סרטים

עדכנו אותנו




סקס של זקנים. עניין רגיש

יום ראשון 23 בספטמבר 2007 00:00 מאת: נעם בוקסבאום, עכבר העיר און ליין

ב"הרחק ממנה" שרה פולי הולכת עד הסוף עם תיאור טבעי ומלא של מערכת יחסים טעונה בצל המוות, וג'ולי כריסטי מהממת, גם בגיל 66



חודרת מבעד לכל מעטה של קמטים או מחלה.

ג'ולי כריסטי מתוך "הרחק ממנה"

פרסומת

כשהקמטים נהפכים לבולטים והאיברים כבר לא מסודרים במקומות הנכונים אין מקום לרומנטיקה. כך לפחות נדמה מסרטי הקולנוע השגרתיים. כנראה שלקהל נוח יותר בלי לצפות על המסך הגדול בסקס של זקנים. אבל למישהו יש ספק שהתשוקות, הצרכים והבעיות של מערכת יחסים במיטה ומחוצה לה רק משנים צורה ולא נעלמים אחרי גיל 64?

שרה פולי, דווקא בת 27 אבל עם קריירה עשירה מאוד במשחק ובבימוי, עיבדה את התסריט של "הרחק ממנה" מסיפור קצר שהתפרסם ב"ניו-יורקר". פולי הולכת עד הסוף בתיאור טבעי ומלא של מערכת יחסים טעונה בצל המוות, וכמעט לא נעזרת בפלשבקים לימים שבהם עורם של הגיבורים היה מתוח יותר.
פיונה (ג'ולי כריסטי) היא יפהפיה מזדקנת שמנהלת חיי נישואים איטיים ומספקים עם גרנט (גורדון פינסט). את השיגרה המושלמת לכאורה של בני הזוג חסרי הילדים, שמעבירים את זמנם בטיולים בשלג ובארוחות ארוכות לתוך הלילה, קוטעת מחלת האלצהיימר שתוקפת את פיונה. רק הפרט הזה כבר נשמע מרתיע, אבל "הרחק ממנה" מצליח לתאר בעדינות, ואפילו בהומור מסויים, את השינויים המפחידים ואת אובדן השליטה.

הידרדרות המחלה גורמת לפיונה לעבור למוסד טיפולי, כדי למנוע את העול מגרנט שמצדו מזועזע מהפרידה הכפויה. בשבועות הראשונים במוסד מוטל איסור על ביקורים, וכשגרנט הנאמן חוזר כעבור חודש, הוא מוצא אישה שונה לגמרי מזו שהכיר במשך עשרות שנים, ולא מדובר רק במצב המחלה שלה.

חלק גדול מהעלילה של "הרחק ממנה" מתרחש באותו מוסד, שבנוי כך שציפוי מתקתק ושקרי יעטוף את האימה שמסתתרת בין כתליו. גם שם מתגלה האנושיות של הסרט, בדמותה של אחות (קריסטן תומס), שמתווכת עבור גרנט את הקודים של המוסד הסגור, או בהברקה קומית נפלאה של פרשן כדורגל חולה, שמפרשן את דרכו לחדר האוכל כאילו היה בעיצומו של משחק בייסבול גורלי.

לאו דווקא בשל רצון לאופנתיות קולנועית, ותוך נאמנות לסיפור הקצר שעליו מבוסס התסריט, “הרחק ממנה" מדלג בין שלביו השונים של הסיפור. זה אמצעי שמעצים ברגעים מסוימים את המתח הדרמטי, וגם נדמה כמו דרך נוספת לבטא את השבריריות והנזילות של התודעה והזיכרון. 

הנשיות והסקסיות של כריסטי, כוכבת ענקית לפני 30 שנה שכיום ממעטת להופיע, חודרת מבעד לכל מעטה של קמטים או מחלה, והכריזמה שלה אחראית במידה רבה לעוצמה של הסרט. פינסט, שחקן קנדי ותיק, מגלם באמינות את בן הזוג המבוגר שנאלץ להמציא את חייו מחדש. בין שחקני המשנה הטובים הרבים בולטת גם אולימפיה דוקקיס.

אבל המבט המיוחד של "הרחק ממנה" הוא כנראה בעיקר בזכותה של פולי. כשהיתה רק בת תשע כיכבה על הסט עתיר התקציב של "הברון מינכהאוזן" של טרי גיליאם. זו היתה חוויה טראומטית מבחינתה, ומאז היא מתרחקת מכל הפקה הווליוודית ועובדת רק בקנדה. אחד מתפקידיה הבולטים היה בסרט "המתיקות שאחרי" של הבמאי (הקנדי גם הוא), אטום אגויאן (שגם שותף לסרט הנוכחי כמפיק). פולי גילמה שם דמות של נכה, ניצולת יחידה מתאונת דרכים קטלנית. הבמאית הצעירה מצליחה ב"הרחק ממנה" להתבונן באומץ בדקויות של מערכת יחסים ותיקה שמתגלגלת אל הסיבוב האחרון שלה, ומעוררת גם תחושה שהכישרון שלה עוד רחוק ממיצוי.

לא כל הבחירות של "הרחק ממנה" מוצלחות. את העדינות שלו משבשת לעתים מנה גדושה מדי של פרטנות, כמעט כמו של מדריך לזקנה בכבוד, וגם המבנה המקוטע מעמיס בלבול וחזרתיות. אבל "הרחק ממנה" מצליח להיות מסע מרגש, אל האשליה הגדולה של החיים ובחזרה. הוא מפרק את הפנטזיה ומציג בישירות את האופן הפשוט מדי שבו אנחנו נתפסים אליה, אך גם משאיר פתח של אופטימיות. זה סרט איטי, שדורש סבלנות, ומתגמל בעוצמה אנושית נדירה ובבגרות קולנועית, בכל המובנים.



לדף הסרט - "הרחק ממנה"




(5 מדרגים)

דירוג הגולשים:

  • Currently 3/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5