סיינפלד עובר לרשת: תחילתה של המהפכה הטלוויזיונית?

יום שלישי 17 ביולי 2012 00:30 מאת: חן חדד, עכבר העיר

את תכנית הרשת החדשה שלו, ג'רי סיינפלד משווק רק דרך הטוויטר ושיחות עם מעריצים בפייסבוק. מה אומר המעבר של אייקון הטלוויזיה המסחרית לאינטרנט על עתיד הטלוויזיה ורשתות השידור?


כובשים את הצופים ללא תיווך. סיינפלד וסי.קיי

(צילום: AP)

פרסומת

בחודשיים האחרונים רחשו אתרי הבידור סביב פרויקט חדש ומסתורי של ג'רי סיינפלד. הקומיקאי הוותיק עשה טיזינג לעוקבים שלו בטוויטר, כשכתב לפני כשלושה חודשים: "אני עובד על פרויקט חדש. הצילומים נערכים כעת במנהטן עם אלק בולדווין המדהים". יותר ממיליון העוקבים של סיינפלד בטוויטר נלהבו משיתוף הפעולה המסקרן בין הקומיקאי המיתולוגי וכוכב רוק 30 וניסו לדלות פרטים נוספים על המתרחש, אך סיינפלד שמר על שתיקה מחושבת ואפקטיבית.

שבועיים לאחר מכן המשיך סיינפלד לעורר את סקרנותה של התקשורת האמריקאית, לאחר שהפיץ תמונה שלו ושל הקומיקאי הבריטי המוערך, ריקי ג'רווייס. בצילום, נראו השניים יושבים במכונית ספורט וינטאג' וסיינפלד הוסיף את הכיתוב: "ריקי ג'רווייס האהוב ואני הולכים לצילומים בסיטי איילנד שבניו יורק". המתח בקרב המעריצים הגיעו לשיאו לאחר שסיינפלד הפיץ תמונה משותפת שלו עם יוצר סיינפלד וכוכב תרגיע, לארי דיוויד, לצד מכונית פולקסווגן משנת 1952. השניים זכו לתשומת לב עצומה כששיתפו פעולה בעונה השביעית של "תרגיע" עם פרק האיחוד של כוכבי "סיינפלד", ולמעריצים הנאמנים הספיק רק לראות אותם מפטפטים ליד מכונית כדי להתרגש מהפרויקט החדש.

#alt
אחד הרמזים הראשונים לתכנית בטוויטר של סיינפלד (צילום מסך)

לפני כמעט שבועיים הגיע הקץ לשמועות עם החשיפה כי מדובר בסדרת רשת חדשה מבית היוצר של סיינפלד, שתיקרא "Comedian in Cars Getting Coffee" ותעלה ב-19 ביולי לאתר באותו השם ובעמוד הפייסבוק של הסדרה. בהתאם לשמה, הסדרה, שתהיה מעין סדרת אירוח, תעקוב אחר סיינפלד וחבריו הקומיקאים, שיוצאים בכל פרק לנסיעה באחת ממכוניות הוינטאג' מהאוסף הפרטי של הקומיקאי, וישתו אתו קפה. בדרך יספקו החברים אנקדוטות קומיות על החיים בסגנון האווירה הסיינפלדית המוכרת למעריצים.

לאחר החשיפה, פינק סיינפלד את הסקרנים בפרומו שמעניק הצצה מורחבת למתרחש בסדרה, ולנבחרת הסטנדאפיסטים. פרט לבולדווין, ג'רווייס ודיוויד, בסדרה יככבו גם הקומיקאי וחברו הטוב של סיינפלד קולין קווין, בוב אינשטיין (שמגלם את מרטי ב"תרגיע"), הקולגה מימי "סיינפלד", מייקל ריצ'רדס (קרמר), והסטנדאפיסט בריאן רייגן. באחד הקטעים בקליפ נראה לארי דיוויד, שמתווכח עם סיינפלד על זכותו להתעלם מהקונספט של הסדרה ולשתות תה צמחים במקום קפה. בתום ההתנצחות בין השניים דיוויד לא מהסס להשתעשע על חשבון הדרך שעבר סיינפלד מאז הסדרה שיצר, ומכריז: "סוף סוף עשית תוכנית על כלום!"

נבחרת הסטנדאפיסטים של סיינפלד. הפרומו לתכנית:



הקליפ מספק טעימה גם מהקאמבק של מייקל ריצ'רדס, שנעלם מהתודעה מאז 2006, לאחר שתועד מגדף ומעיר הערות גזעניות לאפרו-אמריקאים שהרעישו בזמן ההופעה. הקומיקאי מיהר להתנצל על הדברים, אך הפרשה לא נעלמה מהכותרות וסיפקה חומרים לשורה של פארודיות בסדרות האנימציה סאות'פארק, איש משפחה, וניצבים של ריקי ג'רווייס. ב-2009 הסכים לשוב למסך ולהשתתף באיחוד הסיינפלדי ב"תרגיע", והחליט להשתמש בהזדמנות כדי לעשות בעצמו צחוק מאותה הפרשה. כעת מספק סיינפלד לרי'צרדס זמן מסך שעשוי לסייע לו להתקבל מחדש בעולם הקומדיה של ימינו, שבו התבטאויות הומופוביות וגזעניות מקומיקאים כמו טרייסי מורגן וצ'רלי שין, כבר לא מחסלות לאף אחד את הקריירה.

השלב הראשון בקאמבק. מייקל ריצ'רדס ב"תרגיע":



מהרגע בו חשף את פרטי סדרת הרשת החדשה, סיינפלד השכיל לשנות את טקטיקת השיווק ועבר מהענקת פירורי מידע קטנים ומסתוריים לקשר הדוק וישיר עם המעריצים. הקומיקאי עבר על כל אחת מהתגובות בפייסבוק, השיב לכל ציוץ בטוויטר, טכני ככל שיהיה, והתייחס לכל צופה פוטנציאלי כאילו היה זה המעריץ היחיד שלו. כך למשל, לעוקב ששאל אם יוכל לצפות בסדרה באוסטרליה, ענה סיינפלד ש"מדובר בסדרה לקהל גלובלי ושכל אחד עם חיבור לאינטרנט יוכל לצפות בה". עוקב אחר שתהה כיצד אלק בולדווין זכה לפתע לתואר קומיקאי, נענה: "אני מרשה לעצמי לעשות חריגות מסויימות", ועוקבת שהתעניינה האם הוא מאפשר לקומיקאים לשתות קפה במכוניות הקלאסיות, זכתה מיד לתגובה ש"הקפה לא נכנס למכוניות". הצלחתו המרשימה בשיווק הסדרה לא נעלמה מעיני המבקרים, אשר הכריזו ש"או שג'רי סיינפלד מבריק ברשתות חברתיות, או שיש לו מומחה שיודע היטב את העבודה".

ערוץ ישיר לצופים



העובדה שסיינפלד, הנחשב לאחד הכוכבים האיקונים והמיינסטרימים בטלוויזיה, החליט לזנוח את המסך הקטן ולשווק ולשדר את הסדרה החדשה ברשת בלבד, מסמנת צעד משמעותי נוסף בשינוי שמתחולל בשנים האחרונות בצריכת תכני הטלוויזיה. סיינפלד ויתר למעשה על השיקולים המסחריים ועל אילוצי הרייטינג של רשתות הטלוויזיה. בתמורה הוא קיבל כוח יצירתי מלא ונטול צנזורה, שמאפשר לו לשווק את הפרויקט באופן עצמאי ללא תלות במימון של מפרסמים (אך עם גיבוי של אתר הסטרימינג "Crackle" של חברת סוני, שהרוויחה מיליארדי דולרים משידורים חוזרים של "סיינפלד"). כל אלה מסייעים לו לפנות ישירות לקהל צופים רחב שעבר מזמן לצפייה בסדרות על גבי מסך הלפטופ, הודות לאתרים אמריקאיים כמו "הולו" ו"נטפליקס" שמציעים צפייה חינם או בתמורה לסכומים סמליים באינספור סדרות וסרטים.

אסטרטגיית השיווק של סיינפלד מעידה על עצמת כוחן של הרשתות החברתיות ועל עצמת הקשר האישי שנרקם בזכותן בין היוצרים והמעריצים. אין ספק שסיינפלד שאב השראה מהקומיקאי לואי סי.קיי, שהחליט לוותר על תיווך של מפיקים ומפיצים, וכך לספק למעריציו כרטיסים זולים ככל האפשר ובאותה עת לשמור על שליטה אמנותית מלאה. בשנה שעברה סי.קיי איפשר להוריד ספיישל סטנדאפ מצולם מהאתר שלו במחיר סמלי של חמישה דולרים, והיוזמה הוכתרה כהצלחה מסחררת וסיפקה לו רווח של מיליון דולרים. לפני כשבועיים נקט הקומיקאי בשיטת שיווק דומה כאשר הכריז שהוא מוכר את הכרטיסים למופע החדש שלו ישירות מאתר האינטרנט שלו, בעלות של 45 דולרים לכרטיס. המעריצים נהרו לאתר, וסי.קיי הצליח למכור ביומיים כרטיסים בשווי של 4.5 מליון דולרים.

כך תשברו את השיטה. לואי סי. קיי על שיטת השיווק שלו בג'ימי קימל:

החלטתו של סיינפלד לשווק ולהפיץ את הסדרה החדשה באינטרנט, מסמנת גם את פריחתן ההולכת ומואצת של סדרות הרשת. בין השיאים של פורמט הניו-מדיה ניצבות סדרות רשת כמו "הגילדה" ו"ד"ר הוריבל" שכבר הוגדרו כקאלט, סדרות ממומנות על ידי מותגים כמו "Easy to Assemble" ו"The Temp Life", וכמובן פרקי רשת של סדרות כמו דקסטר, המשרד, צ'אק ובאטלסטר גלקטיקה. אמנם התחום עדיין בחיתוליו ואינו בעל תקציבים מספקים שיאפשרו לו לעמוד בסטנדרטים של הפקות טלוויזיונית, אך בשנים האחרונות נדמה שסדרות הרשת זוכות להכרה רחבה מתמיד, הודות לשורה של במאים וכוכבי טלוויזיה וקולנוע שעוברים ליצור ישירות לרשת.

כך למשל, בחודשיים האחרונים זכה פרק הבכורה של "Blue", סדרת הרשת החדשה של ג'וליה סטיילס ("10 דברים שאני הכי שונאת אצלך", "דקסטר"), לכמעט מיליון צפיות. על הסדרה, שזמינה לצפייה חופשית ביוטיוב בפרקים בני 8 דקות, חתום במאי הקולנוע והטלוויזיה רודריגו גרסייה (עמוק באדמה, "אלברט נובס"). גרסייה ליהק את סטיילס לתפקיד אם חד הורית שמשלימה הכנסה כנערת ליווי כדי לשלוח את בנה לבית ספר שיאתגר את האינטלקט שלו. גם במאי הקולנוע המוערך בריאן סינגר (החשוד המיידי, אקס מן) הצטרף לאחרונה לזירה הוירטואלית לאחר שסיים את הפקת סדרת הרשת החדשה "H+". בסדרה האפוקליפטית, שתעלה ביוטיוב ב-8 באוגוסט, סינגר משתף פעולה עם הבמאי סטיוארט הנדלר ("נקמה כפולה") ועם כוכבים כמו אלכסיס דזינוף ("באפי ציידת הערפדים") וקלייטון רוג'רס ("Jane by Design"). העלילה מתארת עתיד שבו האינטרנט מובנה אל תוך גופם של בני האדם, אך הכשלים בטכנולוגיה החדשה ממהרים להגיע ומאיימים על עתידו של המין האנושי.

גם במאי אקס מן עובר לרשת. טריילר לסדרת הרשת שלו, "H+":



הצלחתן של אסטרטגיות השיווק של סיינפלד ולואי סי.קיי, לצד במאים וכוכבים שמעבירים את מרכז ההתרחשות האמנותית שלהם לרשת, משפיעה לא מעט על השינויים המואצים שגם ככה מתרחשים בהרגלי הצפייה. סיינפלד אמנם אינו הכוכב הראשון שעובר ליצור ברשת, אולם מעמדו של כוכב הטלוויזיה מעניק לצעד הד תקשורתי נרחב שמעצים ודאי את חששן של רשתות הטלוויזיה.


תגובות גולשים
הוסף תגובה +

(16 מדרגים)

דירוג הגולשים:

דרג את הכתבה

  • Currently 3/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5