סרטים

עדכנו אותנו




אמיצה: האפי אנד בלי נסיך, נסיכה בלי עדשה

יום ראשון 15 ביולי 2012 10:12 מאת: חן חדד, עכבר העיר

מה קורה כשאולפנים שמתמחים ביצירת עולמות נטולי בני אדם מציבים נסיכה מרדנית במרכז סרטם החדש? "אמיצה" אמנם לא ממריא לגבהים של סרטי פיקסאר הקודמים, אבל מוכיח שגיבורות אמיתיות לא חייבות גבר. לא למבוגרים בלבד



חרב במקום כתר. אמיצה

(צילום: יח"צ)

פרסומת

חובבי האנימציה שישמעו את תקציר עלילת הסרט אמיצה יופתעו בוודאי לשמוע שאולפני פיקסאר הם אלה שחתומים על סרט שבמרכזו נסיכה, מכשפה וקסם רב עוצמה. הסיבה להפתעה הראשונית היא שבשני העשורים האחרונים פיקסאר מיתגו את עצמם בזכות סרטים מקוריים וחדשניים, שברובם המכריע עולמות נטולי בני אדם. למרות שהאולפנים שמרו על עצמאות גם לאחר השותפות עם דיסני, קשה להימנע מהשאלה אם "אמיצה" מסמן את התפוגגות טביעת האצבע הייחודית של האולפנים.

אותה חשדנות לא נעלמת עד סופו של הסרט, שמעלה במהלכו כמה וכמה השוואות לאגדות הקלאסיות של דיסני,  ובעיקר חסר את העוצמות הרגשיות שנראו, למשל, בעשר הדקות הראשונות של למעלה או בעשר הדקות האחרונת של צעצוע של סיפור 3. אבל, העובדה שלאוהבי האנימציה יש ציפיות גבוהות מאוד מפיקסאר לא צריכה לעמוד בעוכריהם של האולפנים, שאולי לא התעלו על עצמם הפעם אבל הצליחו להוציא תחת ידם סרט מלא קסם ועמוס תובנות מדוייקות.

» אמיצה - כל הפרטים ומועדי הקרנה
» המושל בנסיכה: ראיון בלעדי עם הבמאי

בסרטם החדש, פיקסאר מכוונים את אלומת האור אל הגיבורה הנשית הראשונה שלהם אי פעם. במרכז העלילה עומדת מרידה, שם שבעברית הולם היטב את אופייה המרדני של הנסיכה הסקוטית האדמונית. מרידה לא נלהבת מאורח החיים בארמון ומנסיונה של אמה לחנך אותה באמצעות אינספור הערות על התנהגותה. במקום, היא מעדיפה לבלות את זמנה ברכיבה על סוס, ירייה בחץ וקשת וכל דבר שאינו חלק מרשימת המחויבויות שלה כנערה וכנסיכה. הקשר הטעון בין האמא הדידקטית והנערה המתבגרת מגיע לנקודת שבירה לאחר שהאם מזמינה מחזרים שיתמודדו בתחרויות שונות על ידה של בתה, אך מרידה מביכה אותם ומחליטה לברוח מהארמון. בדרך מגיע לידיה כישוף שצפוי לשנות את דעתה של אמה בנוגע לחתונה, אך מתגלה כבעל השלכות קיצוניות הרבה יותר. מאותו הרגע יוצאות השתיים למסע להסרת הכישוף, ובדרך לומדות כמה דברים על שבריריותו של הקשר בין בת ואמה.

אמיצה - טריילר:

מי צריך נסיך?



העובדה שהעולם שמוצג בסרט אינו רב דמיון כמו בסרטים הקודמים של פיקסאר, תאכזב כנראה את המעריצים הנאמנים של האולפנים. אבל הגדולה של פיקסאר לא טמונה רק בהאנשת צעצועים באופן שיגרום למבוגרים למרר בבכי או ביצירת ניצוצות רומנטים בין זוג רובוטים, אלא ביכולת לספר סיפור רב רבדים שלא מהסס להציע לצופים הצעירים תובנות חברתיות. בעוד רובד אחד מתנהל על פני השטח וסוחף את הילדים, הרובד השני מתרחש בין השורות ומכוון לרגישויות של המבוגרים. כך למשל, בעוד הילדים עצרו את נשימתם למראה הטרור שהשליט הדב הרודן ב"צעצוע של סיפור 3", המבקרים מצאו דמיון בין דמותו ובין מפקדי מחנות הריכוז. ההרפתקאות משובבות הלב ב"למעלה" סיפקו למבוגרים תובנות על הצורך בקשר אנושי והזדקנות, ומוול-E עלתה ביקורת חריפה על צרכנות וניוון.

באותו האופן, גם "באמיצה" יהיה קל להורים, ובפרט לאמהות, להתחבר לתובנות על מערכת היחסים בין מתבגרים והוריהם. אמה של מרידה מביטה בבתה ורואה בעיני רוחה את הנערה הענוגה שהיא צפויה להיות אם רק תממש את הפוטנציאל שהיא סבורה שיש בה. עד המהפך המיוחל, האם מעירה למרידה על צורת האכילה הרועשת שלה, נחירות הצחוק וזלילת הפחמימות חסרת הדאגות. הדינמיקה בין השתיים מושפעת במידה רבה גם מיחסיה של מרידה עם אביה. הסרט מדגיש כיצד עוד מילדותה מרידה היא "הבת של אבא" - שמתבדח איתה, צוחק מהשטויות שהיא עושה ולא מצפה ממנה להתנהגות באופן שונה מבניו. כך, הוא למעשה מציב את האם בתפקיד ההורה המגביל והקפדן. העובדה שהאם מנסה לעצב את בתה על פי אותם קודים של נימוס ואלגנטיות שהיא דורשת מעצמה אינה נעלמת מעיניה של מרידה, שמטיחה בה: "כל מה שאת רוצה זה שאהיה כמוך". רגע לפני שהיא בורחת מהארמון, השתיים פוצחות בויכוח בו נאמרות מילים ונעשים מעשים שקשה מאוד לחזור מהם.

החלטתה של מרידה לברוח מהארמון והמחזרים הוא למעשה אקט פמיניסטי של מרד באי השוויון הטמון בתפקידים המגדריים ובתפיסות השמרניות של אמה. היא מתוסכלת מהעובדה ששלושת אחיה זוכים להתפרע ולחולל כאוס בארמון ללא השלכות, בעוד היא מחויבת להתנהגות שונה רק משום שהיא נערה. הנפח והתושיה של דמותה הופכים אותה למודל נשי מרשים שמתרחק במידה רבה מהנסיכות של דיסני. בניגוד להן, מרידה לא מחכה בפסיביות שיצילו אותה או יחזרו אחריה, וה"הפי אנד" שלה לא זקוק לנסיך על סוס לבן.


נסיכה על סוס שחור. אמיצה (צילום: יח"צ)

תלתל סורר, פמיניזם סוער



על רקע השיח הפמינסטי סביב הסרט, אי אפשר להתעלם גם מכך שמאחורי הקלעים התרחשה דרמה נוספת לאחר החלפתה של הבמאית ברנדה צ'פמן, האישה האמריקאית הראשונה שביימה סרט אנימציה לאולפן גדול ("נסיך מצרים" לדרימוורקס). צ'פמן הגתה את הרעיון ל"אמיצה" בהשראת יחסיה עם בתה, והייתה אמורה להיות חתומה על הסרט הראשון של פיקסאר שיבויים על ידי אשה. עם זאת, מעט לאחר תחילת ההפקה הוכרז על "חילוקי דעות אמנותיים" והוחלט להחליף את צ'פמן במארק אנדרוז (שהיה אחראי על הפיתוח האמנותי של "מכוניות"). החילופים הובילו מבקרים רבים להתרעם על כך שבסרט שחוגג את היותו פמיניסטי, צ'פמן נדחקה אל השוליים. הטענות האלו אמנם מציפות את האירוניה שנפערה בין המתרחש בסרט ובין מה שהתרחש מאחורי הקלעים, אך כדאי בכל זאת לזכור שאין סיבה להשאיר את צ'פמן על כסא הבמאית רק מאחר שהיא אישה.   

גם אם המסרים הפמינסטים והניואנסים ב"אמיצה" לא מכוונים במלואם לילדים הקטנים יותר, אין ספק שדמותה האנרגטית של מרידה ושלושת אחיה החצופים יסחפו אותם בעלילה, שמתנהלת בקצב מהיר וכובש. למרות שהסרט אפל יותר מאשר משעשע, הרגעים בהם האם מנסה לשמור על חזות מלכותית מנומסת גם במצבים קיצונים והומור הסלפטיק שמספקים שלושת האחים שובי הלב, יעלו חיוכים בקרב הפלח הצעיר של הקהל. אבל, מומלץ לקחת בחשבון שהחלקים האפלים שבסרט, ובשיאם דב אימתני ומצולק, עשויים להפחיד מעט את הקטנטנים.

יש מקום לציין לשבח גם את האנימציה המרהיבה והריאליסטית, ובעיקר את שיערה הסורר והמשכנע של מרידה. הבחירה של פיקסאר לבטא את המרדנות והייחודיות של הנסיכה הלא שגרתית באמצעות שיער אדמוני, ממשיכה את חיבתם ארוכת השנים לג'ינגים. מבט על הסרטים של פיקסאר מראה שהאנימטורים שבצוות מאוהבים בדמויות אדומות שיער, ובהן ג'סי הבוקרת ב"צעצוע של סיפור", האם ב"משפחת סופר על", לינגוויני ב"רטטוי" ודרלה ב"מוצאים את נמו". הפעם, האב, בתו ושלושת בניו מתהדרים בשיער אדמוני פרוע, אך האם עוצבה כבעלת שיער שחור אסוף בקפידה. לשיער יש תפקיד חשוב בשרטוט ההבדלים בין השתיים, וכאשר האם רוקמת את דמותה של בתה לתוך האריג, היא מציגה אותה בשיער אסוף בדומה לאופן בו היא אוספת את שערה שלה. מרידה לעומת זאת, מציגה לראווה את שיערה המתולתל והבלתי ניתן לריסון. גם כשהיא חנוטה בשמלה צמודה מתעקשת הנסיכה לשלוף תלתל סורר, שמסמל עבורה חלקה קטנטנה של עצמאות.


אש בשיער, שלהבת מעל. אמיצה (צילום: יח"צ)

החלטת האולפנים להתמקד בקשר בין הבת לאם, ללא נבל אמיתי או סיפור רומנטי, הופכת את "אמיצה" לסרט כובש ומלא תעוזה שיהיה מושלם עבור אימהות ובנותיהן (אבל אין סיבה שגם הבנים והאבות לא יהנו ממנו). אין ספק שמי שיצפה לטביעת האצבע הפיקסארית עשוי להתאכזב מכך שהאולפנים לא מספקים את החדשנות והמקוריות שהורגלנו אליו ברבים מסרטיהם, אבל גם ללא אפקט ה"וואו" מדובר בסרט מרהיב ושובה לב שתענוג לצפות בו.

סוף דבר:  


1. אל תפספסו את הסרטון הקצר והמקסים "לה לונה" שמוקרן לפני הסרט. מדובר בסרטון שבשבע הדקות שלו יצליח להפנט ולהמיס כל צופה, ויגרום לכם לתהות איך קרה שפספס את האוסקר.

2. כמו בכל סרט של פיקסאר, גם ב"אמיצה" מסתתרות התכתבויות עם סרטים אחרים של האולפנים. בראש הרשימה ניצבת משאית הפיצה מ"צעצוע של סיפור", שהופיעה כמעט בכל אחד מהסרטים האחרונים של פיקסאר מי שלא ימצמץ יזכה לראות גם את דמותו של סאלי מ"מפלצות בע"מ" חרוטה באחת מקורות העץ בביתה של המכשפה.

אמיצה - מועדי הקרנה





תגיות: אמיצה, חן חדד, מארק אנדרוז, פיקסאר

(11 מדרגים)

דירוג הגולשים:

  • Currently 3/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5