לילה

עדכנו אותנו




לא מצליחים להתניע: למה אפליקציות החניה לא תופסות?

יום שישי 12 באוקטובר 2012 08:00 מאת: לירי הלפרין, עכבר העיר

אפליקציות למציאת חניה הפכו לטרנד מטורף בעיר ובכל חודש צצה לפחות אחת חדשה. אז למה הנהגים עדיין לא משתמשים בהן?



"ראיון טוב, ביצוע גרוע"

(צילום: עזרא לוי)

פרסומת

למצוא חניה בתל אביב זו משימה כמעט בלתי אפשרית. ב־2010 הצהיר חולדאי כי 1.2 מיליון כלי רכב ביום נספרים בנקודות כניסה מחוץ לעיר. בהתחשב בעובדה שיש בתל אביב כ־93 אלף חניות כחול־לבן, 110 אלף מקומות חניה בחניונים ציבוריים ופרטיים ו־80 אלף חניות פרטיות (נתונים לפי חברת איזי פארק) - לא גירדנו מקומות חניה למחצית מהרכבים שנכנסים לעיר מדי יום.

» אפליקציית החניה sensopark

לא מעט יזמים זיהו את הפוטנציאל – עשרות אלפי לקוחות ביום - וגילגלו את הדילמה בראשם. חלקם אף החליטו לנסות לקחת את ההגה לידיים ולהוביל את הרכבים האבודים לחניה, ללא חשש ממר פקח. במהרה התופעה הפכה לטרנד ומדי חודש עולה לפחות אפליקציה חדשה אחת לאוויר שקשורה לבעיית החניה בעיר.

רוב האפליקציות חינמיות, או לפחות מתיימרות להוזיל באופן משמעותי את העסק. על פניו זה נשמע כמו אקזיט. אלא שהנהגים פחות מתלהבים ומצביעים עם הגלגלים: רובם מעדיפים לעשות עוד שני סיבובים עם האוטו או להיפרד מכמה שקלים במקום להפעיל את ,Parkspool Justparkit ,Smartpark ,Parko ,Tweet park או אחת האפליקציות האחרות.


הם ריצפו את גן עדן,שמו חניון. וגם אפליקציה (צילום: מישל גבינט)

“יצא לי להשתמש בשתי אפליקציות למציאת חניה, אבל הן לא עזרו לי”, אומר רון סינגר, שמגיע מדי יום מכפר סבא לבר השכונתי שלו, הטראפיק, שבבן יהודה. “האפליקציות דורשות רישום ארוך עם הרבה פרטים וזה מסורבל”, מסביר סינגר, שעל פניו משתייך לקהל היעד, “אני לא מכיר אף חבר שמשתמש בהן. לרוב אני מוצא את עצמי חונה ברדינג ונוסע לעבודה במונית שירות”.

באפ־סטור ניתן לקרוא לא מעט תלונות מלקוחות מאוכזבים, שמעידות כי האפליקציות אינן מספקות את הסחורה. “רעיון טוב, ביצוע גרוע”, “לא ברור איך עושים משהו בממשק הזה”, נכתב על tweet park; “קצת כבדה, ולתת חניה במרחק של יותר מחצי קילומטר זה לא לעניין”, על just park it; ועל parkspool: “למה אין הסבר לאפליקציה ומדוע כרטיס אשראי? על מה משלמים? כמה ולמה? מה זה בכלל?”. נראה שבינתיים החניה היחידה שניתן להפיק מתקשורת סלולרית היא באמצעות שיחה של חבר אמת שמודיע כי הוא שומר לכם מקום. 

“אם האפליקציה טובה, הכל תלוי בפרסום”, מסביר אלון בן צבי, מנהל איזי פארק פרייבט, האפליקציה הראשונה שיצאה לשוק מציאת החניות. איזי פארק רכשה לפני כשנה את הסטארט־אפ ParksPool‏ ויצאה לשוק במתכונת הנוכחית בחודש יולי. מאז הספיקה לגייס רק כמה מאות משתמשים, אך לטענתם מדובר בשלבי השתפשפות. האפליקציה משדכת בזמן אמת בין בעלי חניות פנויות לנהגים הכמהים לחניה. הנהג משלם שבעה שקלים וחצי על החניה ומתוך זה בעל ה”אוצר” מרוויח ארבעה שקלים וחצי. "הציבור עדיין לא מודע לקיומן של אפליקציות מסוג זה”, אומר ערן בלטר, אחד משלושת היזמים של אפליקציית spark למציאת חניה שתושק בימים הקרובים. האפליקציה מתבססת על מיקור המונים ושואפת להיות כמו waze למציאת חניות מכל הסוגים. השימוש באפליקציה יינתן חינם והחברה מתעתדת להרוויח משירותים נלווים שיוצעו לנהג כגון שטיפת מכוניות, תשלום חניה ועוד.


את זאת אתם מכירים? (אפליקציית ParksPool)


לפי סקרים שערכה החברה, 85 אחוז מהנשאלים לא מכירים אפליקציות חניה. “הפתרונות שקיימים כיום לא הגיעו למיצוי שלהם. הם לא פשוטים להבנה ולא עובדים טוב מספיק”, מסביר בלטר, שגייס יחד עם שותפיו 1.5 מיליון דולר לפיתוח האפליקציה, “אנחנו חברה ממוסדת וממומנת. גייסנו כסף, מה שמאפשר לנו לגייס את האנשים הטובים ביותר ולא לצאת עם משהו אפוי למחצה”.

שתי האפליקציות הנ”ל מתבססות על “חוכמת הנהגים”, אבל האם באמת תסמכו על כך שדנית מרחוב בזל תדאג לכם לחניה? אפליקציות כגון סנסופארק ופינק פארק מתבססות על חיישנים וכך מחוסנות כביכול מטעויות אנוש. “יש לנו חומרה שעומדת מאחורי האפליקציה, בניגוד לאחרות שהן וירטואליות ומסתמכות על בני אדם בלבד”, אומר תומר בלושטיין, היזם של פינק פארק, המתבססת על חיישן שמותקן בחניות וכך מקבלת חיווי על מצב של חניות פרטיות וחניונים. בתקופה הקרובה לקוחות האפליקציה יוכלו ליהנות ממחיר מסובסד של שני שקלים לשעת חניה. מה לא יעשו כדי למשוך אתכם.
“אפליקציות אחרות שולחות בערך עשרה אחוזים לחנויות תפוסות, אצלנו זה לא קורה”, מתגאה בלושטיין, וטוען שכיום יש בעיר 150 חניות עם חיישנים של האפליקציה ושהפעילות היא בעיקר באזור רוטשילד.


ואת זאת? (אפליקציית Sensopark)

הבעיה העיקרית נעוצה כנראה בכך שאנחנו עצלנים. “נהג לא יפעיל בדרך לתל אביב יותר מאפליקציה אחת בזמן נהיגה ולרוב הוא יפעיל אפליקציית ניווט”, נותן בן צבי הסבר נוסף לכך שרוב האפליקציות לא מצליחות לפרוץ את השוק. אבל בן צבי רגוע. לדבריו, בשבועות הקרובים אפליקציית החניה של איזי פארק תוטמע ב־waze ובטלפט (תוכנות ניווט). “משתמשים יקבלו גם תוצאות של חניה נוסף על הניווט. אנחנו מאמינים שתהיה קפיצה מסיבית של משתמשים בזכות שיתוף הפעולה ושנגיע לתפוצה גדולה”, הוא אומר, ומוסיף כי לדעתו אפליקציות המתבססות על חומרה כגון חיישנים לא יחזיקו מעמד זמן רב, מכיוון שההשקעה לא תחזיר את עצמה, “הרבה אפליקציות יפשטו רגל וייעלמו בזמן הקרוב”.





תגיות: לירי הלפרין

(1 מדרגים)

דירוג הגולשים:

  • Currently 3/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5