במה

עדכנו אותנו




"חגיגה בסנוקר": יתבייש כבודו

יום חמישי 30 במאי 2013 08:00 מאת: טל לוין, עכבר העיר

זה לא שטל לוין ציפתה לראות את שייקספיר כשהגיעה ל"חגיגה בסנוקר". אדרבא, סרטי בורקס הם חלק חשוב מההיסטוריה של הקולנוע הישראלי. דווקא בגלל זה לא ברור למה הוחלט להעלות הפקה, שאין דרך להגדיר אותה אלא כמביכה



נקודת האור היחידה. אופיר בן שטרית

(צילום: יח"צ)

פרסומת

שתי הפקות שונות לגמרי מסתובבות בימים אלה על הבמות. ועד כמה שהן שונות, הן חולקות משהו במשותף -  שתיהן מציעות עיבודים מחודשים לקלאסיקות אהובות. הראשונה היא "צלילי המוזיקה", שחוזרת אל המחזמר של רוג'רס והמרשטיין, והשנייה היא "חגיגה בסנוקר", שמבקשת להחיות את הקאלט האהוב בכיכובו של זאב רווח. זהו לא המקום לפרט את החסרונות של ההפקה הנוכחית של "צלילי המוזיקה" (ויש לא מעט), אך יהיו אשר יהיו, נדמה שכל העוסקים במלאכה עושים זאת מתוך כבוד – הן למקור והן לקהל שהגיע למופע בעקבות ההכרות עם המקור. במקרה של "חגיגה בסנוקר" לעומת זאת, הכבוד נשאר הרחק הרחק מאחור, יחד עם הקלטת המקורית של הסרט.

» "חגיגה בסנוקר" - מועדי מופע
עוד ביקורות תיאטרון:
» "דוחקי הקץ": החאן בדיון תיאולוגי מזעזע
» "חברות הכי טובות": עושים כבוד לענת גוב


המעשה מוכר – שני נוכלים (זאב רווח ונירו לוי) שרגילים לרמות במשחקי סנוקר, נעקצים בעצמם ונותנים לסלבדור (אריה מוסקונה), מיליונר ומאפיונר, צ'ק ללא כיסוי. כשזה מגלה את דבר העבירה הוא מאיים לשבור להם את הידיים והרגליים. כדי להימנע מהמפגש הלא סימפטי הזה, חושבים חנוכה וגבריאל למכור את ביתו של האחרון, אך זה יתאפשר (לפי הצוואה של האב), רק כאשר אחד מהבנים (גבריאל ועזריאל) יתחתן. כך נרקמת לה מזימה לשדך את עזריאל, התאום החננה, לבת הרב (אופיר בן שטרית). בדרך, מנסה סלבדור לשכנע את הרב לשדך את בתו דווקא לאחיינו מושון. בין לבין יש חילופי תפקידים, מיקי קם כדודה האמריקאית בפאייטים, זאב רווח בתחפושת אישה וכמה שירי ארץ ישראל ישנים.


הפקה שלא ניסתה להסתיר את הבינוניות שלה. "חגיגה בסנוקר" (צילום: יח"צ)

זה לא שהייתה לי ציפייה לראות את שייקספיר על הבמה. אדרבא, סרטי בורקס הם בצדק רב חלק חשוב ונפלא מההיסטוריה של הקולנוע הישראלי. ודווקא בגלל זה, ודווקא בגלל שבהצגה מככב אחד מהשחקנים האהובים בארץ – זאב רווח – לא ברור למה החליט הבמאי אורי פסטר להעלות מצג שאין דרך להגדיר אותו אלא כמביך. רווח, שגרף מחיאות כפיים סוערות רק מלהיכנס לבמה, פחות או יותר השתעל את הטקסט שלו לאורך ההצגה. כשהוא לא דיבר בטון צרוד ולא ברור, נראה היה שהוא פשוט לא זוכר את השורות, ומאלתר את דרכו קדימה. נירו לוי בתפקיד התאומים, אמנם דיבר ברור, אבל הציג רמת משחק מביכה. אריה מוסקונה צעק כל הזמן, מיקי קם השלימה אותו בצווחותיה, ושאר הקאסט היה משוחק מדי – עד כדי רמת תיאטרון קהילתי גרוע. על הדרך היו קשיים בסאונד, שיצרו צקצוקים ודפיקות במיקרופונים, תפאורה בנאלית שבעיקר חשפה את פועלי הבמה בכל חילוף וכניסה ותלבושות שכמו נלקחו ממחסן תחפושות של קיבוץ. במילים אחרות, הפקה חובבנית, שלא רק שלא ניסתה להסתיר את הבינוניות שלה, אלא נפנפה בה לכל עבר – משל הייתה זאת גאווה גדולה לחרב את אחד מסרטי הקאלט הגדולים שנוצרו כאן.

אולי נקודת אור אחת נרשמה על הבמה – וקוראים לה אופיר בן שטרית. אמת, התפקיד של בת הרב, צומצם בעיקר לחיוכים קטנים, מחוות מנומסות ורפליקות קצרות, אבל בן שטרית, בוגרת טרייה של דה וויס, קיבלה לא מעט דקות שירה. הקול המלאכי ונוכחותה הנעימה היו בבחינת אתנחתות שקטות וקסומות בקרב הצעקות שהתנהל כל הערב. אבל לזאב רווח, לחכם חנוכה, מגיע הרבה יותר מזה. 
 
» "חגיגה בסנוקר" - מועדי מופע





תגיות: אופיר בן שטרית, זאב רווח, חגיגה בסנוקר - המחזמר, טל לוין

(3 מדרגים)

דירוג הגולשים:

  • Currently 3/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5