המטבח כסמל למצב העיצוב

יום רביעי 06 באוקטובר 2010 03:00 מאת: רוברטה סמית | ניו יורק טיימס

התערוכה "עיצוב והמטבח המודרני" המוצגת כעת במומה בניו יורק חולפת במהירות על פני פיסות היסטוריה חברתיות ואסתטיות, ומראה כיצד הן קשורות זו לזו


כלי הגשה של קנת ברוזן, ארצות הברית 1963

פרסומת

לפעמים מטבח הוא רק מטבח, אבל לא לעתים קרובות. אם בית הוא מכונת מגורים, כפי שאמר לה קורבוזייה, הרי המטבח הוא המנוע שלה. ואם המכונה הזאת נתפשת כיצור חי - כלומר בית במובן הרגשי ולא רק הפיסי - המטבח הוא לבו ומוחו.

המטבח המודרני, תופעה מופלאה - כמרחב עבודה מסודר, כנושא למחקר וכמודל ליעילות - החל להתגבש בסביבות שנת 1900 ומאז הוא סמן מוביל למצב העיצוב. הוא גם שדה קרב לאמונות סותרות, ואחת החשובות שבהן נוגעת לתפקיד האשה בחברה. כשהחל לדעוך השימוש במשרתים מיהרו עקרות הבית לאמץ את המוצרים החדשים שמטרתם לשחרר אותן מהמטלות האפרוריות, ומיד גם נהפכו לפלח שוק ייעודי למפרסמים, שהגדירו אותן ללא חשש כיצורים שמקומם במטבח לצד אביזרי החשמל.

מטבחים היו איפוא זה מכבר לאתרים עמוסי סמליות. הוכחה לכך אפשר למצוא בתערוכה "שטח השיש: עיצוב והמטבח המודרני" (Counter Space: Design and the Modern Kitchen), המוצגת במוזיאון לאמנות מודרנית במנהטן (המומה) ותינעל ב-14 במארס. התערוכה עושה שימוש במגוון כובש של מוצרים מעוצבים, חפצי חן ויצירות אמנות ומציבה את המטבח המודרני בהקשר היסטורי נרחב. גיליתי בה מחדש את קולפן הירקות Ekco, את מכונת הקפה Chemex ואת הסיר בעל תחתית הנחושת Revere Ware ממטבחה של אמי; את משקל המזון הפלסטי והטיימר מתוצרת Terraillon, מדירתי הראשונה בניו יורק; ואת קומקום התה המעוגל, Magnalite, שהיה חביב על בן זוגי לשעבר.

בעיקרה, התערוכה חולפת במהירות מסחררת ובדיוק מדהים על פני פיסות היסטוריה חברתיות ואסתטיות מבלבלות בהיקפן, ומראה איך הן קשורות זו לזו. האבולוציה של עיצוב המטבח התלכדה עם הזמינות החדשה של גז וחשמל; עם עלייתם של העיור, המעמד הבינוני והמודעות לבריאות; עם ניסיונות ראשונים בבתים טרומיים; עם העצמאות הגדלה של הנשים; וכמובן עם התפתחות העיצוב המודרני עצמו, כדיסציפלינה הנושאת את עיניה קדימה מתוך מודעות לעצמה ולחברה, שמטרתה לשפר את חיי היום-יום לכל.


מטבח בעיצוב לילי רייך, גרמניה 1931

שתי מלחמות עולם הזינו את החידושים בכך שהפכו את היעילות והשימור לענייני השעה הדחופים, יצרו מחסור במזון ובדיור ומשכו את הנשים לכוח העבודה. הערים גדלו, והצורך של המטבח בהזרמה סדירה של חומרי מזון, באנרגיה לחימום ולקירור וכן בסילוק פסולת הביא לחיבורו לרשתות עירוניות, שהן עצמן היו עדיין בתהליך התגבשות. המטבח היה לפעמים כמו רומא - כמעט כל התשתיות העירוניות הוליכו אליו וממנו.

לשמור את הבשר לחיילים

ג'ולייט קינצ'ין, אוצרת במחלקה לאדריכלות ולעיצוב במומה, ואיידן אוקונור, עוזר לאוצר, השתמשו לצורך התערוכה אך ורק במוצגים מאוספי המוזיאון. כ-300 פריטי עיצוב ערוכים בתערוכה על פי תקופה, סוג החומר או המעצב, והיא כוללת כרזות, ציורים, סרטים ותצלומי סטילס מתוך סרטים, הדפסים ותצלומים.

קומקום התה החשמלי של פיטר בהרן מ-1900 מופיע כאן מצופה ניקל, כדי לדמות לכלי כסף שראוי להציגו בסלון, ולצדו כרזה שבהרן עיצב שנתיים קודם לכן לעידוד השימוש בחשמל. כרזה אמריקאית מ-1917 קוראת לאמריקאים להמעיט באכילת בשר ושומן ולהרבות באכילת דגנים וירקות, לא למען הבריאות אלא כדי לשמור את המזון לחיילי בעלות הברית.


מטבח בעיצוב מרגרט שוט-ליהוצקי, אוסטריה 1926

החפצים נעים כרונולוגית משקית הנייר החומה שעיצב צ'רלס סטיל וול לחברת יוניון פייפר בג משין מפילדלפיה ב-1883 אל כלי טאפרוור בצבעי פסטל שהיו יכולים למלא מטבחים בשכונה שלמה, מאמצע שנות ה-50, ומשם אל מסחטת הלימון המפוסלת "ג'וסי סייליף" של פיליפ סטארק מ-1988 (המזכירה את פסלי העכביש של לואיז בורז'ואה) ואל קולפן "גוד גריפס" הידידותי בהרבה למשתמש, של סמארט דיזיין, מ-1989.

היצירה המרכזית בתערוכה היא רכש מפתיע מהעת האחרונה: אחת הדוגמאות היחידות שנותרו ממטבח פרנקפורט כמעט שלם שעיצבה ב-1926-1927 מרגרט שוט-ליהוצקי, האדריכלית הראשונה באוסטריה. המטבח יוצר בייצור המוני ליחידות דיור שנבנו בפרנקפורט כדי לספק את המחסור בדיור שנוצר בעקבות ההרס במלחמת העולם הראשונה ונותר דוגמה לבהירות וייעודיות, המזכירות תא טייס במטוס. המטבח כלל רשת של סלי מתכת קטנים (לאחסון אורז וכדומה) שמזכיר חנות לצורכי בניין והיה אחד מכמה מטבחים מודרניים במובהק שעוצבו בעיקר בגרמניה בסוף שנות ה-20. אך הוא ככל הנראה יחיד בכך שהוא עומד במרכזו של וידיאו-קליפ, מחווה למוסיקאי האוסטרי רוברט רוטיפר, קליפ שגם הוא מוקרן בתערוכה.

זהירות, עכברים

התערוכה מוצגת בשלושה מדורים. האחד, "המטבח החדש", מתמקד בעיצוב עד מלחמת העולם השנייה, שאז נתפש המטבח כמעין מעבדה בעלת אופי רציני. הצורה באה בעקבות התפקוד כאן, ויש גם מתכת וזכוכית וקווים הנדסיים גמישים. אמצע שנות ה-30 הביאו אתן קלאסיקות כגון "קובוס", מכלי האחסון הנערמים של וילהלם וגנפלד, העשויים זכוכית בעלת מרקם מחוספס; כף הגלידה מיציקת אלומיניום של שרמן קלי, שהפסל ברנקוזי לא היה יכול ליצור יפה ממנה; וחותכן עוגות יעיל למראה מאת מעצב לא ידוע, שהיה יכול להיות פריט רדי-מייד של מרסל דושאן. עוד מוצגות כרזות מבריטניה בימי המלחמה, בהן כאלה המסבירות את החיסכון שבגידול ארנבים למאכל או את כוח ההרס של עכברים.

"חזיונות של שפע", המדור השני סוקר את פריחת החומרים החדשים, בייחוד חומרים פלסטיים צבעוניים, ואת השווקים המתרחבים והעקבות שהותיר העיור המתפתח בעקבות המלחמה. מעצב גרמני אחד ציין מתוך ראיית הנולד ש"באמריקה המטבחים שמנים, באירופה הם רזים".

בארצות הברית צורות מחוכמות וצבעים יפים גברו לעתים קרובות על הפונקציונליות. אני, למשל, לא הייתי מעלה על דעתי להניח פירות שאינם לנוי בכלי ההגשה הפלסטיים השקופים והססגוניים שעיצב קנת ברוזן ב-1963. אך זה היה גם תור הזהב של מכשירי החשמל המעוצבים של בראון, שרוממו את הפלסטיק לדרגת פורצלן וסימנו שוב את גרמניה כמעצמת עיצוב; כלי האוכל הבסיסיים והיפים "קילטה" שעיצב קאג' פרנק לחברת ארביה; ויצירות גאוניות כגון מתקן רוטב הסויה קיקומן, בעל המותניים הצרים, שעיצב קנג'י אקואן הנודע ב-1961.

המדור האחרון בתערוכה, "דרמות כיור המטבח", מתמקד במטבח כחומר בעירה למדורה היצירתית, החל באמנות הפופ - קופסאות הברילו (מותג של צמר פלדה) של אנדי וורהול, ציורים מאת ג'יימס רוזנקוויסט וטום וסלמן - וכלה כמעט בהווה. מבחינה מסוימת חבל שלא כל שטח הגלריה הוקדש לעיצוב כשלעצמו, בייחוד מאחר שכמה מהפריטים מוצגים על גבי מדפים גבוהים וקשה לראותם. אבל התמורה היא תחושה מחודדת של יחסים אורגניים בין האמנות לבין ההקשר החברתי שלה.

דוגמה ליחסים האלה מספק מטמון סרטי השיווק הקצרים והפרסומות הטלוויזיוניות מאוספי המוזיאון, שעולה מהם בבהירות רבה התפישה של האשה כצייתנית ומסורה. כותרות כגון "הבית החשמלי", סרט אילם מ-1915, ו"מלה אחת לרעיות" מ-1955, כמעט שאינן זקוקות לתיאור נוסף. לצד סרטונים אחרים הן מספקות הוכחה חזותית לסטריאוטיפים שאמניות כגון מרתה רוזלר, סינדי שרמן ולורי סימונס החלו למוטט בשנות ה-70.


תגובות גולשים
הוסף תגובה +

(1 מדרגים)

דירוג הגולשים:

דרג את הכתבה

  • Currently 3/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5