סרטים

עדכנו אותנו




עד החתונה זה יעבור: הדור הבא של הקומדיות הרומנטיות

יום חמישי 05 ביולי 2012 07:34 מאת: אורון שמיר, עכבר העיר

כשג'ייסון סיגל הוא זה שמזייף אורגזמות ואמילי בלאנט היא זאת שישנה על הספה, סימן שמשהו פה נעשה נכון. הסרט החדש של סיגל וג'אד אפאטו אמנם אינו חף מפגמים, אבל משיב רוח מרעננת בנוף המשובלן של הקומדיות ההוליוודיות



היפוך תפקידים מושלם. עד החתונה זה יעבור

(צילום: מתוך הסרט)

פרסומת

לפני ארבע שנים נחשפנו לשיתוף הפעולה הראשון בין הבמאי/תסריטאי ניקולס סטולר לשחקן/תסריטאי ג'ייסון סיגל. קח את זה כמו גבר, או "לשכוח את שרה מרשל" בשמו האמיתי, היה לאחת הקומדיות הבולטות של 2008 והזניק את הקריירה של הצמד, שהתפצל מאז לכיוונים שונים. סיגל הפך לשחקן מבוקש האחראי בין היתר לגרסה מחודשת של החבובות, בעוד סטולר המשיך את סרטו המצליח בצורת ספין-אוף של אחת הדמויות ויצר את "Get Him to the Greek” הנשכח. כעת חוזר הצמד לעמדות המקוריות שהביאו להם הצלחה - עוד קומדיה רומנטית שמישהו החליט להתעלל בכותרת שלה - “The Five-Year Engagement”, שהפכה בעברית לעד החתונה זה יעבור. אך הצופים המיומנים אולי כבר מכירים את הכלל לפיו ככל ששמה המקומי של הקומדיה מטופש יותר, כך היא תהיה איכותית יותר. במיוחד אם שמים לב לשמות היוצרים, ששיתפו פעולה, נפרדו וחזרו. אולי קצת כמו עלילת סרטם (ואולי לא. ספוילרים זה לא בבית ספרנו).

» עד החתונה זה יעבור - כל הפרטים

מעשה בזוג הכי חמוד ומאוהב שראיתם על המסכים לאחרונה. בדיוק שנה לאחר היכרותם, טום סולומון (סיגל) כורע ברך בפני ויולט (אמילי בלאנט, בהופעת מחץ) ומציע לה להינשא לו. ויולט מסכימה, השניים נרגשים ומתחילים לתכנן במרץ את החתונה. יש קצת קשיים בדרך, אבל שום דבר שהצוות המנצח לא יכול להתגבר עליו. כלומר, לפחות בהתחלה. כפי שמרמז שמו הלועזי של הסרט, השניים נשארים מאורסים במשך שנים ארוכות, כאשר בכל פעם אירוע או תירוץ אחר מעכב ודוחה את התאריך. שתי המשפחות כבר חסרות סבלנות לחלוטין, והעניין מתחיל להעיב גם על מערכת היחסים המושלמת.

בדרך לחתונה עוצרים במישיגן. עד החתונה זה יעבור - טריילר:

124 דקות של פירוק רגשי



אחת הצרות המוכרות ביותר עם קומדיות רומנטיות, הוא היעדר מימד קומי ראוי. אבל ממש כמו בסרטם הקודם של סטולר את סיגל, הפן ההומוריסטי נוכח היטב ואף מתקתק כהלכה. בין אם זה באמצעות מודעות עצמית כמו דאחקה ויזואלית מוצלחת של סיגל על חשבון הנטייה שלו להראות את איבר מינו בסרטיו, או בבדיחה בצורת הפשטה של הביטוי "אם אתה לא יכול לעמוד בחום, תצא מהמטבח", הסרט מצחיק בדיוק במידה הנכונה. בו בזמן, הוא לא שוכח להשאיר מקום גם לדרמה, לתפניות עלילתיות ולאפיונים פסיכולוגיים של הדמויות הראשיות ושל שלל דמויות המשנה, שמתפתחות גם הן במהלך הסרט. בין היתר – אליסון ברי בתפקיד אחותה המעצבנת של הכלה המיועדת, כריס פראט כחברו הסתום של החתן לעתיד, ריס אוונס (שחוגג בימים אלה על המסכים גם בתור הנבל בספיידרמן המופלא) בתור הבוס של ויולט וג'קי וויבר (הזכורה לטוב כמועמדת לאוסקר על תפקידה בממלכת החיות האוסטרלי) בהופעה משמחת כאם הממורמרת של הכלה. אבל לפני שתפצחו בצהלולי שמחה, יש לציין כי הדגש שניתן לכל מה שדרמתי בסרט הוא מעט, איך לומר בעדינות, מפר איזון.

בשלב מסוים, למעשה בדיוק אחרי הסצנה החזקה והאמינה בסרט, מתחילה להתגנב תחושת מחנק. הצפייה ב"עד החתונה" היא קצת כמו לראות חיים שלמים של שני אנשים אחרים. זה כבד, זה מתיש לפרקים, וזה בעיקר מאוד מפרק רגשית. מצד אחד, אפשר לזקוף זאת לזכות היוצרים, בכל הנוגע להזדהות עם הדמויות או הענקת רכיב האקסטרה לקהל. מצד שני, לא בטוח שלשם הם כיוונו, ואין ספק כי הדבר עומד בסופו של עניין לרעתו של הסרט. שהרי אם יש כאן ניסיון לספר סיפור על אהבה, מדוע להתבוסס כל כך בבוץ של המשוכות העומדות בדרכה ולהפוך אותן לעניין העיקרי, עד כדי כך שפתרונות קלילים, אגביים או פשוטים הופכים ללא אמינים בעליל? הסרט מנסה לרקוד על שתי החתונות, הקומית והדרמתית, אבל קצת כמו הגיבורים שלו, לא ממש מוכן להתחייב לאחת מהן. או שמא, לאף אחת מהן. 124 דקות הן המון זמן בשביל קומדיה, אבל לא מספיק זמן בשביל לספר בפרוטרוט חמש שנים של זוגיות מורכבת ומלאת רבדים. כך שהסרט מרגיש ארוך מדי, אפילו יותר ממה שהוא באמת. ואת מי ניתן להאשים במספר הדקות המופרז של הסרט? אולי את ג'אד אפאטו, האיש שהפיק אותו.

כשג'ייסון סיגל זייף אורגזמה 



כבר שנים שאפטאו מנסה לברוא מחדש את הקומדיה הרומנטית דרך הסרטים שהוא עצמו מביים, כמו "בתול בן ארבעים" ו"הדייט שתקע אותי", או רק מפיק, כמו הסדרה "בנות" ("Girls"). הפעם הוא הפיק סרט המבצע היפוך מושלם של תפקידי הגבר והאישה בקומדיה הרומנטית הקלאסית, או אפילו במוסכמה החברתית של זוגיות. באופן קוסמי למדי, הסרט יוצא כעת לאקרנים בסמוך למותה של נורה אפרון ז”ל, מי שחתומה על הפרק הקודם בתולדות הז'אנר.


מכנסיים שתפורות למידותיה, חן שתפור למידותיו. אמילי בלאנט וג'ייסון סיגל

סיגל מגלם ב"עד החתונה" גבר שמזייף אורגזמות, עושה סצנות מכל דבר, מת כבר להתחתן ולהתמסד, מקריב את אושרו כדי שלזוגתו תהיה קריירה ועובד כשף, מקצוע שנחשב גברי בעולם של קלישאת נשיות מיושנת - תחום הבישול. וכמובן שהוא עושה זאת בחן הבלתי נמאס שלו. בלאנט, לעומת זאת, משחקת אישה שחוטפת פיק ברכיים כשמגיע הרגע להתחייב, הולכת לישון על הספה כשרבים, בוגדת בבעלה המיועד רגע לפני מימוש ההתחייבות, מציעה נישואין, שמה את הקריירה האקדמית שלה לפני הכל ובגדול עושה הכל חוץ מלהפליץ ליד ארוסה כדי להוכיח מי לובשת את המכנסיים בבית. ואותה אמילי בלאנט, כמעט בלי שנשים לב לכך, הפכה לשחקנית-על. אין רגש אנושי שהאישה הזאת לא נדרשת להפגין במהלך הסרט, ואין סצנה שהיא לא שולטת בה לחלוטין והופכת אותה לשלה. כולל סצנה בה היא צריכה לשחק גרוע, אבל אפילו את זה היא עושה כל כך טוב שאין ברירה אלא להלל אותה.

» ראיון: אמילי בלאנט היא הבריטית הנכונה בהוליווד

זה נכון שכל אחד מבני הזוג גם מתנהג "על פי מינו" והדיכוטומיה הזו מעט כפויה, שלא לומר מטופשת מלכתחילה, כי הרי אין באמת דבר כזה גברי ונשי בעניין תכונות אופי - אבל היא משרתת את הסרט היטב. אחרי כל כך הרבה סרטי גבריות חדשה ורגישה, חלקם בכיכובו של סיגל, ואחרי שבשנה שעברה הזכיר לנו שגם בנות מחרבנות עם מסיבת רווקות - ג'אד אפאטו כותב במו ידיו את הפרק החדש בגלגוליו של ז'אנר הקומדיה הרומנטית. כחובב קולנוע, בעיניי זה בהחלט מרגש לחזות בתהליך הזה מתרחש לנגד העיניים, ממש בתקופה הנוכחית. תהליך שהיה יכול להתבצע באופן מושלם, לו היה הסרט המדובר קצת יותר סגור על עצמו.

עד החתונה זה יעבור - מועדי הקרנה





תגיות: אורון שמיר, אליסון ברי, אמילי בלאנט, ג'אד אפאטו, ג'ייסון סיגל, כריס פראט, עד החתונה זה יעבור

(0 מדרגים)

דירוג הגולשים:

  • Currently 3/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5