אנטי פופ: הגרסה המצוחצחת של אדל לג'יימס בונד

יום רביעי 10 באוקטובר 2012 07:20 מאת: יפתח אילון, עכבר העיר

אדל מחזירה עטרה ליושנה במסורת שירי הנושא של סרטי ג'ייימס בונד, ריהאנה חוזרת עם להיט חדש ומצליחה אף להפתיע ומריה קארי מנסה להתקמבק שוב, ולא ממש הולך לה. טור פופ חדש


נושאת הדגל. אדל

(צילום: AP)

פרסומת
שלוש שיאניות במשקל כבד מפילות עלינו את מטענן בימים אלה עם שלושה סינגלים מקודמים נמרצות, יריות פתיחה לקמפיינים חדשים ואלבומים מתקרבים: מריה קארי עושה עוד קאמבק, ריהאנה עולה למתפרצת השנתית שלה ומצידו השני של האוקיינוס, אדל משחררת את שיר הנושא של ג'יימס בונד החדש. שתיים מהן גם מצליחות לקפוץ מעל המשוכה, אבל אחת רושמת נפילה. איך? ולמה? פשוט.

אדל: כמו שמפניה יקרה

Skyfall, שיר הנושא מתוך הסרט ה-23 בסדרת ג'יימס בונד המתקרב אלינו, הוא סנונית האולפן הראשונה שנשמעה מאדל מאז הפכה הדובה הקטנה לזמרת הבריטית המצליחה בכל הזמנים. זה היה ליהוק צפוי ומתבקש מאז מותה של איימי ויינהאוס, אבל אדל ומפיק "Rolling in the deep" שלה, פול אפוורת', עמדו במשימה כמו תלמידים טובים, וזו גם הבעיה הגדולה של השיר הזה. מדובר בשיר ג'יימס בונד קלאסי מאוד ואלגנטי כמו שמפניה יקרה במיוחד, המשכיח את הניסיונות המשונים שנעשו בשנים האחרונות עם שירי הנושא של הסדרה ומחזיר עטרה ליושנה, אבל אין בו ולו שמץ של אישיות מעבר לכך.

הפאסטיש של אדל ואפוורת' בוהק, צלול ומושלם, הם לא מעיזים לשגות באף פסיק של אנדר-טון, ועדיין השיר הזה הוא משימה שעמדו בה בגבורה, ולא אותה כאפה של השראה שהפכה את אדל לבון טון עולמי. היא, כמובן, מוכיחה גם כאן שהיא שועלה המטילה ביצי זהב: גם במנעד מצומצם ומתון היא מצליחה להרביץ נוכחות מלכותית להפליא, אבל לא מפליא לגלות שהשיר לא יקודם, למעשה, כסינגל ראשון מאלבומה הבא והשלישי של הזמרת, וכנראה בכלל לא ייכלל בריליס העתידי – אחד המצופים ביותר אי פעם. במקום זאת, השיר יצא בקמפיין Leak מתוזמר היטב, לפי הספר, כשביום אחד כל האתרים בעולם העלו "דליפה" בת דקה שהוסרה מיד, ולמחרת כבר יצא השיר בשלמותו והשתלט תוך שעות ספורות על כל מצעדי ההורדות ודירוגי איי-טיונז. בכל זאת, אדל.



ריהאנה: הפתעה צפויה

Skyfall הדיח מפסגות המצעדים את אורחת הקבע השורצת בהם מדי סתיו, הלא היא ריהאנה עם הסינגל הראשון מתוך אלבומה השביעי. הבחורה הזאת היא כבר ממש אייפון: כל ספטמבר מוצגת לקהל המהדורה העדכנית והמשוכללת שלה, עם הפיצ'רים התורנים, למשל דיוויד גואטה או פנס בעין, ובנובמבר זה יוצא לחנויות בכל העולם אל ביקוש חסר תקדים. אבל ריהאנה 7GS מבצעת פניית פרסה חלקית מהמנוני הדאנס והאלקטרו שהובילו את האלבומים שלה בשנים האחרונות, וקצת מפתיעה במשהו דמוי-בלדה, שנשמע טוב וגם מצליח לשמר את רצף המקומות הראשונים של הסינגלים הפותחים מאלבומיה. אבל מעבר לזה שריהאנה מצליחה כמעט ברגע האחרון להזכיר, שוב, שיש סיבה לזה שהיא באולפן הקלטות ולא שרועה בסט צילומים בסן פרננדו וואלי – השיר הזה הוא תרועת הניצחון הגדולה של שני כוחות נפרדים בפופ האמריקאי והעולמי, שסוגרים עם ריהאנה משולש זהב.

» היורודאנס השתלט על הפופ האמריקאי
» הקודם של ריהאנה: טיזינג ללא פורקן

הראשונה היא סיה, שכתבה את השיר (קשה לפספס, הוא נשמע כמעט כמו פארודיה על השירים המפורסמים שלה). רק לפני כמה חודשים כתבנו כאן אודות השתלטותה על המיינסטרים העולמי, והשיר הזה מוכיח כי גם אסכולת הביצוע שלה ניצחה בקרב זמרות הדור הצעיר של הפופ. וויטני יוסטון מתה, כריסטינה אגילרה כושלת – זה הזמן להיות קטנה וסדוקה, מגומגמת ומזוגגת, הזויה ומנייריסטית, עמוקה ושברירית. וריהאנה הרי עושה גם את זה, כשמבקשים ממנה. וחוץ מסיה, השיר הזה הוא מצעד הראווה של מפיקו - בני בלאנקו, ילד הפלטינה של אולפני אמריקה, שללא ספק מבצר כאן בבטון מזוין את מעמדו כיצרן הלהיטים מספר 1 בשוק. בגיל 24 הוא אחראי למרבית תופעות הענק של הפופ בתקופה דלה במיוחד בהמנונים: "טיק טוק" של ק$שה, "קליפורניה גירלז" ושאר להיטיה של קייטי פרי, והדבר המעצבן הזה של מארון 5 ואגילרה על מיק ג'אגר מהקיץ הקודם הם רצף חסר תקדים של להיטי על עבור מפיק בגילו, והניצחון שלו כאן הוא לא רק בזה שסוף סוף נמסרה לידיו גם כוכבת הפופ המצליחה בעולם (שהרי מפיקיה הצמודים, הצמד הנורבגי המשמים סטארגייט, נותרו קרובים לקונסולה גם כאן), אלא דווקא בזכות טיב החומר והטון שלו: סטנדרט אייטיזי מיד-טמפואי נרגש ונסער, גדוש תזמורי-מיתר ודראם-רולים מסונתזים, מרובד בשכבות קוליות מדודות – כמעט מפתיע שזה אשכרה עובד.



סביר להניח שתוך חודש בדיוק נקבל אלבום מלא ברמה פחותה מזו, וגם שהשירים הקרובים שלה יחזרו לעסוק בסקס נצלני ואלימות פושעת, אבל כרגע ריהאנה, סיה ובלאנקו אכן זורחים כמו יהלומים: הם הצליחו לייצר אוקסימורון קטן – קלישאה מקורית, הפתעה צפויה. ומבחינת התמ"ג זה שווה מיליונים, כמו כל דבר אחר שהם עושים כמעט.

מריה קארי: עוד קאמבק כושל

ובניגוד לכל המקצוענות הזאת, מריה קארי – אחת שיש מאחוריה קריירה ארוכה כפליים מאלו של ריהאנה ואדל ביחד – חווה (עוד) התרסקות רצינית מאוד מול עינינו ברגעים אלה ממש, כשהסינגל החדש שלה לא מצליח להרשים איש ועומד מתחנן מחוץ לכל ישיבות הפלייליסט בעולם כאחרון התל-אביבים הכושלים. ולא שהתהומות האלו זרות לה – קארי כבר צנחה מעמדת האמן המוכר ביותר בשנות ה-90 אל חרפת האז-בין מטורללת בתחילת העשור שעבר, אבל אם היה מי שקיווה שהקאמבק הגדול שהונדס עבורה ב-2005 באמת ישיב אותה לצמרת לאורך זמן, הרי ש- Triumphant (Get 'em), השיר הראשון שלה מאז לידת התאומים המתוקשרת, הוא הוכחה שאז"ש.

בשלוש השנים שחלפו מאז אלבומה האחרון קארי הפכה כל כך לא רלוונטית שההוכחה היחידה שהשיר הוא בן ימינו היא בדמות שני הראפרים המובילים אותו – ריק רוס ומיק מיל, שמות שקרובים הרבה יותר לשיא שלהם מאשר מריה. באורח מוזר, קארי – כמו יודעת שמדובר ברעל קופתי – די נחבאת בשיר ובקליפ, מסתפקת בפזמונים עם לִיד מְמוּתָן ובבית שלישי זניח, ובעיקר דואגת לנפנף בשיער ולהדגיש את גזרת הפוסט-לידה בשוטים המוזהבים שביים עבורה בעלה, ניק קאנון. השיר כה נדוש ורפה עד כי האוזן תתקשה להבחין בקיומו אם לא יידחף אליה בסיוע מקלון צמר, סטטוסקופ וכד'.



לא ברור איך בלייבל איילנד הניחו לאסון המסחרי הזה להתרחש, אבל קאמבק כושל הוא הדבר האחרון שהקריירה של קארי יכולה להתמודד איתו כרגע, ודי לא ברור מה קורה שם – חודשיים אחרי שיצא הסינגל עוד אין שום סימן של תיקון בעקבותיו, וגם האלבום שתוכנן לצאת יעוכב, כמובן. אי אפשר להאשים את הח"מ בחיבה יתרה למריה קארי; למעשה, התעופפו לא אחת תחת קולמוסו כינויים כגון "ציוצו של השטן" ו"כלבה משוגעת" בנוגע אליה. אבל זה באמת מפליא לראות איך זמרת וירטואוזית ובסט-סלרית כמותה, מובילה בכל מדד אפשרי, הופכת מיותרת לחלוטין בשוק הפופ תוך 30 חודשים. היא סוג של נקרופילית כעת, קארי: השיר הזה שלה הוא התעלסות עקרה עם גוויית ההיפ-הופ החלקלק והמהוקצע של שנות ה-2000 המוקדמות, מעשה ידי ג'רמיין דופרי וברייאן מייקל קוקס האנכרוניסטיים. וכמו בכל סיפור רצח טוב, הפרט החסר לפענוח התעלומה הוא המניע: למה, לכל הרוחות, למה?
תגובות גולשים
הוסף תגובה +

(4 מדרגים)

דירוג הגולשים:

דרג את הכתבה

  • Currently 3/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 02/11/2012 17:02:12

  • 10/10/2012 11:11:04

  • 10/10/2012 10:36:02

  • 1.רק אני שמתי לב??(אנורקסיה)

    10/10/2012 09:22:28