"לקול של זמר אופרה אין חיי מדף ארוכים"

יום שישי 13 ביולי 2012 08:00 מאת: אייל מלובן, עכבר העיר

לא מרגש אותה להיות סלב, ובגיל 40 היא מקווה לפרוש להיי-טק. עד אז, הילה בג'יו, שחותמת עונה כג'ילדה ב"ריגולטו", שומרת על כושר, אוכלת טוב וישנה כמו שצריך, כדי להאריך את הקריירה כמה שאפשר


זו הקרבה, גם כרעיה וגם כאמא. הילה בג'יו

(צילום: יוסי צבקר)

פרסומת

את עונת האופרה הנוכחית חותמת ריגולטו הפופולרית של ג'וזפה ורדי. גורלו של ליצן החצר המעונה, שמנסה לנקום במעבידו – הדוכס חסר הלב שפיתה את ג'ילדה, בתו התמימה. הסיפור מבוסס על "המלך משתעשע" של ויקטור הוגו, ומועלה כבר כמעט 200 שנה ברחבי העולם. את הגרסה העולה באופרה הישראלית ביים דיוויד פאונטני, וינצחו עליה לסירוגין דניאל קלגרי ודניאל כהן. שישה סולני אופרה בינלאומיים ישתתפו בהפקה לצד סולני האופרה הישראלית. בתפקיד ג'ילדה יחלקו זמרת הסופרן הסלובקית אדריאנה קוצ'רובה והילה בג'יו, סולנית האופרה הישראלית בעלת הקריירה הבינלאומית.

» ריגולטו - מועדי מופע
» אופרה בפארק - כל הפרטים

» האופרה הישראלית מיועדת לסינדרלות
» מנכ"לית האופרה הישראלית עונה ליובל בן עמי

"זה אחד התפקידים הכי כיפיים שאפשר לבקש", מספרת בג'יו על תפקידה כג'ילדה, "תפקיד ראשי באופרה פופולרית של ורדי, שהוא אחד התפקידים המדהימים לזמרת עם סוג הקול שלי".

כילדה בת 10 הלכת למקהלת אנקור. למה אופרה ולא "כוכב נולד"?
"לא מרגש אותי להיות סלב. כילדה התקבלתי לשיר סולו עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית עם זובין מהטה, ושם נחשפתי למדיום. נגלה לפני עולם שיש בו גם שירה וגם משחק וזה הקסים אותי. בתקופת התיכון והצבא לא עסקתי במוזיקה, אבל כשהשתחררתי והתכוננתי ללכת ללמוד, החלטתי שזה מה שאני רוצה לעשות, ועד היום זה מה שאני רוצה לעשות".

זה אחד התפקידים הכי כיפיים שאפשר לבקש. "ריגולטו":



אופרה זו מוזיקה של מבוגרים. לא רואים קהל צעיר באופרה.
"לא נכון. אני התחלתי את הדרך שלי בסטודיו של האופרה, שנושאת את הדגל להופיע בפני כל הקהלים מכל הגילים. נסעתי לאינספור פריפריות ושרתי בפני כל סוגי הקהלים – צעירים שצחקו לי בפרצוף בתחילת המפגש ואמרו לי תודה בסופו; ילדים בני ארבע וחמש; מבוגרים וזקנים, מזרחים ואשכנזים. מגיע לאופרה קרדיט על זה שהיא מגיעה לכל מקום, שהיא משקיעה באופרות קהילתיות. בעשור האחרון החשיפה לאופרה גדלה מאוד. אני רואה בהופעות חיילים ותיכוניסטים שעושים להם מפגשי הכנה וכשהם מגיעים הם כבר מכירים את העלילה וקטעים מתוך המוזיקה. יש קהל צעיר באופרה".

איזה הכנות יש לפני העלייה לבמה?
"כשאני מקבלת תפקיד אני קודם כל קוראת את הליברטו שלו, לומדת את המוזיקה ומשקיעה הרבה עבודה טכנית מבחינה קולית. יש גם שיעורי היגוי, שבהם אני לומדת להגות את השפה. איטלקית יחסית קל לי לשיר, כי שרתי די הרבה תפקידים באיטלקית. לשיר על הבמה זה כמו ריצת מרתון מבחינת אנרגיה. צריך לשמור על כושר, לנוח, לאכול טוב, לישון טוב. מלווה לזה הרבה לחץ נפשי והרבה אחריות".

האופרה הישראלית מביאה בדרך כלל סולנים מחו"ל.
"האופרה הישראלית היא בית אופרה רפרטוארי כמו בהרבה ערים בעולם. מבחינה תקציבית האופרה לא יכולה להחזיק להקה קבועה ולהעלות כמה הפקות במקביל, ועם זאת הדגל של האופרה הישראלית הוא הזמרים הישראלים. סדנת האופרה שמתקיימת בתל אביב מאפשרת לזמרים צעירים להתפתח, ויש היום קאסט של זמרים ישראלים, מה שלא היה לפני 10 שנים. לא תמיד יש זמרים באפיון התפקידים הנדרשים. הרפרטואר של האופרה נבנה עם טעם הקהל, שהוא די שמרני בארץ, אבל לא מתחנף אליו. אנחנו מציבים את עצמנו עם בתי האופרה בשורה הראשונה בעולם, ומנסים לגרות את הקהל ולפתוח לו את האוזניים לדברים חדשים. בית האופרה הוא כמעט הגוף המוזיקלי היחיד בארץ שלא היה בגירעון, וזה אומר שמשהו שם עובד נכון. הפקות האופרה יקרות מאוד, וכאן, במדינה שבה המוזיקה המזרחית היא השלטת, יש בית אופרה שמתקיים ומעלה הפקות ומסיים את השנה. בעיני זה הישג".


מלווה לזה הרבה לחץ נפשי והרבה אחריות. "ריגולטו" (צילום: יוסי צבקר)

כזמרת את נעה סביב הגלובוס, יש לזה מחיר אישי, נכון?
"כן, זה מקצוע בינלאומי. עולם המוזיקה הקלאסית בארץ אמנם גדוש ויש בו הרבה עשייה, אבל בסופו של דבר המקום עדיין קטן, ואנחנו, כאמנים שרוצים לגדול ולהתפתח, שרים גם בחוץ. בשנתיים האחרונות נסעתי לא מעט, וזו באמת הקרבה, גם כרעיה וגם כאמא. מצד שני אני אומרת לעצמי שאם הייתי נשארת בבית כאמא מתוסכלת שלא הגשימה את עצמה אז גם זה היה קורבן".

איפה נמצאת זמרת האופרה בין הבמאי למנצח?
"היום באופרה יש לבמאי משקל משמעותי, כמו למנצח, ויש הפקות שבהן הרעיונות הבימתיים גוברים על המוזיקליים. זה תלוי מי הבמאי ומה הקונספט, וכמובן בכימיה ובהרמוניה שיש בין הבמאי למנצח. זה מורכב – כזמרת עומד מולי קודם כל המנצח, אבל אני גם שחקנית שמקשיבה לבמאי. אני רוצה להישמע טוב על הבמה, אז אם הבמאי שם אותי במקום שיש בעיות של באלאנס או אקוסטיקה, אני אנסה לשכנע אותו לעמוד במקום טוב יותר".

אורך הקריירה של זמרי אופרה מוגבל. איך שומרים על הקול ומה תעשי אחרי שתפסיקי לשיר?
"קודם כל צריך לדעת לשיר נכון ולשמור נכון על המיתרים. מיתרי הקול הם הכלי שלי, והם קטנים ועדינים. צריך לשמור על תזונה ועל הגוף בכלל. אני חושבת שאצל גברים חיי המדף של הקול ארוכים יותר, זמר אופרה יכול להיות בן 40 או 50, למרות שראיתי זמרים ששרים עד גיל מאוחר יותר. פלסידו ופברוטי עדיין שרים. אחרי זה רבים מאיתנו נהיים מורים. אני דווקא מקווה שאפרוש לעסקים, אולי לניהול חברת הייטק".

 ריגולטו - ו' 13.7, 13:00, שבת 14.7, 21:00. בית האופרה. 378-175 שקל, וגם באופרה בפארק, ה' 19.7, 21:00, כניסה חופשית


תגובות גולשים
הוסף תגובה +

(4 מדרגים)

דירוג הגולשים:

דרג את הכתבה

  • Currently 3/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5