דון ז'ואן: סשה דמידוב שורף את הבמה

יום שני 21 בפברואר 2011 00:12 מאת: טל לוין, עכבר העיר אונליין

תפאורה מרהיבה, בימוי מדויק וסשה דמידוב אחד הופכים את דון ז'ואן לחווית תיאטרון נפלאה. למרות הכל, דווקא המערכה השנייה והכבדה יותר, היא הסיבה להגיע לראות


מפרקים את הערכים. דון ז'ואן

צילום: גדי דגון

פרסומת

הקהל שהתקבץ אמש (ראשון) בתיאטרון גשר, יצא מההיכל הקטן מעט מבולבל. אחרי שהסתיימה המערכה השנייה של דון ז'ואן, לא הצליחו רבים מהנוכחים ליישב את הדיסוננס בינה ובין זו הראשונה. בעוד האחת הציגה שטף קומי ומפולפל של טקסט, תנועה ועבודת תפאורה מרשימה, השנייה הייתה קודרת, כבדה וטרגית. מטבע הדברים (או אולי מטבעו של קהל ישראלי), המערכה הראשונה זכתה לתשואות גדולות יותר. השנייה, לעומתה, נראתה כמי שבאה לקלקל לכולם את המסיבה.

דון ז'ואן - מועדי הצגה

למען האמת, דווקא ההתנגשות וחוסר הנוחות שחשו היושבים באולם, הם הם סיפורו של דון ז'ואן. אם הולכים עם הקלישאה עד הסוף, הם הם סיפורה של האהבה. בגילומו של סשה דמידוב, דון ז'ואן הוא מאהב חסר מוסר וגבולות, שכל אישה שנקלטת בראדר שלו הופכת מיד למושא של תשוקה. והתשוקה הדון ז'ואנית היא בלתי ניתנת לכיבוש ובוודאי שלא לאיפוק. היא מנהלת, אם תרצו, חיים משלה. מולייר, שכותב את היצירה במאה ה-17, ממקם לצידו של הדון משרת נאמן, אותו מגלם דביר בנדק. סגנרל הוא מעין ג'ימיני קריקט חסר אונים לנוכח ההשתוללות וההתפרעות של אדונו. הוא מנסה להחדיר למוחו מעט ערכי מוסר, במקרה זה ערכי דת, ולשכנע את דון ז'ואן בקיומו של אלוהים. אבל עבור האחרון, האלוהים הוא לא אלא המצאה מושחתת, שעניינה הסתרת עוולות מצד אחד וטיפשות מצד שני. "שתיים ועוד שתיים שווה ארבע", הוא מפטיר לעבר סגנרל, כשזה מבקש ממנו לומר במה הוא בכל זאת מאמין. השכל הקר והרציונלי משמש לו אחיזה, והליבידו מתפקד ככוח המניע.


התפאורה היא אחד הכוכבים על הבמה. דון ז'ואן (צילום: גדי דגון)

שלושה כוכבים גדולים כובשים את הבמה בדון ז'ואן של גשר: הראשון הוא כמובן דמידוב עצמו, שמצליח ללהטט בין הומור לשכרות, בין תככנות לנאיביות חולמנית. גם ברגעי הפאתוס הגדולים הוא מצליח לשמור על אמינות, ומתגלה (בעיקר במערכה הראשונה) לא פחות כקומידיאן מוכשר ומאלתר מיומן. שני הכוכבים האחרים נמצאים דווקא מאחורי הקלעים. הבמאי אלכסנדר מורפוב, שהצליח להניע את שחקניו על הבמה בתיאום ובדיוק מרהיבים. הוא שולח אותם להתערבב בתוך הקהל, לאו דווקא כאקט שקשור בדמות עצמה, אלא ככזה שיש בו הומור עצמי על התיאטרון והסיפור הדרמטי הזה. באחד הרגעים הקסומים הוא מצליח להעמיד מחזה שלם של שיט בים, תנועה במצולות ואת המתרחש על החוף.

הכוכב השלישי הוא אם כך התפאורן של דון ז'ואן, אלכסנדר אורלוב. הקונסטרוקציות השונות אינן תמיד מורכבות מאוד, אך הן בעלות משמעות, ויוצרות בכל פעם פריים קולנועי כמעט על הבמה. בשילוב התאורה שעיצב אלכסנדר סיקרין, דון ז'ואן היא יותר מכל הצגה שאומרת משהו על תיאטרון והאפשרויות שיש בו.

בין שאר השחקנים מתבלט לטובה הנרי דוד, המגלם את דמותו של דון קרלוס, אחיה של אחת המאהבות הפגועות של דון ז'ואן. דוד לוכד היטב את הצעיר הפגוע, שנחוש לנקום את כבודה האבוד של אחותו. המפגש בינו ובין דמידוב הוא במידה מסוימת מפגש בין שני דורות של שחקני "גשר" טיפיקליים, והוא בפשטות - מרומם נפש. גם יובל ינאי, שמחליף כובעים ותפקידים מייצר רגעים קומיים קסומים. דווקא הצלע (או ליתר דיוק הצלעות) הנשית בקאסט לא הרשימה אותי במיוחד, והשחקניות, על שלל תפקידיהן, לחצו קצת יותר מדי. בנדק, שהוא ללא ספק שחקן עם טיימינג נהדר, עושה כאן תפקיד שכבר ראינו אותו עושה בעבר - גם על במת גשר.  


ההתנגשות בין ההומור והטרגדיה. דון ז'ואן (צילום: גדי דגון)

אבל נחזור להתנגשות ההיא, ולקהל המאוכזב מהמערכה השנייה. באחד מהרגעים המרגשים, מוריד דון ז'ואן את הצלב מצווארו, ופוצח במונולוג תוקפני כלפי הדת ושליחיה. הוא מבקר את הדרך שבה משתמשים בדת ובאלוהים כדי להצדיק אלימות, גניבה ושאר מעשי עוולה. למרות שמולייר כותב את המחזה 200 שנה לפני שמפרסם ניטשה את "המדע העליז", נזכרתי בדמותו של המטורף בכיכר העיר, זה שזועק לכל התושבים ההמומים - "אלוהים מת!, אלוהים מת ואנחנו הרגנו אותו". דון ז'ואן הוא כמובן לא נביא, אבל יש בו משהו "זרתוסתרי". הוא מערער מהיסוד על הערכים הבסיסיים ביותר עליהם מונחת התרבות בה הוא חי. הערעור הזה, גם אם אין לו סוף או תכלית, יש בו אקט ביקורתי חשוב, דרמטי ובלתי ניתן לביטול. ובשביל זה, ואולי בעיקר בגלל זה, המערכה השנייה של דון ז'ואן הייתה טובה בעיני בהרבה מהראשונה.

דון ז'ואן - מועדי הצגה


תגובות גולשים
הוסף תגובה +

(4 מדרגים)

דירוג הגולשים:

דרג את הכתבה

  • Currently 3/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 06/09/2011 08:55:15

  • 05/09/2011 10:36:09

  • 30/05/2011 23:27:30

  • 24/02/2011 07:26:25

  • 23/02/2011 14:31:21

  • 21/02/2011 22:41:05

  • 21/02/2011 20:00:45

  • 21/02/2011 16:11:03

  • 21/02/2011 13:01:22

  • 21/02/2011 10:57:55