עם סופרמן ודיאן קיטון: איילת זורר לא עוצרת

יום ראשון 13 במאי 2012 07:00 מאת: אור בר שלום, עכבר העיר

בסוף השבוע הקרוב תגיע איילת זורר לבתי הקולנוע בישראל, כשלצידה דיאן קיטון וקווין קליין. בשבילה מדובר במשחק מקדים לתפקיד הגדול כאמו של סופרמן, אבל בשבילנו זו הזדמנות מצויינת לבדוק מה חושבים באמריקה על השחקנית, שלעד תהיה שלנו


איילת מקבלת (עוד תפקיד). זורר ב"עצם העניין"

(צילום: מתוך הסרט)

פרסומת

לפני מספר שבועות דיאן קיטון וקווין קליין צעדו מחוייכים על השטיח האדום בתיאטרון המצרי בלוס אנג'לס, ועצרו מידי פעם כדי להתבדח עם העיתונאים וצלמי הוידאו. השניים, מטובי שחקני הוליווד, באו לקדם את הסרט עצם העניין  (Darling Companion). סרט קטן, טיפשי ונטול יומרה אומנותית, מהסוג ששחקנים במעמדם עושים בין בלוקבסטר מכניס במיוחד לסרט האוסקר המדובר הבא. האווירה הייתה מחוייכת בהתאם ונדמה שאף אחד, מהבמאי ועד אחרון הבלוגרים, לא לקח את האירוע מדי ברצינות. ואז היא נכנסה. בשמלת סטרפלס אדומה והדוקה, שיער מתוקתק ולוק של כוכבת הוליוודית זכתה איילת זורר להפוך לכוכבת של הפרימיירה הצנועה הזו. תוך שעות הופיעו בסוכנויות הצילום הבינלאומיות תמונות של "השחקנית הישראלית היפהפיה", ומשטרות אופנה עוקצניות עטו על השלל ("הסטרפלס לא כל כך מחמיא"). הפרימיירה הקטנה הזו מקפלת בתוכה את מעמדה הנוכחי של איילת זורר בהוליווד: שחקנית ישראלית, מהפנטת, אבל עוד לא מוכרת בכל בית. כזו שצלמי הפפארצי עדיין לא מזהים, אבל מבינים בחוש פנימי שכדאי להקדיש לה תשומת לב.

» עצם העניין - כל הפרטים ומועדי הקרנה

הצעידה של זורר על שטיחים אדומים וסיקורה (גם אם אופנתי בלבד) במגזינים הנכונים הוא צעד נוסף של השחקנית בכיבוש הוליווד. מאז עברה עם בעלה ובנה לעיר המלאכים, זורר טווה לעצמה בעבודה קשה וסיזיפית את מעמדה כשחקנית רצינית בעיר שבה כל בריסטה או מסאז'סטית מחזיקים סוכן אישי ויח"צן. היא לוקחת שיעורי משחק, שיעורי מבטא ופיתוח קול ומקפידה על סינון נוקשה של הפרויקטים שנשלחים אליה, גם במחיר של אובדן הכנסה. כדי לשמור על רמת חיים גבוהה יחסית היא קופצת לישראל פעמיים בשנה, להצטלם לקמפיין של חברת אופנה ידועה ולחתוך סכום נאה על יומיים עבודה. על פי פרסומים שהוציאה החברה, על קמפיין הקיץ הנוכחי זכתה זורר לחתוך קופון של 200 אלף שקלים.

הכלב הלך לאיבוד, זורר מצאה תפקיד. עצם העניין:

האמא האלמונית של סופרמן



ההתמדה והניהול הנכון הובילו את זורר לאחד התפקידים הנחשקים בתעשיית הסרטים בשנה הקרובה – אמו של סופרמן בסרט החדש בסדרת הקומיקס "איש הפלדה", שאמור לצאת ב-2013. הידיעה על הליהוק, שפורסמה בתקשורת הבידור האמריקאית בספטמבר האחרון, הצליחה להרים כמה וכמה גבות בעיר הסרטים, במיוחד בשל שערוריה זוטא שלוותה לסיפור. את תפקיד לארה, אמו של סופרמן, הייתה אמורה לגלם השחקנית ג'וליה ארמונד, שסולקה מהסט עוד לפני תחילת הצילומים על ידי הבמאי זאק שניידר. כשנודע שזורר זכתה בתפקיד, הקהל הישראלי התמלא גאווה מקומית, אבל בהוליווד לא הסתירו את החששות. "מי היא בכלל ומה היא עשתה?" תהה בלוגר פופולרי וניסח את הבעיה הכי גדולה של זורר כרגע – אלמוניות.

איילת זורר, בת 42, נולדה וגדלה בתל אביב. לאחר שירות צבאי בלהקת פיקוד צפון היא החלה ללמוד בבית הספר למשחק של יורם לוינשטיין ואף למדה בניו יורק. בתחילת שנות התשעים פרצה לטלוויזיה בסדרת הקאלט "עניין של זמן", והפכה לפנים מוכרות. היא הייתה הכוכבת הקרירה והאלגנטית של "פלורנטין", וב-2003 זכתה להכרה בינלאומית ראשונה עם הסרט "האסונות של נינה", בבימוי של שבי גביזון. לצד זכייה בפרס אופיר (2004) הסרט הופץ באמריקה והצליח לעורר את סקרנותם של מבקרי הקולנוע. במאמר ביקורת שפרסם הניו יורק טיימס ב-2005 הוא ציין כי "גברת זורר היא עירוב מושלם של יופי ורוח אקסצנטרית. היא התשובה הישראלית לדיאן קיטון והאור הבוהק של הסרט כולו". הבלוגר העצמאי Eric D. Snider, בעל אתר פופולרי לביקורת תרבות, כתב: "בסרט ישנה שחקנית שובה לב בשם איילת זורר. היא חיננית, ממלאת את המסך במיניות ובעלת אישיות אמיתית ומקורית. היא מישהי שהייתי שמח אם היו נותנים לה יותר זמן מסך, בתנאי שהסרט יהיה מהודק יותר".

המשאלה של סנידר התגשמה. עותק של "האסונות של נינה" התגלגל לידיו של סטיבן שפילברג, שבדיוק החל ללהק שחקנים לסרטו מינכן. שפילברג התלהב מספיק מזורר כדי לתפור לה תפקיד מיוחד – דפנה, אשתו ההריונית של אבנר (אריק באנה) – ואפילו סידר לה כמה סצנות התערטלות חושפניות (שנמצאות בגוגל הקרוב למקלדתכם). לרוע המזל, רוב הסצינות בהשתתפותה של זורר קוצצו קשות ועל המסך נותרנו עם מספר מילים בעברית, וקצת יותר עירום מצודד. זורר לא התייאשה. ההתלהבות של שפילברג מהמסירות והמקצועיות של השחקנית הלוהטת חתכה את גדרות התעשייה הישראלית, וזורר המריאה מאל עבר לים. היא התחילה לקבל הצעות מסוכנים והזמנות לאודישנים והחליטה לארוז את המשפחה ולעבור לזירת ההזדמנויות הגדולה בעולם.


בשמלה אדומה ושני סרטים. זורר בפרמיירה של עצם העניין (simplecelebrity)

האחות הסקסית של הניו יורק טיימס



בעוד אצלנו כל פיפס קטן של שחקן ישראלי זוכה לכותרות ענק ויח"צון מאסיבי, בהוליווד הכל נראה אחרת. למרות הרקורד המוכח של זורר בתעשייה המקומית והעובדה כי עיתוני הבידור האמריקאים הכתירו אותה כ"אחת השחקניות המצליחות ביותר בישראל", בחו"ל היא נאלצה להתחיל מההתחלה. בעזרת אמביציה, ניהול מעולה ומקצועיות שגבלה בפרפקציוניזם, הצליחה זורר להשתחל לתפקידי משנה בסרטים בינוניים וממש (לידיעת הקורא אקי אבני - מסתבר שזה אפשרי), לעבוד בתעשיית הסרטים ההוליוודית. היא הופיעה בסרט "רסיסים" (2008) שלא זכה לתהודה או ביקורות רציניות, אבל כן עזר לה להשתפשף בתעשייה. אחר כך לוהקה  ל"שמונה צדדים לאמת", מותחן מקושקש שאירח כוכבים בקליבר של דניס קוויד, סיגורני וויבר, מתיו פוקס ופורס ויטאקר. זורר השתתפה במסעות הפרסום של הסרט והצליחה לשמור על מבטא זר אך מובן בראיונות לטלוויזיה, ובכל זאת שמה נדחק לכותרות המשניות.

באותה שנה הצטלמה לסרט האמריקאי-ישראלי "אדם בן כלב". בניגוד לשני הסרטים הקודמים, הסרט הזה הצליח לקרב את זורר למרכז הבמה בצורה משמעותית: במאי גאון ומפורסם (פול שרדר), שחקן מעולה שקורץ לאוסקר (ג'ף גולדבלום) וסיפור שואה היסטרי (על פי ספרו של יורם קניוק). הסרט הקשה והכואב הזה לא העניק לזורר את תפקיד העומק שלו ייחלה, אבל הצליח לקרב אותה מעט יותר למרכז הבמה. לצד ניתוחי סיכויי האוסקר של גולדבלום התקשורת האמריקאית לא שכחה להתייחס לדמותה של "האחות הסקסית", כפי שהגדיר אותה הניו יורק טיימס. הלוס אנג'לס טיימס הגדיר את זורר כג'וליה רוברטס הישראלית והניו יורק אובזרבר קבע כי היא "היפהפיה הישראלית האולטימטיבית". 

כשטום הנקס מתאהב



ניחוש פרוע: זורר לא רוצה להיות רק פנים יפות. או אקזוטיקה ישראלית. בשביל זה יש לנו את מורן אטיאס. בראיונות עמה עולה באופן עקבי דמות של שחקנית רצינית, עקשנית, לעיתים חסרת חוש הומור ותמיד אחת שמוכנה לעבוד קשה. את ההזדמנות הנדירה להוכיח זאת היא קיבלה ב-2009 עם ליהוקה לסרט מלאכים ושדים, הממשיך את צופן דה-וינצ'י. הסרט, בכיכובו של טום הנקס ובבימויו של רון הווארד, נתן לקריירה של זורר פוש היסטרי ומיצב אותה כאחת השחקניות הישראליות המצליחות בעולם. מלבד תלוש שכר נאה (כמיליון דולר על פי הפרסומים), זכתה זורר למעמד של כוכבת ראשית, לקונקשן בלתי צפוי (טום הנקס הצהיר בראיונות כי הוא מאוהב בה והיא אחת השחקניות הטובות של דורנו) ולחשיפה מטורפת ברחבי העולם. היסטריית דן בראון עדיין הייתה בשיאה. הסרט הקודם הכניס סכומים בלתי נתפסים וכולם רצו לראות מי תחליף את אודרי טוטו, שנמלטה מתעשיית הקולנוע ההוליוודית כשעורה בין שיניה.

זורר על תקן טוטו. מלאכים ושדים:



הוושינגטון טיימס כינה את הופעתה "נקודת האור היחידה בסרט. היא משחקת מדענית איטלקיה יפהפיה ומצליחה להיראות כאילו היא מעוניינת רומנטית בטום הנקס. חבל רק שהתסריטאים לא הצליחו להחליט אם היא צריכה להיראות מעוניינת בו וזה בהחלט ניכר על המסך". אתר המבקרים הישראלים ציין כי "חסר לה הניצוץ הפנימי של טוטו, אבל היא מצליחה להתגבר על זה עם ביצוע אינטיליגנטי, עידון ממלכתי וכימיה מוצקה עם הנקס". הטלגרף הבריטי, מבין המעטים שהתייחסו להופעתה, העדיף לקטול עם "דמות חסרת צבע בצורה מדהימה". לא נעים אבל גם לא נורא.

במהלך הקריירה הקצרה שלה בהוליווד לא הצליחה זורר להשתחרר מתפקידי הזרה. המבטא, המראה האקזוטי והעובדה שלא חסרות בעיר שחקניות אמריקאיות אורגינל, דחקו אותה לתפקידים שלא ממצים את מלוא הכישרון שלה. ב"שמונה צדדים לאמת" היא משחקת ספרדיה, ב"מלאכים ושדים" היא איטלקיה, ב"מינכן" ו"אדם בן כלב" היא ישראלית וב"עצם העניין" היא צועניה. צעד אחד החוצה מביצת הטייפקאסטינג הטובעני הוא כאמור הליהוק המפתיע של זורר ל"איש הפלדה". למרות שמדובר בתפקיד קטן יחסית בסט האימתני שיאכלס גם פיגורות כראסל קרואו, קווין קוסטנר ודיאן ליין, מדובר בהזדמנות חד פעמית. סופרמן הוא מיתולוגיה אמריקאית טהורה שלא נשחקה ב-74 השנים שחלפו מאז המצאתה. העובדה כי זורר תגלם בו תפקיד אייקוני, כאמו של סופרמן, היא הרבה יותר מסמלית. היא מעידה על הדרך הארוכה והעבודה הקשה שעשתה מאז שהחלה בקריירה ההוליוודית שלה, וגם מרמזת על מה שעוד מצפה לה בעתיד. אנחנו ממתינים בסבלנות.


תגובות גולשים
הוסף תגובה +

(7 מדרגים)

דירוג הגולשים:

דרג את הכתבה

  • Currently 3/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5