ילדים

עדכנו אותנו

דווקא עכשיו: טיולי חורף מומלצים

יום חמישי 24 בדצמבר 2009 17:44 מאת: יעל געתון, עכבר העיר תל אביב

צמחייה ועגורים בהרי נפתלי, בריכות טבעיות וטיולי סוסים בגולן או רומנטיקה ויקבים בזכרון יעקב? לרגע הכל הופך לירוק, זורם ופורח - זה הזמן לטייל

דווקא עכשיו. ציפורים באגמון החולה

(צילום: באדיבות אגמון החולה)

פרסומת

קל להחמיץ את חלון ההזדמנויות הקריר הזה שבין חנוכה לפסח כאפשרות לטיולים בארץ. אין חגים ואין חופשות ובחוץ קר מדי, רטוב מדי ובוצי מדי. המעיל מסרבל את התנועה, המגפיים מכבידות על ההליכה והשגרה מושכת להתכנס בבית. אך מי שינער את קורי היומיום יגלה ארץ חורפית, ריח טרי וצבעים עזים של פריחה ופירות בצד צבעי נשירה. בין עשרות הנחלים, מסלולי הטיול, המוזיאונים, הצימרים והמסעדות ליקטנו חמש סיבות לצאת מהבית דווקא עכשיו. אלה יכולים להיות מסלולים בטבע ליום בהיר או דווקא מוזיאונים ליום גשום, מסעדות מקומיות מפנקות לארוחת צהריים, טיול חמים ברכב או טיול אופניים הררי.

בשבת הבאה, כשתפתחו את החלון, תזכרו שהחורף מגיח כאן רק לרגע ומציג זרימה ונחלים ונופים אדירים, מרטיב את השדות הצהובים מהקיץ ונעלם. לרגע הופך הכל לירוק, זורם ופורח. זה הזמן לטייל.

טיול אופניים ספורטיבי: נוף וצמחייה בהרי נפתלי

לטיול הזה נדרשים שני כלי רכב, אופניים ומפת שבילים מספר 1. מסלול האופניים מתחיל צפונית לקיבוץ יפתח, בדרך נוף הרי נפתלי. דרך הכורכר (שהופכת לדרך סלולה) מגלה נוף מרהיב של עמק החולה, רמת הגולן ולבנון, וצופה אל מטעי הקיבוץ ושדותיהם. בדרך חולפים על פני הרכבלים של צוק מנרה וממשיכים עד ההתפצלות לקרית שמונה. בשלב זה ניתן לפנות מזרחה ולהגיע אל הפארק הגיאולוגי של קרית שמונה. חשוב לבחור בשבילים הפונים למורדות ההר עד קרית שמונה.

חובבי האתגרים ימשיכו בפארק הגיאולוגי ישר, לכיוון כפר גלעדי. הדרך מתפתלת בין חורשות אורנים בעליות ומורדות ועוברת בבית השומר, מצבת טרומפלדור, מוזיאון הצילום וחצר תל חי. ממשיכים לגלוש במורדות הכביש עד קרית שמונה. לארוחת צהריים מומלץ לעצור במסעדת נחלים, מסעדה רומנטית השוכנת במקום המפגש של הנחלים חצבני, בניאס ודן. בשעות אחר הצהריים (לא יאוחר מהשעה 16:00) אפשר לנסוע לצפות בעגורים באגמון החולה. סביב האגמון מסלול טיול של שבעה קילומטרים. ניתן ללכת לאורכו, לנסוע באופניים או להשכיר קלאב קאר. בסופי השבוע ניתן לקבל סיורי זריחה בתיאום טלפוני מראש (טל' 6817137־04).

נחלים. צומת מעין ברוך, טל' 6904875־04. מורה נבוכים: נוסעים צפונה על כביש 90 עד צומת כוח, ובו פונים מערבה עד מצודת ישע. מהמצודה ממשיכים מערבה עד הצומת הראשון, ובו פונים ימינה לכיוון קיבוץ יפתח. חולפים על פני הקיבוץ עד דרך הכורכר המתחברת מימין, שם מתחיל מסלול האופניים של דרך הנוף ביער הרי נפתלי. נהגי המכוניות ימשיכו צפונה לקרית שמונה (שם משאירים מכונית אחת, באזור מרכז העיר בקרבת הכביש הראשי, והמכונית השנייה תחזור עם שני הנהגים לכניסה ליער הרי נפתלי). חשוב לציין כי את מסלול האופניים בדרך נוף הרי נפתלי אפשר לעשות גם במכונית.

עגורים באגמון (צילום: ארכיון קק"ל)

טיול יום לכל המשפחה: זרימה במורדות הגולן הדרומי

הימים שבהם הצפון נכנע לגשם והגוון הצהבהב הוא זיכרון מהביל הם הזדמנות להיכנס לרכב המשפחתי לראות את הפריחה והזרימה ברמת הגולן. אם מאגרי המים של רמת הגולן מלאים, כל שפעת המים זורמת אל הכנרת והנחלים במלוא אונם. נוסעים מצומת עין גב לכיוון צומת יהודייה, ובדרך אפשר לעצור ליד גשרון נחל סמך, נחל דליות ולאחריו נחל יהודייה. פונים מערבה בצומת יהודייה וצפונה לכיוון חד נס ובית המכס העליון. קילומטר לאחר היישוב חד נס נמצא חניון בריכת המשושים. מיטיבי לכת ייהנו מטיול רגלי אל בריכת המשושים ומהפריחה שמסביב: חרציות, רקפות, כלניות, חרדל ובקבוקון מקומט. הפריחה בשיאה כחודש לאחר הגשמים החזקים. לקראת האביב פורחים כאן גם תלתן ארגמני ונוריות. בשעות אחר הצהריים חדי הראייה יבחינו בנשרים ממעל.

מבריכת המשושים אפשר להמשיך לחוות עמק הבוקרים, שבה טיולי סוסים מודרכים ומסעדת בשרים (מומלץ לתאם מראש). הלנים באזור יכולים לשלב את הטיול בביקור באתר המרחצאות בחמת גדר.

חוות עמק הבוקרים. ליד מושב בני יהודה. טל' 2424430־052, 6923604־04, 2419966־052. מורה נבוכים: כדי להגיע מבריכת המשושים לחוות הבוקרים חוזרים לצומת יהודייה וממשיכים לכיוון קצרין, בצומת ציר המפלים פונים דרומה עד צומת פיק, ושם פונים מזרחה לכיוון צומת כורסי עד חוות עמק הבוקרים.

טיול משפחתי לאמצע השבוע: רמלה בתחבורה ציבורית

תחילת הטיול בסיור אטרקטיבי בבריכת הקשתות, מאגר מים תת קרקעי גדול ומקורה שנבנה בשנת 789 לספירה בתקופת שלטונו של החליף הרון אל ראשיד (מ"סיפורי אלף לילה ולילה"). המאגר שימש לאגירת מי המעיינות שהועברו מתל גזר וסביבתו אל העיר הצומחת. בבריכה המקורה ניתן לשוט בסירה בין הקשתות המרהיבות. לאחר השיט מומלץ לבקר במוזיאון רמלה, המציג את תולדות העיר, החל בתקופת ימי הביניים, השלטון התורכי והמנדט הבריטי, עבור במלחמת העצמאות, קום המדינה ותקופת המעברות וכלה בעיר המתפתחת בהווה ובעתיד. ארוחת צהריים טעימה וחווייתית מומלצת במסעדת מהרג'ה, מסעדה הודית צמחונית ואותנטית. ואי אפשר בלי שוק רמלה־לוד, שביקור בו מומלץ בעיקר בימי רביעי.

מוזיאון רמלה. הרצל 112, רמלה.פתוח: ראשון עד חמישי, 16:00-10:00.
טל' 9292650־08. מסעדת מהרג'ה, הרצל 95, רמלה. טל' 9223534־08.

טיול יום משפחתי: מטעמי פקיעין

לפקיעין מגיעים דרך צומת ראמה שעל כביש עכו־צפת, שם פונים צפונה במעלה הכביש. כשצוברים גובה נפרש מראה נדיר ביופיו: ממערב הים התיכון וכרמיאל וממזרח בקעת בית הכרם והכנרת. חולפים על פני צומת חרשים, וביום קר במיוחד אפשר לעצור בבית ג'אן, ואם יתמזל מזלכם יירד שם שלג.
הסיור בפקיעין מזמין ונוח הודות לשילוט המסודר בכניסה. נמצאת בו המערה של רבי שמעון בר יוחאי, אשר הסתתר בה 13 שנים עם בנו כאשר ברח מהשלטון הרומאי שרצה להורגו. בצד המערה עומד עץ חרוב קשיש, אשר לפי הסיפורים שימש לרב ולבנו מקור מזון. ברחובות הכפר מצויים שרידים
עתיקים של בית כנסת מימי בית שני, אשר על חורבותיו הוקם בשנת 1873 בית כנסת חדש שאותו תרם יהודי מביירות.

ברחוב הראשי אפשר ליהנות ממסעדת המקום של רעיה, שנפטרה זה כבר וחברתה ובנותיה ממשיכות את דרכה ומגישות מטעמים: פיתות תוצרת יד עם לבנה וחומוס, מיני ממולאים ועוד. ממול נמצאות קונדיטוריות מקומיות נפלאות עם דברי מתיקה מקומיים וחנות המפעל של סבתא ג'מילה המוכרת סבונים איכותיים ברחבי העולם, וכאן ניתן להשיגם במחיר נוח. מי שטרם שבעה עינו מנוף גלילי קסום יכול לחזור על עקבותיו ולעלות בצומת חרשים לכיוון היישוב חרשים. זהו אחד היישובים הגשומים בארץ, עם נוף יפהפה ובתים המשולבים בחוכמה בחורש טבעי.

המקום של רעיה. פקיעין. טל' 9997818־04.

טיול רומנטי ליום קריר: שמורת דור־הבונים וזכרון יעקב

כל שצריך להכין לטיול הזה הוא מפת סימון שבילים מספר 3, מעיל רוח ומצב רוח פיוטי. תחילת המסלול במושב הבונים שבחוף הכרמל, וממנו פונים צפונה ומאתרים במפה את השביל המסומן באדום. המסלול, המתאים גם לילדים, נמתח לאורך החוף בין סלעים וצדפים ועובר בכמה אתרים. הראשון שבהם הוא המערה הכחולה, שחצבו בסלע הגירי מי הים, ובימים יפים אפשר לשכשך בה רגליים. בהמשך הדרך אפשר להבחין במיני יצורים כסרטנים המדדים בין הסלעים ודגיגים במימי הים. השביל מגיע עד תל דור ובו נמצאות עתיקות העיר הקדומה דור. בריכות הדגים של יישובי האזור הפזורות לאורך המסלול מושכות אליהן שחפים, חסידות ושקנאים. את הדרך חזרה אפשר לגוון בנתיבי דרך חלופיים. המסלול הלוך וחזור אורך כשלוש שעות, ואחריו אפשר להמשיך לגני הברון - גני הזיכרון לברון רוטשילד. במרכז הגן, מאחורי דלתות בסגנון תקופת התלמוד, נמצאת מערת הקבר של הברון ורעייתו. אפשר לטייל בין חלקיו המגוונים של הגן, שבהם גן המפלים, גן הוורדים, גן הדקלים וגן הריחות. בסיום הסיור בגן מומלץ לעצור לתצפית פנורמית על הים ולהמשיך לזכרון יעקב.

זכרון יעקב מציעה מגוון סיורים ואתרים: בית הקברות, בית הכנסת אוהל יעקב, בריכת בנימין, היקב, בית הפקידות, בית אהרונסון וכמובן המדרחוב הפסטורלי העשיר בגלריות, חנויות, מסעדות ובתי קפה. מי שנשאר עם טעם של עוד מוזמן להמשיך לגבעת זמארין, שבאזורה נמצאים יקב כרמל מזרחי ומסעדת השף אדמה, המציעה מחירים נוחים ואוכל מגוון.

מרכז תרבות היין, יקבי כרמל. היין 2, זכרון יעקב. טל' לתיאום סיורים 6391778־04. מסעדת אדמה. מעלה הראשונים 8, גבעת זמרין, זכרון יעקב. טל' 6293183־04. מורה נבוכים: כדי להגיע מהבונים לגן הזיכרון יוצאים לכביש 4 עד צומת בנימינה. פונים לתוך המושבה ונוסעים מזרחה בכביש הכניסה (653) עד הכיכר הראשונה. פונים בכיכר שמאלה לדרך העצמאות ובכיכר הבאה ימינה לדרך ניל"י. עוברים בגשר מתחת למסילת הרכבת ופונים שמאלה לזכרון יעקב (כביש 652). פונים לכיוון חוות הנוקדים ורמת הנדיב. מחנים את הרכב במגרש החניה של רמת הנדיב.

שמורת חוף דור הבונים (צילום: דורון ניסים)

» לעוד המלצות על טיולי חורף - לחצו כאן

תגיות: גני הנדיב, המוזיאון הפתוח לצילום בתל חי, חוות הבוקרים, חמת גדר, יעל געתון, מוזיאון רמלה, מסעדת אדמה, מסעדת מהרג'ה, מסעדת נחלים, נחל דליות, פקיעין, שמורת חוף דור הבונים, שמורת עמק החולה