מוזיקה

עדכנו אותנו




האם הפסקול שהלחין טרנט רזנור לסרט "הרשת החברתית" יזכה אותו באוסקר?

יום חמישי 28 באוקטובר 2010 03:00 מאת: ליה פן, גלריה

הוא התנתק מחברת התקליטים והציב אלטרנטיבה לתעשיית המוסיקה. טרנט רזנור, האיש שמאחורי ההרכב "ניין אינץ' ניילז", ממשיך לפעול על פי הכללים שלו



טרנט רזנור. דברים נפלאים יוצאים מחדרי השינה

תצלום: אי-פי

פרסומת

הרשת החברתית: פרויקט מיוחד

הרשת החברתית - מועדי הקרנה
הרשת החברתית - לביקורת של נטע אלכסנדר
האם מלחין פסקול הסרט בדרך לאוסקר?
ראיון עם ג'סי אייזנברג
מי אתה מארק צוקרברג? - כתבת פרופיל
שלוש סיבות טובות לצאת מפייסבוק
הכוכבים הכי פעילים ברשת החברתית
הרשת החברתית הוא לא סרט על פייסבוק


בסוכנויות ההימורים בארצות הברית נדמה שטקס האוסקר הקרוב יהיה לצורך הפרוטוקול בלבד. הסרט "הרשת החברתית", שעולה היום לאקרנים בארץ ומגולל את סיפור הקמתו רווי הלכלוך, קרבות האגו והאינטריגות של פייסבוק, עתיד לזכות ברוב הפסלונים הזהובים:דייוויד פינצ'ר, שביים בין השאר את "שבעה חטאים" ו"מועדון קרב", עשוי לקבל סוף סוף הכרה מהאקדמיה האמריקאית לקולנוע ולזכות בפרס הבימוי; הולך וגובר הבאזז סביב זכייתו של ג'סטין טימברלייק בפרס על תפקיד המשנה; ורבים סבורים כי ארון סורקין, האיש שעמד מאחורי הסדרה הנשיאותית "הבית הלבן" ומבין דבר או שניים במאבקי שליטה, יקבל פרס על כתיבת התסריט.

מי שעוד ראוי לקבל הוקרה על פועלו המרשים בסרט שובר הקופות הוא טרנט רזנור, האיש מאחורי הרכב הרוק-אלקטרוני-תעשייתי "ניין אינץ' ניילז" (NIN), שכתב את הפסקול. זהו לא הפסקול הראשון שהוא מעורב בו, אבל היחיד שהלחין בשלמותו. ב-1994 הוא הפיק לאוליבר סטון פסקול חדשני ומטריד לסרט הפולחן "רוצחים מלידה". אז יצר קולאז' של צלילים, רחשים ודיאלוגים מהסרט ושילב אותם עם שירים של לאונרד כהן, פטי סמית, סנופ דוג ו"NIN".

שלוש שנים אחר כך הפיק את פסקול סרטו של דייוויד לינץ' "כביש אבוד", שכלל מוסיקה מקורית עם שירים של מרלין מנסון, לו ריד, דייוויד בואי הנערץ עליו ועוד. די היה בשתי היצירות הללו, יחד עם רפרטואר האלבומים של רזנור תחת "NIN", כדי לשכנע את פינצ'ר שאין אדם מושלם ממנו למלאכת עיצוב פסקול קודר ומקורי לסרטו החדש.

רזנור, יחד עם המפיק והמלחין אטיקוס רוס, שותפו לעבודה בשנים האחרונות, יצר הפעם חטיבת קטעים אלקטרונים ומינימליסטיים - פן שגם קיים בשולי העשייה של "NIN". את הטון המלודי מספקות נגיעות הפסנתר הרכות, שמשוות אופי לקטעים חסרי הפנים. בניגוד לפסקולים הקודמים שהפיק והיו עמוסים בשירים מוכרים ודיאלוגים שבורים מהסרטים, ב"הרשת החברתית" אין כלל שימוש בטקסט או קול אנושי. הקטע המוכר היחיד שמופיע בו הוא "בהיכל של מלך ההרים" של המלחין הנורווגי מהמאה ה-17 אדוורד גריג, בגרסה התואמת את רוח התקופה והסרט.


ג'סי אייזנברג ב"הרשת החברתית"

שיתוף הפעולה בין רזנור לפינצ'ר החל כבר לפני שנים; רימיקס ל"Closer", השיר שהוכיח עד כמה רזנור הוא אדם מלא תשוקות אפלות, ליווה את סצינת הפתיחה של "שבעה חטאים" מ-1995, ופינצ'ר אף ביים את קליפ הסיכות לשיר "Only" של "NIN" ב-2005. החיבור ביניהם אינו מפתיע, שכן יש דמיון רב בתכנים שהם עוסקים בהם ביצירותיהם; שניהם בוחנים את הצדדים החשוכים בנפשו של האדם. את הכמיהה הבלתי נגמרת לשלוט, יצר האלימות והרוע, וההרס שמביאה הכניעה להם.

לפני ליידי גאגא

ישנה סיבה נוספת לבחירה ברזנור לכתיבת פסקול "הרשת החברתית" והיא התמצאותו בנושא הסרט. אל תיתנו למראה הקשוח להטעות אתכם: רזנור הוא חנון שכלוא בגוף של רוקר מסוקס. איזה עוד מוסיקאי מכנה את אולפן ההקלטות שלו "מעבדה"?

רבים נוטים לייחס לליידי גאגא עליונות בכל הקשור להבנה אינטרנטית. ועם המספרים קשה להתווכח: היא האדם שיש לו הכי הרבה עוקבים בטוויטר, יש לה יותר מ-21 מיליון חברים בפייסבוק והשבוע היא עברה את רף מיליארד הצפיות ביוטיוב. היא מבינה את סוגי המדיום שהיא פועלת בהם ומשכילה להשתמש בהם ככוח יח"צני יעיל. עם זאת, אין שום דבר חדשני בפעילותה ברשת; היא משתמשת בפלטפורמות קיימות ואת המערך העסקי/שיווקי שלה עדיין מנהלת חברת תקליטים.

רזנור לעומתה טרף את הקלפים באמצעות האינטרנט והחל במהלך שכנראה ישפיע על תעשיית המוסיקה, ביום שבו מוסיקאים יבינו שלחברות התקליטים כבר אין זכות קיום. או כפי שרזנור היטיב לנסח זאת בראיון למגזין "ויירד" בשנה שעברה: "המנהלים בחברות התקליטים לא מבינים מה זה אינטרנט, איך זה עובד, איך אנשים משתמשים בזה, איך מעריצים וצרכנים מתקשרים - אין להם מושג. אני מופתע שהם יודעים איך לשלוח אימייל. הם בנו עסק סביב מכירת דיסקים מפלסטיק ואף אחד כבר לא מעוניין בדיסקים מפלסטיק".

גאגא אולי נהנית לצייץ ל"מפלצות הקטנות" (הכינוי שהצמידה למעריציה) איזו שמלה הכינה מארוחת הבוקר שלה, אבל רזנור מצא דרכים משוכללות ומרתקות יותר לתקשר עם מעריציו (את פייסבוק הוא לא אוהב במיוחד ועם טוויטר יש לו יחסי אהבה-שנאה שמתבטאים בניתוק וחיבור מחדש מדי כמה חודשים).

כך זה התחיל: ב-2006, בעודו בסיבוב הופעות עם "NIN", רזנור החל לעבוד על אלבום קונצפט ארמגדוני ששמו "Year Zero", שמבקר את תפקוד הממשל האמריקאי באמצעות תיאור דיסוטופי של ארצות הברית בשנת 2022. כדי לקדם את האלבום הוא פנה לחברת 42 אנטרטיינמנט (מהמובילות בעולם השיווק הוויראלי) ויצר עמה משחק מציאות מדומה ששיקף את התסריט העגמומי שתווה האלבום ולווה בשיריו.

                              
                            עטיפת אלבום הפסקול של "הרשת החברתית"

"NIN" הגדילו לעשות כשחילקו בסיבוב ההופעות שלהם באירופה חולצות שעליהן הכיתוב "I'm Trying to Believe". חיפוש זריז באינטרנט הוביל את המעריצים לאתר שקידם את המשחק שקידם את האלבום, או להיפך. בנוסף, הושארו בתאי השירותים בחללי ההופעות כונני USB ועליהם שני שירים מהאלבום העתידי (צעד שגרר סכסוך צפוי בין הלהקה לחברת התקליטים שלה אז, אינטרסקופ).

המהלך השיווקי היצירתי הצליח: "Year Zero" מכר בשבוע הראשון לצאתו, באפריל 2007, 187 אלף עותקים ודורג במקום השני במצעד האלבומים האמריקאי. עם זאת, בעקבות מספר ההורדות הפיראטיות שלו הבין רזנור שמשהו צריך להשתנות. הוא הציע את האלבום להורדה חינם בעמוד מייספייס של הלהקה, הודיע כי את האלבום הבא ישווק באופן עצמאי והתנתק מחברת התקליטים באופן סופי.

באוקטובר 2007 הציעה להקת "רדיוהד" את אלבומה החדש "In Rainbows" להורדה ברשת בשיטת שלם כפי יכולתך. רזנור גירד בראשו והגיע למסקנה כי שיטה כזאת היא הזמנה לעלבון. את האלבומים הבאים של "NIN", "9-1 Ghosts" ו"The Slip" הוא הציע במגוון פורמטים ברשת, הפשוט שבהם הוצע חינם והאחרים בתשלום, בהתאם לאיכותם.

למרות הפיתוי, יותר מ-250 אלף איש רכשו את האלבום בתשלום של 10 דולרים. במקביל, הוא הקים את ממשק ויקיפדיה של "NIN", מעין אנציקלופדיה דינמית לפעילות הלהקה וחבריה. הפלטפורמה מעודכנת באופן שוטף על ידי מעריצי הלהקה. "אנחנו לעולם לא נעשה עבודה יותר טובה מקהילה של מעריצים אובססיביים", אמר רזנור באותו ראיון ל"ויירד".

והוא צודק. המעריצים מציפים כמויות אדירות של תכנים לממשק ויש בו כיום עשרות אלפי קליפים מהופעות, שירים, תמונות, חדשות שוטפות ועוד. רזנור אף העלה לשם גרסאות מאסטר של שיריו כדי לאפשר למעריצים ליצור רימיקסים בעצמם. הדבר הלהיט את המעריצים שיצרו עשרות אלפי רימיקסים חדשים, ורזנור אף אמר אחרי הניסוי הזה שלא ישלם יותר תמורת רימיקס לעולם, כי דברים נפלאים יוצאים מחדרי השינה של אנשים.

אפיקים חדשים

האתר הרשמי של הלהקה פועל באופן דומה ובעתיד אמור להתמזג בוויקיפדיה שלה. מהפכת האייפון לא דילגה על רזנור שהמציא אפליקציה ל"NIN" בשיתוף Google Earth, המאפשרת למעריצים לתקשר זה עם זה בכל מקום בעולם. ב-2009 רזנור קיבל את פרס "וובי" על תרומתו לתרבות הדיגטילית. הוא עלה לבמה ונשא נאום בן חמש מלים בלבד: "Wait, we didn't charge anything".

התנופה המחודשת שקיבל רזנור ברשת המריצה אותו להמשיך ולהרחיב את האפיקים שהוא יוצר בהם; "Year Zero" עומד להיהפך למיני-סדרת מדע בדיוני בהפקה משותפת של HBO ובי-בי-סי. מי שאמון על ההפקה הוא המפיק הצמוד של קוונטין טרנטינו, לורנס בנדר. בנוסף, רזנור התחתן השנה עם הזמרת מריקווין מנדיג והשניים מצפים לילד. ביוני האחרון הם הוציאו יחד מיני אלבום (שהוצע כמובן ברשת ללא תשלום) תחת השם "How to Destroy Angels", שבו הוא ממשיך את הקו המלודי-תעשייתי של עבודותיו הקודמות, אלא שהפעם הוא תחת מעטפת של קול נשי מעודן.

רזנור הצהיר באחרונה ש"NIN" תפסיק להופיע. לנוכח ההצלחה של "הרשת החברתית", הפסקול שכתב והמיני-הסדרה המצופה נראה שימשיך לפתח לרוחב ולעומק את ערוצי התקשור המולטי-מדיומליים ויתווה את הדרך לשאר התעשייה שתמשיך לדדות אחריו באטיות. אתם עוד תשמעו על הכל ברשת.





תגיות: אוליבר סטון, ג'סטין טימברלייק, דייוויד פינצ'ר, הרשת החברתית, טרנט רזנור, ליה פן, ליידי גאגא, ניין אינץ' ניילז, רדיוהד

(0 מדרגים)

דירוג הגולשים:

  • Currently 3/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • ק 29/10/2010 06:35:45