לילה

עדכנו אותנו




דה דארק נייט: דניאל אייברי נוחת בבוטלג

יום חמישי 11 באוקטובר 2012 08:00 מאת: יוני שרוני, עכבר העיר

דניאל אייברי נהנה מהצד האפל של התקלוט וממש לא רוצה להופיע מול 50 אלף איש. מחר בערב הוא יסתפק בשמחה בבוטלג. דיסקו לא תשמעו שם



דניאל אייברי

(צילום: יח"צ)

פרסומת

השנה החולפת היתה מדהימה מבחינת דניאל אייברי: הוא קיבל מעמד של רזידנט בפאבריק (וגם יוציא בחודש הבא, לפי התכנון, את המיקס פאבריק שלו); הוא הוציא אי.פי בלייבל פנטזי סאונד של ארול אלקן; ושיתף פעולה ברמיקס עם אחד האנשים הכי מופלאים אי פעם בעולם המוזיקה, אנדרו וותרול. וכל זה קורה לבחור שבכלל לא התעניין בתקלוט או בהפקה, ושניגן בערבי אלטרנטיב שקרובים יותר לערבים בריף ראף ז"ל מאשר לקלאב.

» בוטלג, קינג ג'ורג' 48

"אף פעם לא היו לי חלומות להיות די.ג'יי של מוזיקה אלקטרונית, הייתי הרבה יותר בעניין של לנגן בס בלהקה בסגנון של ESG או אינטרפול. הכל היה די בטעות, האמת. נחשפתי לדי.ג'ייז כמו ארול אלקן ואופטימו, התחלתי לאהוב האוס וטכנו ומאז קיבלתי על עצמי כמשימה לחפור כמה שיותר עמוק בתוך העולמות הללו", הוא מספר באחד מראיונותיו.

לאייברי שיחק המזל כאשר אנשי הרכב האלקטרו־קלאש פילתי דיוקס בחרו בו כדי לערוך מוזיקה לבר שפתחו בבורנמות, מה שהוביל אותו לנגן בערב שלהם בקאמדן ומשם למעמד הרזידנט הנחשק בפאבריק. "אז הדברים באמת החלו להשתנות, והחלטתי להתחיל ליצור את הסאונד בעצמי".



את דרכו ההפקתית החל אייברי בשם Stopmakingme, והוא הפך לחביב הבלוגים בעזרת רמיקסים שלו למפיקים ולאקטים כמו מטרונומי, ג'ואקים, הרקולס אנד לאב אפייר, ו־OMD וריליסים בטייגרסושי וב־How the Other Half Lives. אייברי, שמגיע מעולם ה"רוק" כביכול, מייצג זרם מעניין במוזיקה האלקטרונית שמושך אליו אנשים שלאו דווקא גדלו על האוס וטכנו, ופתאום מוצאים את המקום שלהם בתוך עולם הקלאב. "כולם אומרים שיש להם טעם אקלקטי", הוא אומר, "אז אני לא רוצה גם להיכנס לקלישאה הזו. מה שכן, אני כמעט לא שומע מוזיקת דאנס בבית. המפיקים האלקטרונים האהובים עלי הם אלה שאתה יכול לשמוע שההשפעות שלהם מגיעות רחוק מאוד ממועדונים".

אייברי מתגאה בשיתוף הפעולה עם וותרול. "זה בהחלט כבוד ענק. הוא דמות משמעותית להרבה מאיתנו. העבודה שלו וההישגים הם דבר מדהים. ההיכרות האישית שלי איתו הגיעה דרך עבודה עם טים פיירפליי, שהוא הטכנאי שלו".
שעושה גם מוזיקה לא רעה בעצמו.

"כן, הוא עושה דברים מצוינים. אז יצא שהסתובבתי קצת באזור של וותרול ואפילו ניגנתי איתו בכמה גיגים, ובשלב מסוים אזרתי אומץ והבאתי לו דיסקים עם קטעים שלי. לאחר מכן הוא סיפר לי שהוא ניגן את כל אחד מהקטעים האלה בתקלוטים שלו".

העניין הגדול בהפקה של אייברי מגיע מתוך היותה אפלה יחסית, כמו הפוסט פאנק רק בגרסה הרבה יותר משוכללת. עם זאת, אייברי עדיין מרגיש יותר בנוח מאחורי העמדה. "רוב הדברים שאני עושה מיועדים למועדונים, אבל אני רוצה להיות מוכר בזכות עוד דברים. מאוד אשתעמם אם אעשה רק קטעים כאלה. אני אוהב את מיי בלאדי ולנטיין ואת ספייסמן 3 באותה מידה שאני אוהב לייבים כמו קומפקט. אני עדיין לא יודע לגבי הפקת להקה, אבל זה בהחלט משהו שמעניין אותי לעשות".


ומה עם החלום שלך - להרים גיטרה ולעשות את זה בצורה המסורתית?
"זה משהו שאני חושב עליו די הרבה, אבל כרגע זה לא חלק מסדר העדיפויות שלי. מה שכן, אני מנגן בס בהרבה מהקטעים שלי וחוץ מזה, להיות די.ג'יי זה פחות מלחיץ בעיני".

אתה מסכים עם השיוך שלך לאזורים אפלים?
"כן, פוסט פאנק היה חלק מאוד משמעותי בגיל ההתבגרות שלי, ויש מתופפים מהתקופה הזו שבהחלט מעניקים לי השראה. אין ספק שאני פחות הולך בכיוון של דיסקו - בלי לזלזל, כמובן - אבל רק כי זה יותר מעניין בעיני".

הזרם המוזיקלי הזה תופס תאוצה באחרונה. אצלנו יש את רד אקסס, למשל.
"זה נפלא. מה שקורה בשנה־שנתיים האחרונות מאוד מרגש אותי. אני מכיר את רד אקסס, הם נפלאים. יש התעוררות מסוימת מצד להקות, מפיקים ודי.ג'ייז. פתאום יש גל של אנשים שמוציאים מוזיקה נפלאה עם קו שהוא פחות או יותר מקביל. מה שכן, זה דבר שהוא עדיין מאוד אנדרגראונד ואני לא מצליח לדמיין אותו עושה את התהליך שהדאבסטפ עשה, אבל לא ממש חשוב לי שזה יגיע לשם. אני מאוד אוהב את האספקט האנדרגראונדי שלו ואין לי ממש עניין לנגן מול 50 אלף איש".

מה הטראק הכי מוזר שאתה מנגן?
"אחד המוזרים שניגנתי השנה הרבה הוא קטע מהלייבל של מאט וולש, 'Clouded Vision'. זה קטע אסידי מוזר של באבה ויש בו ברייק מוזר באמצע שהופך לאמביינט הזוי, שאין בו כלום בעצם. אני תמיד מסתכל על הרחבה, איך אנשים נעצרים ומסתכלים אחד על השני  בקטע של 'מה הולך?'. ואז, איך שהביט חוזר, זה מוביל להרגשה משוגעת".



ניוז, שמייצגים את הפרומוטרים המובהקים של הקו המוזיקלי הזה בארץ (והנחיתו אצלנו בעבר את אופטימו, כמעט את ארול אלקן שביטל בדקה ה־90 ואת איוון סמאג'), מביאים את אייברי לחלל של הבוטלג המשופץ, וזו תהיה בהחלט נסיעת מבחן משמעותית עבור כולנו. בערב ינגנו, לצד אייברי, אוריה לבית ניוז והצמד רד אקסס, שבהחלט הופכים להיות חלק משמעותי מהסצנה של אייברי - מאט וולש, שותפו לערבים שהם מפיקים באנגליה, כבר בחר את אחד מהקטעים שלהם לאהוב עליו - ונראה שכאשר אייברי ישמע אותם בעצמו בלייב, הוא יבין מה זה באמת "פאנק מועדונים".

» דניאל אייברי. ו' 12.10, 24:00. בוטלג, קינג ג'ורג' 48, תל אביב. 80-60 שקל.





תגיות: בוטלג, יוני שרוני

(0 מדרגים)

דירוג הגולשים:

  • Currently 3/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5