עמוק באדמה: הבחירות האומללות של סיה

יום שני 02 ביולי 2012 07:27 מאת: יפתח אילון, עכבר העיר

כך הפכה סיה (זירו 7) מסינגר סונגרייטרית מבריקה ומוחצת למניירה להשכיר. ועוד לדיוויד גואטה ופלו ריידה


בלונדה שברירית עם פוני. סיה

(צילום: RJ-Shaughnessy)

פרסומת
היה היתה זמרת אחת, הכי קטנה ושברירית ומיוחדג'ת שאתם יכולים לדמיין, שהגיחה לאוויר העולם מארץ הקנגורו ופוררה לבבות. סיה פורלר קראו לה, והיא תיפקדה כקול הכי מזוהה של זירו 7 וכזמרת ההופעות של ג'מירוקוואי וחוללה נסים ונפלאות. ווקאלית, היא התמחתה בסדקי אווירה מרסקים, וקריירת הסולו המתהווה שלה הפכה באמצע העשור הקודם לסוד גלוי בקרב יודעי ח"ן, צרכנים מתקדמים ועורכים מוזיקליים על פני הפלנטה (פסגת הלייסנסינג: "Breathe Me" בקולאז' הסיום הנודע של "עמוק באדמה").

היא הפכה לסינגר סונגרייטרית מבריקה ומוחצת, מעין אנטיתזה מקבילה לאיימי ויינהאוס, שיריה שובצו, מוקססו ומוחזרו תחת כל משהו רענן, וכל העניין הגיע גם למעין שיא מסחרי ב־2008 באלבום בשם "Some People Have Real Problems" ולהיט סוחף שנקרא "Soon We'll Be Found". בנקודה זו הסוד נגלה, ולציניים שבינינו היה ברור שאיזה נבל יעבור ביער רכוב על סוס אמריקאי כלשהו ופשוט יקטוף את הפרי כרצונו.

להיט בתי קפה נצחי. Soon We'll Be Found:



משק הפרסות שנשמע למרחוק התברר כניסיון הקאמבק של כריסטינה אגילרה. הדיווה לשעבר זממה על כמה אמני איכות מרחבי הגלובוס, כמו ליידיטרון, שיישאו אותה על אלונקת ויניל אל עבר חללית הסינתפופ הקרובה למקום מגוריהם, ובדרך היא לקחה לנו גם את סיה. גבות קפצו לגבהים מרשימים נוכח הדיסוננס המגונה מעט שבחיבור, שמזכיר במידת מה את רחווול ויוקנת מ"ארץ נהדרת", אולי בהפוך: סיה היא בלונדה שברירית עם פוני, לסביאנית צמחונית עם גוונים של סילביה פלאת, מומחית בכל הקשור לקטן, למאופק ולמנופץ; כריסטינה אגילרה היא כריסטינה אגילרה.

מסחרית, התוצאה היתה די אסון, וגם אמנותית אף אחת מהן לא קפצה אל ענף גבוה או פורה במיוחד בעץ שלה. אבל משהו התחיל להשתנות, משהו פנימי עמוק. בתדמית, בכוונה, במשמעות. שם לקחו לנו אותה. הדבר הבא שקרה הוא אלבום חמישי במספר ומעציב ברמתו: "We Are Born" האינפנטילי יצא ב־2010 לרחוב כשהוא לובש טי־שירט צמודה זוהרת שעליה נכתב "באתי לאכזב" ב־13 שפות. החשד טרם עלה על השפתיים אבל כבר התגלע בלבבות: סיה הורעלה. סיה חצתה את הקווים. סיה מסרה את נפשה לכוחות האופל.

החותם ניתן בסופו של דבר בשנה שעברה עם הלהיט "טיטאניום", שביצעה עם השטן בכבודו ובעצמו - דיוויד גואטה. היה זה המנון עזאזל מונומנטלי, שאמנם לקח את צירוף המילים "דאנס אפקטיבי" למקום הרבה יותר מפותח ממה שאסטל או קלי רולנדס רקחו בשנים קודמות בעת שהותן בשאול, אבל יותר מכל היתה זו שחיטה כשרה של הלבבות שסיה ניתצה בהצלחה כה רבה לפני כן. היתה זו שעתה הגדולה של הציניות, והיא נשאה ראש אדיר ומכוער, וגיחכה מנקרת בעורפנו באומרה "איזה מזל שג'ון לנון נרצח, אחרת הוא היה עושה רימייק עם פיטבול ל'קולד טרקי'".

השטן בכבודו ובעצמו. דיוויד גואטה:



עוד שנה חלפה. קברנו את מתינו. על סיה כבר ויתרנו. בפרוץ 2012 היא ירקה בפרצופנו את "Wild Ones", דואט עם פלו ריידה - המתועש, המעצבן והמצועצע מבין הראפרים הפופולריים - בהפקת אקסוול, עוד מלאך משחית ממאפיית ההאוס השבדית חסרת הרחמים. דואט עם פלו ריידה, רבותי, הוא טקס השפלה וביזוי לאמן, בדומה לקטגוריית הקאם־שוט המושמצת מאתרי הפורנוגרפיה. סיה לא סתם זנתה, לא סתם הפכה למניירה להשכיר. סיה היא תאונה טראגית, חסרת תקווה, של שמד ודיכוי יצירתי, של אובדן וזילות. דומה שבכל תולדות התפר שבין פופ לאינדי לא נולדה אכזבה כזאת, שהפנתה עורף בכזו גסות לקהל אוהביה, שביצעה פניית פרסה כה דורסנית וחמדנית אל עבר אסונות הקיץ הממלאים את האוויר בהבל פיהם של הערסים מהקלרה.
תגובות גולשים
הוסף תגובה +

(2 מדרגים)

דירוג הגולשים:

דרג את הכתבה

  • Currently 3/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 2.חבל(האנס)

    06/07/2012 11:10:11

  • 04/07/2012 14:36:49