הפי האוור: הפוליטקאים מגיעים לבר השכונתי

יום שישי 22 ביוני 2012 07:00 מאת: לירי הלפרין, עכבר העיר

יאיר לפיד בגוסיפ, ניצן הורוביץ בשפגאט, דני איילון בפטיו. יותר ויותר פוליטיקאים מבינים שערוץ הכנסת הוא לא המקום לרכוש מעריצים ויוצאים לחפש אותם בברים


כובשים את תל אביב. דני איילון וחבריו

(צילום: אורן זיו)

פרסומת

בחודשים האחרונים, קפיצה לכאורה תמימה לבר השכונתי הובילה את המבלים לא פעם למפגש פנים מול פנים עם חבר כנסת זה או אחר. מאחורי חביות הבירה וכוסות הצ’ייסר מקשטים מספר פוליטיקאים את הנוף של חיי הלילה במפגשים עם מתעניינים שמעוניינים לשמוע ולשוחח. אם עד עכשיו הם התארחו בעיקר בחוגי בית, באוניברסיטאות ובתוכניות חדשותיות בטלוויזיה, בימים אלו הפוליטיקאים יורדים אל הבר ואתם מוזמנים לשחק איתם ב”הכה את המומחה”.

כמה דוגמאות בולטות מהתקופה האחרונה כוללות הופעת אורח של יאיר לפיד במועדון הגוסיפ, שמשך יותר מ־200 איש; ביקור של דני איילון, סגן שר החוץ, ביום ראשון האחרון בפאב הפטיו; ומפגש של ניצן הורוביץ עם מאות צעירים במועדון הסאבליים. רק אל תביכו את עצמכם ותזמינו אותם לצ’ייסר, הם נשארים סחים (בדרך כלל).

“רצינו ליצור שיח חברתי אקטואלי”, מספר אמרי קלמן, מבעלי בר השפגאט שגם מארח ליין בשם קפה שפגאט, בו פוליטיקאים ואנשי ציבור מתארחים על בירה ושיחה לא פורמלית. ביום חמישי הקרוב לפיד יגיע גם לשם כדי להפיץ את דעותיו. “הוא רצה להגיע אלינו ואנחנו שמחנו. יש כמה דברים שאנחנו רוצים לשאול אותו על המצע שלו”, אומר קלמן, ומספר כי בחודש הבא יחזור לבר ניצן הורביץ יחד עם גבר מאריתריאה שיספר על המסע שלו. “ניצן הוא חבר ולקוח בבר”, הוא מסביר. אחד הדברים שעודדו את קלמן להתפלש בפוליטיקה הוא הצורך בגיוון: “החלטנו שאנחנו רוצים להכניס עוד תכנים לחיי הלילה. יש תחושה של חזרה ומיאוס - אותם די.ג’ייז, סגנונות מוזיקליים זהים. שפגאט קפה מביא משהו אחר”, הוא מסביר. 


בגובה העיניים. יאיר לפיד (צילום: מוטי קמחי)

כל הצדדים מרוויחים


סיבה נוספת שמציינים מספר גורמים, היא הרווחיות של שני הצדדים. הפוליטיקאים הופכים לסוג של יח"צנים, ובזכותם מגיעים מאות אנשים והבר מרוויח לקוחות שהרבה פעמים לא היו מגיעים ללא האישיות הפוליטית. מנגד, הפוליטיקאים עצמם זוכים להגיע לקהל תומכים פוטנציאלי שבדרך כלל עסוק יותר בבילויים.

“מקומות הבילוי הפכו להיות הסניפים של המפלגות”, מסביר שי אבן, מנהל מטה הפרסום של מרצ, “היום למפלגות בקושי יש סניפים פיזיים, אין מקום בסיסי להיפגש בו. האלטרנטיבה היא לשכור אולם מיושן או להיפגש במקום עם אוכל, שתייה ומוזיקה כמו בר שיוצר אווירה טובה ומשוחררת לשיחה. יש לנו תקציב מוגבל ביותר ומפגש בבר חוסך מאיתנו לארגן כיסאות ושולחנות או שתייה. הבר מרוויח כי אנשים מגיעים והוא מקבל פרסום. הפורמט הוא בדרך כלל של שיתוף פעולה”. 

בבר הפטיו החדש, שנמצא ברחוב הירקון פינת מאפו, פירסמו בשבוע האחרון ערב בשם פוליטיקאים על הבר. אנה ארונוב (ללא קשר לרוקדת עם כוכבים), סלקטורית במספר מועדונים בעיר ופעילה במטה הצעירים של ישראל ביתנו, היתה אחראית על שיתוף הפעולה הנוכחי. “באוניברסיטאות יש מפגשים שנקראים קפה פוליטי, והחלטתי להביא את השיח הזה גם למועדונים ופאבים”, היא מסבירה, “הכרתי את בעלי הפטיו והחלטנו להרים את הערב ביחד ואני מקווה שבהמשך נארח אנשים נוספים. אני נורא התרגשתי מהשיחה עם דני איילון”.


מגיע לבר השכונתי. ניצן הורביץ (צילום: אורית פניני)

בדרך ללב הקהל התל אביבי 


המקרה של לפיד מלמד כי התופעה היא חלק ממערך חיזור של פוליטיקאים אחר תל אביבים צעירים, גם בברים וגם ברשתות חברתיות. הקמפיין של לפיד גייס אליו מספר יחצני מסיבות בכירים שברזומה שלהם עבודה במועדונים מצליחים כמו הסטוריג, הגזוז, מאד ושלוותה. מובילי דעת אלו למעשה מפמפמים את המצע של לפיד בפייסבוק: אלפי החברים הווירטואליים שלהם, רובם בגילי 28-21, פתאום מקבלים הזמנות לחוגי בית ולאירועים בהם לפיד מתארח, במקום הזמנות למסיבות. 

“מאז שהצטרף לפוליטיקה, לפיד פוגש אלפי אנשים ברחבי הארץ”, מסרו לנו מהדוברות שלו, “בחוגי בית, באולמות, בבתים פרטיים, במקומות בילוי וגם בבתי אבות. החשיבות מבחינתנו היא להשמיע את הדעות שלנו”.

“אני חושב שהמגמה הזו היא ניסיון לא כל כך מוצלח לגשר על התחושות שכל כך הרבה אנשים חשים היום - נתק גדול בין הפוליטיקאים ובין הציבור”, אומר גד בן־ארי, שכיהן בעבר כיועץ התקשורת של יצחק רבין וכיום משמש מנכ”ל חברת ייעוץ בינלאומית, “אמנם יש לזה ניחוח של אי פורמליות, של אנחנו כולנו ‘חבר’ה’ אבל זה גימיקי מדי. המדענים התחילו טרנד נחמד עם ‘מדע על הבר’, אבל הפרופסורים לא חייבים דין וחשבון לציבור. הפוליטיקאים מנסים אולי לרכוב על הטרנד הזה אבל הוא לא יחזיק מעמד”.

מי שבינתיים לא שותים את הקול־אייד הם הלקוחות הקבועים של המקומות, שלא תמיד מרוצים מהאירועים שמתקיימים בבר השכונתי שלהם. “זה הרגיש כמו כנס צעירי מפלגת ישראל ביתנו שהגיע לגייס את הדור הצעיר”, מסביר צביקה, לקוח שהגיע לפטיו לראות את משחק היורו וגילה את סגן השר במקום את נבחרת דנמרק, “אחת הבחורות שאלה את השר איך קרה שאנסטסיה מיכאלי היא חלק מהמפלגה, אז הוא הפנה אותה להודעה הראשית של המפלגה שמתנערת מדבריה. הוא נתן תשובה מאוד לא מספקת”. בסך הכל, מסכם צביקה, “הרגשתי שמשרד החוץ שולח אותי לעשות קמפיין פייסבוק. אולי שיצרפו את מארק צוקרברג למשרד”.


תגובות גולשים
הוסף תגובה +

(0 מדרגים)

דירוג הגולשים:

דרג את הכתבה

  • Currently 3/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5