פסטיבל הצילום הבינלאומי השני מציג: סביבה, קהילה ואמנות

יום שלישי 02 באוקטובר 2012 08:00 מאת: הדס רשף, עכבר העיר

התערוכה "מרחב משתנה" תציג צילומי ענק ברחבי נמל יפו, כדי שלא תוכלו להתעלם ממה שאמור לעמוד לנגד העיניים גם בלעדיה: תאונות דרכים, פינוי אל־עראקיב, גירוש הפליטים, ההגירה, הזקנה, וכן, גם הכיבוש


אייל לנדסמן, "סוס"

פרסומת

"מרחב משתנה" היא תערוכת צילומי ענק שתוצג על קירות המבנים בנמל יפו כחלק מפסטיבל הצילום הבינלאומי שייערך במהלך חול המועד סוכות (8-2 באוקטובר). למה בענק ולמה ביפו? “הפסטיבל נפתח תחת שלוש כותרות: בדיקת גבולות הצילום, נושא הקיימות, כלומר היכולת להמשיך לקיים מצב לאורך זמן, וקיום הפסטיבל בנמל יפו, שהוא מקום מאוד חזק, גם מבחינה ויזואלית וגם מבחינת ההיסטוריה החברתית שלו”, מסביר אלדד רפאלי, מיוזמי התערוכה ואחד המציגים בה, “ההיבט החברתי שמובנה במקום מדגיש את סוגיית הפליטים, השטחים וחומת ההפרדה, האסתטיקה האורבנית, ושאלות כמו איך פערים חברתיים באים לידי ביטוי בארכיטקטורה בכלל ובארכיטקטורה של כיבוש בפרט”.

» פסטיבל הצילום הבינלאומי השני - לכל הפרטים

הנמל, לטענתו, מוסיף לעבודות נפח שחסַר להן במקומות קודמים שבהם הוצגו וטוען אותן ברבדים נוספים. “זה מקום מאוד פוליטי ומורכב”, הוא אומר, “כרגע חונה שם האונייה שהביאה את ערפאת ליפו. עבודות התערוכה הודפסו בגודל של שלושה על ארבעה מטרים, והן מצפות את כל הנמל. צופים שיגיעו יראו אותן עוד מהחניה. רוב המבקרים מכירים את המקום, אבל בזמן הפסטיבל יסתכלו עליו אחרת. הם לא יוכלו להתעלם מהיחס ליפו, מהיחסים בין ערבים ויהודים. יפו עצמה היא עיר של פליטים, אז מתבקש שנתייחס דווקא כאן לנושא הזה. באותו אופן אי אפשר להתעלם מהבעיה הפלסטינית, חייבים לקשר בין מחאה לכיבוש לחיים לאמנות. הכל קשור להכל. העבודות בתערוכה מציבות את הקושי ואת הצורך של האמן לקחת אחריות ולהכריח את הצופה לקחת אחריות. הצופים לא יכולים לעמוד מול עבודה ולהגיד יפה או לא יפה. גם מבקר שאינו מיומן בקריאה של עבודות אמנות יהיה חייב לשאול שאלות”.

הנה כמה הצצות לעבודות:

עודד בלילטי | ללא כותרת, 2009

“התמונה צולמה כחלק מפרויקט שלי, שסקר את גבולות המדינה. גדר ההפרדה מתעצבת בכל פעם מחדש בהתאם להסכמים משתנים, וכיוון שמעבירים את חלקי הבטון ממקום למקום, יש קטעים שבהם חלקי ציור שנוצרו על מנת לאפשר למי שגרים לידה תחושה טובה יותר ניצבים בין קירות בטון חשופים ומוזנחים. נוצר דימוי סוריאליסטי. אזורי הגבול הם אזורים לרוב לא מיושבים, לאף אחד אין כוח אליהם, אבל הם מהחשובים במדינה. אני מקווה שבתערוכה האורחים ירגישו כאילו הם נמצאים במקום ממש. לרוב אנחנו לא מבקרים במקומות האלה, אבל זאת המציאות שלנו, גם אם חלקנו נוטים להתעלם ממנה ביומיום. זאת אחת ממטרות התערוכה הזאת – להביא את גבול עזה לתל אביב. זאת אמירה חזקה מאוד”.

אייל לנדסמן | “סוס”, 2005

“התצלום הוא חלק ממיצג שיצרתי עם הבמאי אמיר זואבי, ומתייחס למחזה ‘הטייפ האחרון של קראפ’ מאת סמואל בקט. הסוסה בתמונה דוהרת בסיבובים של 360 מעלות, במחווה לסוס הדוהר של אדוארד מייברידג’. הסוסה הלבנה, מגזע אצילי גזעי, היתה שייכת לאבא של אמיר, והתמונה צולמה במזרח ירושלים בלילה, בחצר שלו. הדהירה במעגלים מגדירה גבול, ועולות מתוכה שאלות לגבי גבולות חברתיים ופוליטיים. המחזה של בקט מתעסק ביחס של האדם לזיכרונות ולעולם שסביבו. היה לי חשוב, כמנהל האמנותי של פסטיבל הצילום וכמציג בו, לא להיות מנותק מהמקום. לכן העבודה תלויה בגודל ענק בנמל יפו. אני, אישית, לא אוהב תמונות גדולות, אבל בהקשר הזה העבודות הן מעבר לדימוי, הן גם איפה ואיך תולים אותן”.

מיקי קרצמן | "(Displaced (5", 2010

“במשך חודש חייתי בכפר בדואי לא מוכר ותיעדתי את פינוי אל־עראקיב. בעבודה רואים רכב מכוסה, גדר בקצה הכפר ועצים צעירים השתולים בשורה מסודרת. מחוץ לתמונה הבדואים מפונים מבתיהם על מנת שהקרן הקיימת תשתול שם את ‘יער השגרירים’, והעצים בתמונה הם עצי היער הראשונים. צילום הוא כלי פוליטי, הוא תמיד מכיל או מדיר, הוא לא יכול לברוח מזה, זה בטבע שלו. מי שמחליט להשתמש במצלמה מייצר פעולה פוליטית – לפעמים הוא נותן לזה יותר דגש, ולפעמים המקום שבו הוא מציג נותן לזה יותר דגש. התערוכה ‘מרחב משתנה’ משתמשת במרחב הפתוח כדי לייצר עוד חלל, ויש לזה חשיבות מעצם היציאה מהקובייה הלבנה של הגלריה והמוזיאון. היא מציגה בכך אלטרנטיבה, וגם מתכתבת עם מודעות הענק השיווקיות”.

אלדד רפאלי | “ארכיטקטורה של כיבוש - גוש קטיף”, 2005

“בתצלום רואים את חממות גוש קטיף. מעולם לא גדל שם כלום, אבל המדינה מימנה את הפרויקט הזה במיליארדים. הטפטפות בתמונה מעולם לא הניבו שום דבר; חומת המגן נבנתה שן כן שן לא, אז גם היא לא הגנה על כלום. זה פייק של גידולים, פייק של הגנה, אבל יחד עם זאת, המראה כולו יצא מאוד אסתטי, והקומפוזיציה מאוד קלאסית”.

דוד עדיקא | ללא כותרת, 2011

“צילמתי את הדימוי בבית מלון בלונדון. אני אוהב לתת תחושה של בית לסביבה שבה אני נמצא, אז הנחתי בננות על אדן החלון. ברגע שמקום אינטימי מוצג, ועוד בגודל כזה, זה בום לפרצוף. הצופה מביט במעבר בין חושך לאור, בין חבוי לגלוי, בין ביתי לציבורי. במבט ראשון אפשר לומר שהבננות הן פאלוס, אבל תמיד באמנות אם נשארים עם הקריאה הראשונית מפספסים משמעויות נוספות. הבננות קשורות גם לאקזוטיקה. אני קורא לבננה אובייקט מהגר. פליקס גונזלס טורס הוא אחד האמנים האהובים עלי, והתמונה הזו היא מחווה לו. התכנים שהוא הציג מאוד קשים: מאבק בגסיסה מאיידס, מוות, אבל גם החיים עצמם. בעבודות שלו ראו רק מצעים לבנים אחרי שינה. הוא לקח את התכנים הכי אישיים ושם אותם במקומות פומביים. שימוש רדיקלי בשפה של עולם הפרסום, שמתבצע גם כאן”.

נעמי לשם | “ללא כותרת #12”, מתוך הסדרה
“Way to Beyond", 2006

“התמונה היא חלק מסדרה שמציגה מקומות שבהם אנשים נהרגו או עברו לממד אחר, כמו האזור בכנרת שבו התרסק מטוס ושני אנשי צוות נהרגו, או תמונה מאתר תאונה בכביש הערבה שבה נהרגו אופנוען ובחורה שרכבה איתו. אלה מקומות עם היסטוריה. בתמונות המקומות נראים מאוד יפים ושקטים, אבל יש תחושה של דבר נוסף. בתמונה שאציג בתערוכה רואים את בריכת גורדון המיתולוגית, כמה חודשים לפני שהרסו אותה כדי לבנות אותה מחדש. לא ברור למה, אבל אדם מת שם תוך כדי שחייה. הבריכה מצולמת מרוקנת, ובגלל מי המלח בטון הקרקעית שלה חרוץ ושבור. היא כבר הוצגה במוזיאונים בארץ ובחו”ל, אבל בגודל ענק יהיה לה נופך אחר: הגודל מאפשר תחושה של כניסה לעולם שכולנו נגיע אליו בסוף, בקטע טוב – אני חושבת שצריך להסתכל על שינויים מהרבה כיוונים, ולא רק בקיצוניות של טוב ורע”.

עוד ישתתפו: הצלמים אוהד מטלון, אלכס ליבק, פאבל וולברג, גסטון צבי איצקוביץ וצלמי אקטיב סטילס.

» "מרחב משתנה", פסטיבל הצילום הבינלאומי #2. חול המועד סוכות (8-2 באוקטובר).


תגובות גולשים
הוסף תגובה +

(18 מדרגים)

דירוג הגולשים:

דרג את הכתבה

  • Currently 3/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 03/10/2012 07:52:23

  • 03/10/2012 04:41:55

  • 03/10/2012 00:59:00

  • 02/10/2012 23:34:24

  • 02/10/2012 20:37:04

  • 02/10/2012 17:50:16

  • 02/10/2012 14:46:43

  • 02/10/2012 06:42:16

  • 2.גוש קטיף(חממות)

    01/10/2012 22:40:40

  • 01/10/2012 22:38:38