האם למזון אורגני יש יתרון תזונתי על פני אוכל רגיל?
יום שישי 07 באוגוסט 2009 03:00 מאת: רחל טל-שיר
האם מזון שגודל בעזרת חומרי הדברה הוא באמת לא פחות מזין מתוצרת אורגנית? כן, אבל זאת בכלל לא השאלה
מחקר חדש שנערך באוניברסיטת שפשיפשש מצא כי נשים שאכלו גזר וביסלי בלבד בחודש השלישי להריונן אינן בקבוצת בסיכון להידבק בדלקות במערכת הנשימה בעשור השביעי לחייהן. נשמע קשקוש? לא במקרה; אין מחקר כזה.
אבל כנראה יהיה. עובדה, בסוף השבוע שעבר פורסם בתקשורת כי מחקר בריטי, מופרך כמעט באותה מידה, מצא שלתוצרת אורגנית אין יתרונות תזונתיים על תוצרת שאינה אורגנית. האם מישהו חשב אחרת? האם אי פעם נכתב, למשל כאן, שהסיבה להעדיף צריכת ירקות ופירות מתוצרת אורגנית היא הערכים התזונתיים המשופרים שלהן?
הבחירה לחקור את ההבדלים התזונתיים בין שני סוגי התוצרת מתעלמת מלכתחילה מהיתרון העיקרי של התוצרת האורגנית: העדרם של חומרי הדברה ממנה. זו בחירה חצופה וגם שרלטנית, מפני שידוע לכל שהחקלאות האורגנית לא נולדה כדי להתמודד עם ערכיו התזונתיים של המזון אלא כדי להתגבר על בעיית חומרי ההדברה המזיקים.
כשצפיתי בכתבה בטלוויזיה - מישהו טרח להתקשר אלי, במין שמחה לאיד שכזאת, כדי להגיד לי להדליק אותה - הייתי כל כך מופתעת שבעצמי שכחתי כי כל מה שהמגישה היפה והאינטליגנטית אומרת זה בעצם שטויות. המסר הקליט, הצילומים היפים והמדיום הסמכותי השכיחו ממני את הרקע ואת העובדות.
מאחורי הספין המחקרי הזה עומדת הנחה ברורה: כולנו כסילים גמורים, חלמאים מושלמים ואפשר להאכיל אותנו בכל סיפור. הנחת הכסילות נובעת ככל הנראה מהעובדה הפשוטה והנכונה, שלא משנה כמה ארוכה שורת המקרים שבהם התגלה שמחקרים שימשו רק כדי להכשיר מוצרים מזיקים, אנחנו ממשיכים לסמוך עליהם; הרי אפילו פרשת רמדיה הנוראה לא גרמה לנו לפנות עורף לפורמולות לתינוקות, שמחקרים שונים ומשונים מעודדים את השימוש בהן. המחקר הבריטי על התזונה ממחיש היטב גם כיצד תעלול יזום, שמתוכנן על ידי גופים ציבוריים או תאגידים, יכול להסיט את את תשומת הלב של הסיקור התקשורתי מן העיקר אל הטפל. הרי באותה מידה של רלוונטיות היה ניתן להשוות בין גודל המוח או איבר המין של חקלאים אורגניים לבין אלה של חקלאים רגילים ולהודיע בחגיגיות שאין שום הבדל.

מה שעוד בולט בספין המחקרי הזה הוא הגבול הדק בין אמת לשקר והשימוש הכל כך ציני ומניפולטיווי בשקר לבן כדי להסיח את דעתם של אמצעי התקשורת ושל הציבור מן המהות: חומרי ההדברה והנזק שהם גורמים לא רק לבריאות אלא גם לתשתיות.
אחת הסיבות לכך שהספין המחקרי הצליח לטעת בציבור את הרושם שלתוצרת האורגנית אין שום ערך מוסף על פני התוצרת הרגילה היתה שתוצאות המחקר דווחו בהרחבה באמצעי תקשורת מרכזיים ועל ידי עיתונאים שרמת האמינות והסמכות שלהם גבוהה, ואילו ההסברים שבאו אחר כך וסתרו את הממצאים התפרסמו, אם בכלל, בעמודים הפנימיים ומי שסיפקו אותם היו עיתונאים העושים עבודתם נאמנה אבל אינם מן הסוג הזוהר. אין גם טעם להתלונן: שקרים לעולם יותר מעניינים מאשר הסבר, בפרט אם הם עוזרים להיאחז בעולם מושגים נוח ומיושן.
מה שחידד עוד יותר את הצלחתו של הספין המחקרי הזה היה שאיש לא טרח לבדוק, לפני הדיווח הפומפוזי, מי יזם את המחקר הזה ומי מימן אותו. הרי אין זה סוד שחלק גדול מן המחקרים מוזמנים על ידי יצרנים וממומנים על ידיהם. זה גם לא סוד שכמעט כל דבר בעולם שלנו אפשר לקנות בכסף. לכן משונה שאף אחד לא בדק מה הקשר בין המחקר הזה לבין, נניח, יצרנים של חומרי הדברה. ובהנחה שכן בדקו ושאלו, אבל לא מצאו - למה לא דיווחו לנו על כך? הרי גם הקושי למצוא מי עומד מאחורי מחקר כזה מעיד עליו.
מאז תחילתו של הספין שואלים אותי כל מיני אנשים, ספק ברחמים ספק בלעג, מה יש לי להגיד על המכה שהתוצרת האורגנית ספגה. אז מה שיש לי להגיד הוא שבכל רע יש גם משהו טוב. הספין והמאמצים שהושקעו ביצירתו מלמדים שהם מפחדים; שהתוצרת האורגנית נהפכה מתופעה אזוטרית למגמה, לכוח שוק מאיים, לשחקן מרכזי, ואף אחד כבר לא יכול להתעלם ממנה.
ירוק לחיים
הספר "ירוק לחיים" מאת ויקטוריה בוטנקו רואה אור בעברית (תרגום: ליאת פלן-לברטובסקי, הוצאת פוקוס), וזו הזדמנות מעולה להתלבט אם שיטת הטבעונאות (טבעונות+נא, הכוונה היא למזון לא מבושל ממקור צמחי בלבד) היא תשובה נחרצת שאין בלתה לשאלה איזוהי שיטת האכילה הבריאה והנכונה מכולן.
בספרה טוענת בוטנקו, שאחרי התנסות ארוכה בטבעונאות הגיעה למסקנה שאפילו היא לא מספיק טובה. "אחרי שנים מספר של אכילת מזונות חיים", היא כותבת על משפחתה, "כל אחד מאתנו החל להרגיש כאילו הוא הגיע לנקודת עצירה כלשהי בתהליך הריפוי".
אז מה כן? התשובה של בוטנקו, בהכללה ובקצרה, מתמקדת בהעלאה מסיווית של אחוז העלים הירוקים בתוך התפריט הטבעונאי. כדי לקבל את תשובתה המלאה צריך לקרוא את ספרה. הוא קצר, כתוב בפשטות וקל לקריאה.
• בבדיקה מקיפה שהתבססה על 162 מחקרים, נמצא כי שיעורי הוויטמינים, הסידן והברזל בשני סוגי המזון דומים
תגיות:
אוכל אורגני,
לאכול או לא לאכול,
מזון אורגני,
רחל טל-שיר