במה

עדכנו אותנו




מגרש המשחקים המיני של קרן מור ומנשה נוי

יום ראשון 01 ביולי 2012 08:00 מאת: שי הרלב, עכבר העיר

סירב להשתתף במחוברים, מעדיף את הקולנוע ומתייחס לתיאטרון בתור מאהבת מבוגרת. מנשה נוי חוזר לתיאטרון ומצטרף לקרן מור, שם הם מגלמים זוג שבוגד ללא הפסקה. ראיון



(צילום: יוסי צבקר)

פרסומת

לאט לאט, בקצב של שלוש-ארבע פעמים בחודש, החלו מנשה נוי וקרן מור להציג את ההמאהב של פינטר בקפה תיאטרון של הקאמרי. לא מרבים להעלות בתיאטרון הישראלי את פינטר, מחזאי בריטי יהודי שפרץ לתודעת הקהל בשנות ה-60 וזכה בפרס נובל לספרות. לפינטר היתה ביקורת נוקבת על ישראל בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני. מחזותיו נוקשים, נטולי דמיון מסעיר, מתרחשים בחדרי חדרים ומפגישים דמויות שנונות ורעילות שתקועות על הבמה וחייבות לחיות ולהסתדר זו עם זו במשך שעה ומשהו.

נוי ומור לא שיתפו פעולה מאז סדרת הטלוויזיה המצליחה "פרשת השבוע" ב-2006. שניהם שחקנים מצליחים כל אחד בתחומו, שניהם סוגרים שני עשורים פורים של משחק ולשניהם היה ברור שאם הם חוזרים לעבוד ביחד, זה על מחזה של פינטר שיש להם חיבה יתרה אליו.

» המאהב - מועדי מופע
»
מנשה נוי וקרן מור מקימים קבוצת אמנות חדשה
» סטמפניו: כשהשטייטל פוגש את דור האייפון

היו הסתייגויות מכך שהביקורות יתייחסו פחות למשחק ויתמקדו ברכילות?
"חיפשנו את הטקסט הנכון, וזה היה רק עניין של זמן עד שנמצא את המחזה שיאפשר לנו להשתמש בחומרי החיים המשותפים שלנו ובניסיון המקצועי שלנו. שואלים אותנו הרבה על הזוגיות שלנו, ובעיניי היא לגמרי משנית וזניחה. צופה שבא בשביל זה יכול לנחול אכזבה. לא קרן ולא מנשה נמצאים ברמה הקונקרטית על הבמה, אלא שני שחקנים שעושים עבודת אמנות. אני רוצה להאמין שגם אם הצופה מגיע כדי להציץ בנו הוא בעצם מוצא את עצמו מציץ על עצמו ועל חיי הזוגיות שלו. בשבילנו זו הזדמנות להסתכל בעיניים על המהות של אינטימיות וזוגיות ולהביא אותה כמנחה לקהל".


המהות של אינטימיות. "המאהב" (צילום: יוסי צבקר)

מי הם בני הזוג בהצגה?
"שרה וריצ'רד הם זוג בורגנים. או הוורסיה העכשווית, זאת אומרת – יאפים, אמידים, משכילים ומאוד מתוחכמים. ריצ'רד גאה באשתו המקסימה והשנונה וכך הוא יוצא לעבודה כל בוקר. אחרי 10 שנים של נישואים הם מגלים את הקושי שלהם לחוות אינטימיות אמיתית. לשרה זה לא מספיק. היא מחפשת את מגרש המשחקים המיני וריצ'רד משתף איתה פעולה".

מה מושך אותך כל כך לשחק מחזות של פינטר?
"בהתחלה החלל, הזמן והדמויות נראים די בהירים. לאט לאט, בדרך שבה בונה פינטר את הדיאלוג ומסדר את המילים במשפטים, המבנה החדש גורם לצופה להיקרע מן הסדר הקיים. מי הוא מי? איפה? ומתי? ואז הדמויות פתאום כבר לא ברורות, לא עקביות והכל אפשרי".

חיבה למבוגרות ואהדה לריבוי נשים


הקריירות של מור ונוי שונות לחלוטין. בעוד נוי ממעט לשחק בתיאטרון חיפה ורואה עצמו כחתול רחוב של קולנוע, מור כבר מככבת בקאמרי במשך שנים רבות. שניהם מתפרנסים גם מפרסומות. מור הזוהרת מתפנקת כבר ארבע שנים עם "לאומי קארד" לצד יובל סגל. לעומתה, נוי הפך באופן טבעי לפרזנטור של חברת 'טרה'.

אם יש בך כזו תשוקה לקהל, למה אתה עושה כל כך מעט תיאטרון?
"כבר ב-1985, כשהתחלתי ללמוד בחוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב התחתנתי עם הקולנוע. זו האהבה הראשונה שלי ויחד הבאנו לא מעט סרטים לעולם. רק בשנים האחרונות התאהבתי בתיאטרון. זו מאהבת לא קלה, מבוגרת, אינטלקטואלית ואפילו מנוונת יותר. בגלל חיבתי למבוגרות ובגלל אהדתי לריבוי נשים אני מנסה כיום לספק את שתי האהובות בו זמנית מבלי לשכוח שאני צריך ליהנות בעצמי".

ואיך זה להיפגש מחדש עם קרן?
"בעבר כל אחד מאיתנו שמח על האוטונומיה שלו. הייתה חלוקה ברורה: אני עושה קולנוע, קרן עושה תיאטרון ומדי פעם אנחנו נפגשים בטלוויזיה. מאז 'פרשת השבוע' לא היינו ביחד בשום מסגרת וזה היה חסר לנו. בשנים האחרונות אנחנו חברים בקבוצה ניסיונית ששמה 'ארט אספיונאז' שאיתה הצגנו כמה עבודות. אבל ה'מאהב' הוא רק התחלה של עבודה יחד בתיאטרון".

אנו חיים בעידן הריאליטי של מציצנות ופולשנות מרצון, איפה עובר גבול החשיפה בעיניך?
"פיקאסו אמר שאמנות היא שקר דרכו רואים את האמת. אני עדיין מאמין שמטאפורות וסימבולים הם אמצעים יעילים כדי לשקף רבדים עמוקים הסמויים מן העין. לדעתי מכאן נובעת נכותם של הקולנוע הריאליסטי והריאליטי בטלוויזיה. איני פוסל את הריאליטי, בתנאי שכל הטאלנטים או המתחרים יהיו משוררים אמיתיים. כאלה שמחויבים להפיק שתיים שלוש מטאפורות בכל טקסט. התנאי הזה צריך להופיע בחוזה שבין חברת ההפקה לטאלנטים או המתחרים".


התיאטרון הוא המאהבת. "המאהב" (צילום: יוסי צבקר)


הציעו לך להופיע בריאליטי?
"כן. פנו אלי מ'מחוברים' ודחיתי על הסף את ההצעה. אני לא מאמין שסוג כזה של חשיפה ומציצנות יכולה להוליד רבדים ותובנות על עצמי. זה לא שאני לא אוהב פרברסיה, אבל לא מהסוג הזה".

עיראקי גאה


נוי (53) גילם תפקידים רבים בקולנוע, ב"חולה אהבה בשיכון ג'","קלרה הקדושה" "שנת אפס" ו"אהבה קולומביאנית". הוא חזר לטלוויזיה ל"בורגנים" ו"פרשת השבוע" ורועה העזים פאפאדיזי, תפקיד אשר עליו היה מועמד לפרס האקדמיה הישראלית, ובכל זאת, הוא לא מצליח להתנער מהחמישייה.

למרות גילך, אתה הכי מזוהה עם ה"החמישייה הקאמרית". איך אתה מקבל את זה?
"אני מקבל את זה כמו תעודת זהות שאני נדרש להציג לפני שומר הסף לפני שאני נכנס לפרויקט הבא".

איזה תפקידים היית רוצה לגלם בתיאטרון?
"את 'המלט' לצערי פספסתי. אז לעכשיו בהחלט מתאים לי 'מקבת', ו'המלך ליר' בעתיד. אבל אני חייב לציין שיש לי ולקרן עוד כמה פינטרים בארסנל. ואם היו מציעים לי לשחק ב'מחכים לגודו' או 'סופמשחק' של בקט לא הייתי דוחה על הסף".

מאיפה מגיעה התעניינותך בטקסטים יהודיים?
"מעניינת אותי כתיבה שלא תופסת את הזמן והחלל כרצף, דבר שאני 'סובל' ממנו כשחקן בקולנוע. מצאתי את מה שתיארתי מתוך עניין שלי בשנים האחרונות בתנ"ך ובכתיבה היהודית כמו עגנון, סול בלו, פיליפ רות וכמובן גם פינטר. בעצם מתגלה מבנה חדש שהוא ההפך מאריסטוטלי - אין אחדות ועקביות של זמן ומקום. דברים הופכים למופשטים לגמרי ואז מתחילה לפעום איזו תחושה של נצחיות".


רואה את העולם דרך עיניי משורר. "המאהב" (צילום: יוסי צבקר)

בעבר דיברת בגילוי לב על הדיכאון שתקף אותך בעקבות מלחמת לבנון הראשונה. אתה כבר אחרי זה?
"לאחר בדיקה מעמיקה שערכתי במחסני הנפש שלי הסתבר לי שהדיכאון ממנו סבלתי שנים לא מעטות, נבע לא רק ממלחמת לבנון הראשונה אלא ממצבה של ישראל ומצב העולם או האנושות. איני ידע אם אני אחרי זה, הלא חטאת רובץ בפתח כל הזמן. אבל אני משתדל ככל האפשר ליישם את המשפט המאתגר שתבע הרבי נחמן ולאחרונה הצטרף גם איל גולן: 'מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד'".

מה הפרויקט הקולנועי הבא שלך?
"אני עדיין מחכה בכיליון עיניים להשלמת הסדרה 'המגיפה' של ימי ויסלר והסרט 'סוכריות' של יוסף פיצ'חדזה. עכשיו אני לפני צילומים של הסרט 'מפריח היונים' של ניסים דיין על פי ספרו של אלי עמיר, בו אני מקווה לחפור לעומק בשורשיי העיראקיים או לחילופין הבבליים".

» המאהב - 2-4 ביולי, קפה תיאטרון הקאמרי





תגיות: המאהב, הקאמרי, מנשה נוי, קרן מור, שי הרלב

(11 מדרגים)

דירוג הגולשים:

  • Currently 3/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5