: אין פה סובלנות לעירום
» אלנבי של גדי טאוב יוצאת לדרך

אלנבי, שעל התסריט שלה חתום טאוב לצד ארז קו-אל (בוקר טוב אדון פילדמן), ובבימויו המצוחצח של אסף ברנשטיין ("החוב"), מבקשת לפרוס בפני הצופים את עולם הלילה שנמצא בשולי הקיום הנורמטיבי של כל אחד ואחת מאיתנו. שתי דקות הליכה משדרות רוטשילד המטופחות נמצאים מועדוני הלילה הסליזיים ביותר בצד הזה של המיסיסיפי, על האוכלוסיות שמאכלסות אותם: חשפניות, זונות, בריונים אלימים להשכרה, מסוממים ושיכורים. גם בעולם הזה יש חלוקת מעמדות ברורה בין מי ששולט ומי שנשלט. בדרגה הגבוהה ביותר נמצאים הגברים הישראלים, מלח הארץ שגם זכו לשמות שכאילו נלקחו משיר של שלמה ארצי: ארז בעל הבית (אביב אלוש), עידו (גיא אריאלי), ערן העיתונאי (נדב נייטס כאלטר אגו של גדי טאוב) ואסי השוטר (רועי אסף). מתחתיהם נמצאים המאבטחים הרוסים (דימה ושות') וקצת יותר למטה החשפניות: מיקה (מורן אטיאס), נוקי (רומי אבולעפיה) וסטפני (ג'וליה לוי בוקן). מעניין שדווקא טאוב, אדם שמבין משהו במדרש שם, לא הבחין בבנאליות הכינויים שהדביק לדמוחות, ואולי זה בכלל הפוך על הפוך, כיאה לעולם הכאוטי שבו מתקיימת הסדרה.

הנשים בתחתית הסולם. רומי אבולעפיה וג'וליה לוי בוקן בתפקיד החשפניות:

ב'אלנבי' לא שמים על עלילה. ישנו סיפור מסגרת קלוש על חשפנית שברחה מהעולם הדתי וכולם מחפשים אחריה ושתי התאהבויות קלושות שבוודאי ייגמרו בשברון לב, אבל לא בשביל זה התיישבתם מול הטלוויזיה. באלנבי קודם כל רוצים שתבינו איך זה להיות שם, בנקודה הכי שחורה ומענגת של חיי הלילה. את התצפיות האנתרופולוגיות שערך טאוב במשך יותר משנה דוחקים עבורכם לספתח של שלוש דקות בהילוך גבוה. כך מגלים שארז הוא אדם נורמטיבי, מעמודי התווך של החברה הישראלית. אב בישראל שמשכיב את בתו הקטנה לישון בטרם יצא ללילה במאורת החטאים של העיר ועוד מעדכן את הבייביסיטר שהוא הכין לילדה את התיק למחר. ואז פוף! מעבר למראה. וואן שוט ארוך ולעוס לעייפה שמלווה את ארז בכניסה למועדון ובעצם מכיר לצופים את סביבת העבודה שלו עם המשפט ההזוי והמתוסרט לעילא "אלנבי זו אוטונומיה". באמת? אתם בטוחים? מחתימים דרכון בכניסה? אבל אחרי הפתיחה הצפויה הסדרה מתחילה לקבל קצב משלה ולהאיץ בעליות. פייר, אפילו נהניתי.

אפשר לנחש שאביב אלוש, ערס המחמד של הטלוויזיה הישראלית, סוף סוף מרגיש בבית. אחרי שנים שבהם רק טעם מהטייפקאסט בעספור, הבורר ואם יש גן עדן, הוא מתיישב בתפקיד שמחייב אותו למתוח את גבולות ההגדרה העצמית. ארז של אלוש מדבר עם כולם בגובה העיניים לעיתים קרובות תוך כדי שימוש בשם התואר, הפועל והעצם,"אחי". הרצון להישאר אותנטיים ככל האפשר ולחקות את השפה המדוברת בנאמנות, יוצרת לעיתים קרובות מצגת משחק מגוחכת ולא אותנטית, שבעיקר מלעיגה את המונולוגים. כנ"ל לגבי נדב נייטס על תקן העיתונאי התמים שמתאהב בחשפנית נוקי. נייטס יוצר דמות כל כך שבלונית ומשעממת, כולל טון דיבור מבוהל ומגומגם שמתחשק לך לשלוח אותו לקבל כמה כאפות על רחבת הריקודים. אני מבינה את קו העלילה של "הילד הטוב שמסתבך בעולם הרע", אבל אם כבר לשעמם אותנו בסיפור שכבר סופר אלפי פעמים, לפחות תיצרו דמות מספיק מעניינת כדי להחזיק אותו.

#alt
הברקה ליהוקית: רומי אבולעפיה חשפנית שטוחה וסרקסטית (צילום: דני בר אדון)


ב'אלנבי' מקפידים לציית לכללים הלא כתובים של הטלוויזיה האמריקאית: כמה שפחות סקס וכמה שיותר אלימות. למרות שמדובר בסדרה על מועדון חשפניות ולמרות שהלבישו את רומי אבולעפיה ("זו, אין לה ציצים, אבל איזה פה יש עליה") וג'וליה לוי בוקן ("היא בחורה רגישה, רואים עליה") בתלבושות הכי מגוחכות שהצליחו למצוא באמריקן אפרל בתוספת נעלי עקב שנלקחו מתחפושת של אשת חיל בפורים- הסקס לא עובר. אפילו בסצנת הגניחות של אבולעפיה, בה היא גומרת והכל, הרגשתי שהיא קצת מזייפת, בשבילי. מצד שני הפונטציאל הגדול של העירום בסדרה – מורן אטיאס – טרם חשפה שד או הוציאה יותר ממשפט שלם בפרק הראשון, כך שיש עוד למה לצפות. האלימות לעומת זאת, מרהיבה, לא מיופייפת. אומה מיליטריסטית או לא, שומרי ראש שהתחנכו במכוני אגרוף של ראשון דרום, באלנבי יודעים לתת מכות בקלוזאפ. רמז: לא לבעלי קיבה חלשה.

אלנבי בסופו של לילה היא דרמת אקשן סטיריאוטיפית להחריד, אבל היא בכל זאת יעילה, ובעיקר אמיצה. בשנתיים האחרונות נעשו מספר ניסיונות מוצלחים לעשות טלוויזית אקשן אפקטיבית בעברית (המיוחדת, אחת-אפס-אפס), ואלנבי יכולה בכיף לכבוש את ראש הרשימה הזו. היא מצליחה לברוא עולם מובחן ומטונף שטרם קיבל חשיפה ראויה בפריים טיים המקומי (אבל זכינו להציץ אליו בבלו נטלי), ובעיקר להציג הברקה ליהוקית: רומי אבולעפיה כחשפנית שטוחה וסרקסטית שמלכלכת בסחלה התל אביבי. אביב אלוש קיבל לראשונה תפקיד עם טעם אמיתי ואתם יודעים, אולי מורן אטיאס תתפשט בסוף, מה רע?

אלנבי, ימי שבת אחרי "הישרדות" וראשון אחרי "פנים אמיתיות", ערוץ 10





תגיות: אביב אלוש, אור בר שלום, אלנבי, אסף ברנשטיין, ארז קו-אל, גדי טאוב, ג'וליה לוי בוקן, גיא אריאלי, מורן אטיאס, נדב נייטס, רומי אבולעפיה

(7 מדרגים)

דירוג הגולשים:

  • Currently 3/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5