די.וי.די: סרט הקולנוע הראשון שצולם באייפון

יום רביעי 07 בנובמבר 2012 09:55 מאת: אורון שמיר, עכבר העיר

הבמאי הדרום-קוריאני פארק צ'אן ווק, יוצר "שבעה צעדים", צילם יחד אחיו סרט שלם באמצעות הטלפון הסלולרי. התוצאה מאוד מרשימה ויזואלית וביזארית מבחינה עלילתית, אבל מעניין כמה פעמים הוא היה צריך לטעון את הסוללה


הבמאי פארק צ'אן ווק והמצלמה החדשה שלו

(צילום: AP)

פרסומת

כשמדברים על חידושים קולנועיים, נהוג לצטט את "נאום הילדה השמנה מאוהיו" של פרנסיס פורד קופולה. בסרט התיעודי "לבבות המאפליה: אפוקליפסה של יוצר סרטים" מתועד הבמאי הדגול בעת תהליך צילומי היצירה האפית שלו "אפוקליפסה עכשיו". המסע מאחורי הקלעים של ההפקה הגרנדיוזית מסתיים כאשר קופולה חוזה שבעוד כמה שנים ישתכללו ויוזלו אמצעי העשייה הקולנועית עד כדי כך שילדה שמנה מאוהיו תצלם את יצירת המופת הגדולה שלה בעזרת מצלמה ביתית בחצר ביתה. כיוון שמדובר בסרט שיצא בתחילת שנות ה־90 ושעוקב אחר הפקה של סרט מסוף שנות ה־70, היה דבר אחד שהוד קולנועיותו לא הצליח לנבא – האייפון. קופולה גם טעה מעט בחלקים אחרים של הנבואה. לא ילדה כי אם גבר, ולא מאוהיו אלא דווקא מהקצה האחר של האוקיינוס – דרום קוריאה.

מי שעוקב אחר אמנות הקולנוע בשני העשורים האחרונים לא יתפלא. דרום קוריאה נמצאת בחוד החנית ובמרכז השיח הקולנועי העכשווי. הסרטים הדרום קוריאניים נחשבים למרעננים סדרתיים של ז'אנרים שחוקים וקלישאות השגורות ביצירה המערבית, והמיקום שלהם באסיה מעגן אותם היטב גם בתחום הטכנולוגיה. עם זאת, זהות במאי הקולנוע הראשון שצילם סרט שלם בעזרת אייפון 4 מעט מפתיעה – זהו פארק צ'אן ווק, יוצר "שבעה צעדים" ו"צמא".

בקרוב האפליקציה. "Night Fishing" - טיזר טריילר:



פארק נודע בסגנון הקולנועי המוקפד שלו ממש כשם שהוא מזוהה עם פרצי אלימות קיצוניים בסרטיו. מכשיר האייפון בהחלט מצלם באיכות מניחה את הדעת, יש שיגידו מעולה, אבל מכאן ועד בחירה בו ככלי לצילום סרט שעליו יתנוסס שמו – סוג של הימור. אולם, אחרי שצופים בתוצאה ניתן להבין כי פארק לא באמת התכוון להתפשר בשום שלב.

עלילת הסרט, החשובה פחות אבל עדיין נוכחת, מספרת על דייג שיוצא אל אגם שלו, מפזר פיתיונות ואז שוקע בשינה. לפתע משהו נתפס באחת מחכותיו, אך כאשר הוא מגלגל חזרה את חוט הדיג מתגלה בקצה השני גופה של אשה. בניסיון מבוהל להתרחק מן המפגע, הדייג רק הולך ומסתבך בחוט הדיג ופוצח במחול מורבידי עם המתה. מה שקורה החל בשלב הזה ואילך הוא ביזארי מכדי לתאר, אבל קשור לטקס שאמאני פסיכוטי למדי.

הפרסומת הארוכה בהיסטוריה ליכולות של האייפון



למעשה, הסרט גם מתחיל באופן הזוי למדי, במעין קליפ של להקה קוריאנית משונה המוביל אותנו אל העלילה הראשית. למרקחת הזו אחראי יחד עם פארק צ'אן ווק אחיו פארק צ'אן קיונג, שלו זוהי התנסות קולנועית שנייה אחרי "Anyang, Paradise City". למרות שאורכו של הסרט הוא 30 דקות בלבד, פארק וצוותו מדגימים את יכולת המצלמה הסלולרית שלהם בכל דרך אפשרית. החל בצילום באור שמש לעומת חושך כמעט מוחלט, ועד צילומים תת מימיים מרהיבים. אפשר לנחש שהסרט עבר תיקוני צבע שונים בתהליך העריכה, אבל אין ספק שהמצלמה של האייפון ראויה ביותר, לפחות כמו מצלמה ביתית מתקדמת. שינויי פוקוס פתאומיים או איטיים, תמורות חדות בתאורה, צילום סטטי או תנועות מצלמה סוריאליסטיות שהתאפשרו בזכות גודלו של המכשיר המתעד - אין שום אתגר שהאייפון לא עמד בו בהצלחה מעוררת התפעלות.

הרגעים הכי פוערי אישונים הם צילומי הטבע הצבעוניים, אבל מבחינה רגשית נוצר הדיסוננס המדהים ביותר דווקא ברגעי החשיכה. השימוש בפילטר שחור־לבן מחזיר לקולנוע האסייתי מן העבר, לאחת המסורות שעליה נשענים במאים כמו פארק ועמיתיו. יש משהו קלאסי בפניו של השחקן הראשי או קוואנג רוק (ששיתף פעולה עם הבמאי בסרט "שבעה צעדים"), שמרפרר לסרטים ותיקים כאשר הסרט עובר לשחור־לבן לילי. משלימה אותו היטב השחקנית לי ג'ונג היון, אמנית מוזיקה אלקטרונית ידועה במולדתה, שמספקת לסרט שילוב הכרחי של טירוף ורוגע. התחושה היא כי מדובר בצפייה במין ראשית קולנועית חדשה, אולי אפילו שלב טרי בהתפתחותה של האמנות השביעית.


מחזיר לקלאסיקות אסיאתיות בזכות השחור-לבן. "Night Fishing" (צילום: מתוך הסרט)

אז מצד אחד, התיאורטי יותר, לא אמור להיות הרבה הבדל בין סרט שצולם באייפון על ידי אנונימי ובין כזה שצילם במאי בעל שם. המסקנה המתבקשת היא שכמעט כל אחד יכול לצלם ממש היום את יצירת המופת שלו בחדר השינה, ממש כפי שחזה קופולה. מנגד, וכאן הפרקטיקה נכנסת לתמונה הדיגיטלית, יכול להיות שאנחנו עדיין רחוקים מהגשמת העתיד כפי שראה אותו יוצר "אפוקליפסה עכשיו", ולו בשל העובדה הפשוטה ששום ילדה שמנה מאוהיו לא הרעידה את העולם עם הסרט שלה, מקסימום את היוטיוב. נדרשו מלוא הכישרון והאמצעים של יוצר בעל ניסיון כדי להצליח במשימה.

"Night Fishing". בימוי: פארק צ'אן ווק ופארק צ'אן קיונג. דרום קוריאה 2011, 30 דקות. קוריאנית עם כתוביות באנגלית.

הסרט נצפה באדיבות האוזן השלישית


תגובות גולשים
הוסף תגובה +

(1 מדרגים)

דירוג הגולשים:

דרג את הכתבה

  • Currently 3/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5