סרטים

עדכנו אותנו




אולי הפעם: מה הסיכויים של ישראל באוסקר?

יום שלישי 16 באוקטובר 2012 07:00 מאת: אור סיגולי, עכבר העיר

"למלא את החלל" רוצה להיות הסרט הישראלי הראשון שזוכה בקטגוריית הסרט הטוב ביותר בשפה זרה. המתחרים - "אהבה" של מיכאל האנקה, "מחוברים לחיים" הצרפתי והזוכים של פסטיבלי ונציה וברלין



חומר לאוסקר? יפתח קליין ב"למלא את החלל"

(צילום: יח"צ)

פרסומת

למלא את החלל לא לבד. יחד עם הנציג הישראלי לאוסקר בקטגוריית הסרט הטוב ביותר בשפה זרה (או בקיצורו הישראלי: "הסרט הזר") מצטופפים בקו הזינוק עוד 70 סרטים ממדינות שונות, המבקשות מקום בחמישייה הסופית. זהו מספר שיא של מדינות המשתתפות בתחרות, שהפכה להיות אחת המרתקות אך גם המושמצות ביותר באוסקר האמריקני. מצד אחד, הקטגוריה מאפשרת לנו להיחשף למעניינים ולטובים שבתוצרת הקולנוע העולמית ולבדוק באלו סרטים מדינות העולם מבקשות להתפאר. אך מצד שני, בחירותיה של האקדמיה האמריקנית בעשור האחרון היו כל כך צפויות וחיוורות עד כי נדמה שבמקום "הסרט הטוב ביותר בשפה זרה" היה אפשר לקרוא לקטגוריה "הסרט החמוד ביותר מאיפשהו בעולם שמתעסק בנושא רציני אבל לא יותר מדי, בבקשה".

» למלא את החלל - כל הפרטים
» לרשימת הנציגים המלאה באתר האקדמיה

בשנה שעברה, לעומת זאת, החזירה האקדמיה האמריקנית את כבודה האבוד של הקטגוריה ולו במעט, כאשר בחרה בפרידה האיראני כזוכה הגדול, ובכך יישרה קו עם דעת המבקרים. הבחירה בזוכה הצליחה לטשטש את העובדה שהאקדמיה התעלמה בשלב המועמדויות מסרטים כמו "הסוס מטורינו" (הונגריה), היו זמנים באנטוליה (טורקיה) ו"מיס באלה" (מקסיקו). השנה איראן ויתרה על השתתפותה בתחרות, כמחאה על הסרטון הויראלי הלועג לנביא מוחמד. למישהו שם זה כנראה נשמע הגיוני.

המרוץ לקטגוריה של שנת 2013 צפוף ותחרותי מאי פעם, אבל לישראל יש מקום לאופטימיות. בעקבות ההצלחה בפסטיבל ונציה ורכישת הסרט על ידי חברת ההפצה "סוני פיקצרס קלאסיק", הפך "למלא את החלל" של רמה בורשטיין לאחד הסרטים הידועים ביותר ברשימה. לא מעט אתרי אינטרנט שעוקבים אחרי האוסקר, כבר סימנו את הסרט כאחת ההבטחות של הקטגוריה. הנה מבט קצר על שאר הסרטים הזרים הבולטים בתחרות של אוסקר 2013.

כל מה שאוהבים באמריקה: מסרטי תלבושות ועד קשישים אוהבים


נציג אוסטריה - "אהבה"

אהבה הוא סיפורם של זוג קשישים פריזאים בערוב ימיהם, ומשחקים בו שתי אגדות מסך צרפתיות: ז'אן-לואי טרינטיניאן ("גבר ואישה", "שלושת הצבעים – אדום") ועמנואל ריבה ("הירושימה אהובתי"). מיכאל האנקה נחשב לאחד מגדולי הבמאים החיים כיום והוא היה מועמד בעבר לאוסקר על סרט אחר שזכה בפסטיבל קאן - "הסרט הלבן" שייצג את גרמניה.

מבחינת רבים התחרות הזו כבר סגורה: המנצח יהיה "אהבה" שזכה בפרס הגדול של פסטיבל קאן האחרון ונחשב כבר עכשיו לסרט הטוב ביותר של 2012. לא מעט חזאי אוסקרים מנבאים לסרט הזה שגם יפרוץ את מחסום "גטו הסרט הזר" וישתלב בקטגוריות המרכזיות יותר כמו הסרט הטוב ביותר, בימוי, תסריט ושחקנים ראשיים. עם זאת, האקדמיה האמריקנית ידועה בהפכפכותה ואם הסרט יהיה כבד או רציני מדי, חבריה יכולים בקלות להתעלם מהשבחים ולהעניק את הפרס לכל סרט אחר. וזו לא תהיה הפעם הראשונה.

אוסטריה זכתה בעבר בפרס האוסקר בזכות "הזייפנים", והייתה מועמדת פעמיים נוספות. בשנת 2005 היא הגישה לאקדמיה את הסרט המהולל "מחבואים", גם הוא של האנקה, אך נפסלה על סעיף שטען שהסרט (דובר הצרפתית) "אינו אוסטרי מספיק". מאז התקנון שונה, ולכן "אהבה" כשיר למועמדות על אף שלא צולם באוסטריה.

נציג צרפת - "מחוברים לחיים"

צרפת אוחזת בשיא בקטגוריה זו: היא המדינה עם הכי הרבה מועמדויות (36), אך עברו כבר עשרים שנה מאז הזכייה האחרונה שלה, עם הסרט "הודו-סין". הדילמה של הצרפתים השנה הייתה לא פשוטה. מצד אחד ניצב "חלודה ועצם", שזכה לשבחים רבים בהקרנתו בפסטיבל קאן, בבימויו של המועמד לאוסקר ז'אק אודיאר ("נביא") ובכיכובה של זוכת האוסקר האהובה מריון קוטיאר ("התחלה"). מצד שני היו יכולים הצרפתים לבחור בסרט המרוויח ביותר של צרפת השנה, שעשה חיל גם בקופות תבל. כזה שאיכויותיו הקולנועיות מפוקפקות אבל הישגיו הבידוריים לא מבוטלים.

צרפת בחרה באפשרות השנייה, במחוברים לחיים של אריק טולדנו ואוליבייה נקש, וסביר להניח שהתוצאות יתבררו כחיוביות. עם שיאי הכנסות בכל העולם ודיבור על רימייק אמריקני, האקדמיה בוודאי תתייחס ברצינות למיקום של צרפת באוסקר השנה, ואולי אפילו תכניס את הסרט לפרס התסריט המקורי הטוב ביותר, רחמנא ליצלן.

נציג דנמרק - "סיפור מלכותי"

דנמרק זכתה לפני שנתיים באוסקר עם "בעולם טוב יותר" של סוזן בייר. עם זאת החליטו השנה הדנים לא לשלוח את סרטה החדש והקליל של בייר "רק אהבה" והעדיפו את דרמת התלבושות היפה סיפור מלכותי שזכתה בשני פרסים בפסטיבל ברלין האחרון (תסריט ושחקן ראשי). הבחירה הדנית מייצגת בדיוק מה שהאקדמיה אוהבת: דרמה רצינית ומרהיבה לעין בעלת ערכי הפקה גבוהים וסיפור היסטורי מעניין. בוודאי עוזר שהשחקנים הראשיים של הסרט מוכרים לקהל האמריקני: מאדס מיקלסן שהשתתף ב"קזינו רויאל", והשחקנית העולה אלישיה ויקנדר שמופיעה השנה גם בתפקיד מרכזי בעיבוד הנהדר ל"אנה קרנינה". מועמדויות נוספות לסרט בקטגוריית העיצוב האומנותי והתלבושות גם נלקחות בחשבון.

נציג פלשתין - "When I Saw You"

לפחות במקום אחד לפלשתינים יש עצמאות. כבר ב-2005, כאשר "גן עדן עכשיו" הנפלא זכה בגלובוס הזהב והיה מועמד לאוסקר, החל ויכוח האם פלשתין היא מדינה בפני עצמה. קבוצות פרו-ישראליות התנגדו לרישום כ"פלשתין" וביקשו לשנות את שמה ל"הרשות הפלשתינית". בעקבות התנגדותו של הבמאי האני אבו-עסאד, הושגה פשרה: "השטחים הפלשתינים" (Palestinian Territories), כך הם נקראים גם השנה. "גן עדן עכשיו" הייתה ההצלחה היחידה של השטחים מתוך ארבעה ניסיונות. הפעם תהיה השנה השנייה בה נשלח לאוסקר סרט של הבמאית הפלשתינית אנאמרי ג'אסיר, אחרי "מלח הים" בשנה שעברה. "When I saw you" מתרחש בשנת 1967 ומתמקד בילד השואף להתאחד עם אביו. מחמוד אספא מגלם את הגיבור הצעיר ולצידו מככבים רובה בלאל ("עטאש") וסאלח בכרי ("ביקור התזמורת").

נציג דרום-קוריאה - "רחמים"

באי פסטיבל חיפה האחרון בוודאי זוכרים את הפרובוקציה שיצר סרטו הנוכחי של קים קי-דוק, שלזכותו נרשם שיא במספר הצופים שעזבו את ההקרנה וביקשו את כספם בחזרה. "רחמים", זוכה הפרס הראשון בפסטיבל ונציה של השנה, הוא מעשייה אכזרית וקשה לצפייה על גובה חובות ויחסיו עם אישה מבוגרת הטוענת כי היא אימו, שנטשה אותו בילדותו. על אף שהאלימות אינה מצטלמת בסרט, אין בו כמעט אף רגע שעושה חסד עם צופיו, מה שהופך את הצפייה בו לכמעט בלתי אפשרית. קשה לדעת מה גרם לקוריאנים לחשוב שהסרט הזה יתחבב על האקדמיה, מה גם שהבמאי המהולל קים קי-דוק מעולם לא הצליח להכניס את סרטיו אל התחרות, על אף כמה ניסיונות. למעשה, על אף שדרום-קוריאה מייצרת כבר שנים את הקולנוע המעניין והמיוחד בעולם, היא מעולם לא התברגה לחמישייה של האוסקרים.

עוד מתחרים חזקים: שיאנית הזכיות וסרטי שואה


מדינות בולטות נוספות ששמן עולה בהקשר לתחרות השנה הן: רומניה, שמעולם לא הועמדה לקטגוריה, אשר שלחה את "מעבר לגבעות" של כריסטיאן מונג'יו ("ארבעה חודשים, שלושה שבועות ויומיים"); שבדיה שבחרה את "המהפנט", סרטו של הבמאי האהוב על האקדמיה לאסה הלסטרום ("תקנות בית השיכר"); גרמניה שתיוצג על-ידי "ברברה" המעולה, שזכה בפרס הבימוי בברלין והוקרן בהצלחה רבה גם בפסטיבל חיפה; שיאנית הזכיות איטליה שהלכה על הקיסר חייב למות השנוי במחלוקת, שזכה בפרס הגדול של פסטיבל ברלין; אוסטרליה פנתה לטרנד סרטי השואה האהוב על האקדמיה עם הסרט "לורה"; וכנראה בעקבות הצלחת "הארטיסט" בשנה שעברה, החליטה ספרד לשלוח סרט אילם בשחור-לבן העונה לשם "בלאנקנייבס".


ייתקן עוול היסטורי? "מעבר לגבעות" של כריסטיאן מונג'יו (צילום: יח"צ)

כשבוע לפני הכרזת המועמדים לאוסקר יוכרזו תשעה סרטים מתוך הרשימה הארוכה שיעלו לגמר. חמשת המועמדים הסופיים יוצגו בטקס ההכרזה הרשמי של האוסקר בעשירי בינואר 2013. אנחנו מאחלים בהצלחה מכל הלב לרמה בורשטיין הבמאית ואסף אמיר המפיק של "למלא את החלל". גם אם נפסיד, לישראל עדיין שמור תואר אחר בהיסטוריה של קטגוריית הסרט הטוב ביותר בשפה זרה של פרסי האוסקר: עם עשר מועמדויות עד כה, היא השיאנית במספר המועמדויות ללא זכייה כלל.





תגיות: אהבה, אור סיגולי, למלא את החלל, מחוברים לחיים, מיכאל האנקה, סיפור מלכותי, קים קי דוק, קים קי-דוק, רחמים

(0 מדרגים)

דירוג הגולשים:

  • Currently 3/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • תקרא עד הסוף ואל תהיה דביל 17/10/2012 00:06:44

  • יובל 16/10/2012 21:24:54

  • אבנר בן גרא 16/10/2012 19:00:20

  • צפור דרור 16/10/2012 18:43:45

  • רינת 16/10/2012 17:34:13

  • דרור 16/10/2012 13:10:46