ילדים

עדכנו אותנו




בלי בושה

יום ראשון 23 במרץ 2008 10:07 מאת: דורעם גונט, גלריה, הארץ

בספר "הסוד של גיל" מספרת הגיבורה על החיים עם לקות למידה, על הבושה, על השקרים, על הדימוי העצמי הנמוך ועל הדחייה החברתית



פרסומת

גיל ונטע הן אחיות תאומות בנות 10, שלומדות בכיתה ד'. נטע היא ילדה שהכל אצלה מושלם, לגיל יש תמיד חור בחולצה או במכנסיים מאיזה מרדף אופניים או מעשה פרחחות אחר. נטע תמיד מדברת לאט ובנימוס ולא מתפרצת לדברי אחרים. גיל מדברת מהר, כאילו כדי שמי שעומד מולה לא יברח לפני סוף המשפט. נטע אף פעם לא מסתבכת בצרות בבית הספר והיא תלמידה מצטיינת. גיל היא התלמידה הכי גרועה בכיתה שלה, אבל איש עדיין לא יודע את זה. שתיהן מאוהבות בסתר באוהד, הילד של השכנים, אבל לא מודות בכך זו באוזני זו.

כשהשתיים למדו בכיתה א', כשכל הילדים כבר קראו מהלוח, גיל בהתה באותיות וניסתה לחבר אותן זו לזו, ללא הצלחה. אחר הצהריים, כשנטע גמרה להכין את שיעורי הבית שלה, היא הכינה גם את שיעורי הבית של גיל, כדי שיוכלו לשחק יחד בברביות. במבחנים ניצלו זוג התאומות (לא זהות, אבל דומות מאוד) את הדמיון ביניהן כדי לרמות את המורות: בכל פעם שגיל היתה צריכה לעבור מבחן, השתיים התחלפו ונטע כתבה את המבחן במקום גיל. איש לא ידע, גם לא אבא ואמא, שגיל כבר בכיתה ד' וכמעט לא יודעת לקרוא. יום אחד, אחרי שנטע שוב חטפה על הראש בגלל אחד התעלולים של גיל, נמאס לה והיא הודיעה שדי - יותר לא תכין לגיל את השיעורים ולא תעשה את המבחנים במקומה.

ב"הסוד של גיל" מספרת הגיבורה, בגוף ראשון, על החיים עם לקות למידה שאיש אינו מבחין בה, אבל רבים כל כך סובלים ממנה. גיל מספרת על הבושה, על השקרים, על הדימוי העצמי הנמוך, על הדחייה החברתית ועל הניסיון הנואש להסתיר את העובדה שהיא טיפשה. אבל תוך כדי קריאה מתברר שגיל אינה טיפשה בכלל. היא חכמה, מצחיקה, בעלת תושייה ומלאת חיים, למרות כל מה שהיא חושבת על עצמה. לקות הלמידה היא המסגרת והרקע לשלל הרפתקאות והתפתלויות עלילתיות שמגוללות מפי גיל בחן רב, בשפה עכשווית, נקייה ורהוטה אך לא גבוהה מדי, שתרתק את הקוראים הצעירים ולא תעיק עליהם.

כוחו של הספר הוא דווקא בעדינות שבה הוא תוקף את הנושא, ובהימנעות מהסתערות בוטה וישירה מדי עליו. לקות הלמידה של גיל מוזכרת במפורש מההתחלה, אבל רוב העלילה עוסקת בנושאים אחרים כביכול, בעניינים שכאילו אפשר היה למצוא בכל ספר נעורים. אבל גם בעלילה הזאת נוכחים, בעקיפין, המאפיינים ההיקפיים של רבים מהילדים שסובלים מלקויות למידה: ההיפראקטיוויות, האימפולסיוויות, קשיי התקשורת וחוסר ההבנה החברתית מצד אחד, אבל מצד שני גם הכוחות, התבונה, הדמיון המפותח, החן והכישרון. כל אלה מוסקים מתוך העלילה, ואינם מתוארים באופן ישיר. בדרך זו נוקט הספר גישה מתוחכמת, שתגרום לילדים הסובלים מלקויות למידה להזדהות עם הגיבורה ולגלות בה את עצמם. מתוך ההזדהות הזאת צומח הרצון להמשיך ולקרוא את הספר בנשימה אחת, כדי לגלות כיצד תנהג גיל במצבים שהסיפור מזמן לה ואיך תיחלץ מהמבוכות שאליהן היא נקלעת.

לקראת סיום הספר מתגלה הסוד, הלקות מאובחנת ומטופלת וגיל לומדת לחיות אתה ומבינה שהיא לא טיפשה כפי שחשבה. היחסים בין התאומות משתקמים ונבנים מחדש, בלי הסוד והשקרים שהכתימו אותם קודם. חוץ מזה, מתברר שאוהד דווקא מעדיף את גיל.

המחברת דנה אבירם, שזה ספרה הראשון, היא עובדת סוציאלית בשירות בתי הסוהר, שסבלה כילדה מלקות למידה שלא אובחנה. כשהתברר שגם בתה סובלת מלקות למידה, החלה להתעמק בנושא והחליטה לכתוב את הסיפור על גיל, שמיועד לתת לילדים לקויי למידה כלי להבנה ולהתמודדות עם הקשיים שהם מתמודדים עמם. הניסיון האישי של המחברת עם לקות למידה, הן כילדה והן כהורה, בא לידי ביטוי בבנייה הרגישה של דמות הגיבורה ובעלילת הספר, ומספקים תמונה אמיתית אך אופטימית של הסיכויים להתמודד בהצלחה עם לקות למידה.

"הסוד של גיל" מאת דנה אבירם, איורים: אבי כץ, הוצאת הקיבוץ המאוחד. 104 עמודים, 58 שקלים.





(0 מדרגים)

דירוג הגולשים:

  • Currently 3/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5