ביכורים בדרך לאוסקר: פסטיבל הקולנוע ירושלים יוצא לדרך

יום רביעי 13 ביוני 2012 14:31 מאת: אורון שמיר, עכבר העיר

פרטים ראשונים מהתוכניה של פסטיבל ירושלים חושפים סרטי ביכורים שעלולים לחטוף לוותיקים את פרס אופיר, וסנסציות מקאן ומסאנדנס שיעצרו להקרנות בעיר הקודש. אורון שמיר צופה פסטיבל מטורלל


פרס חג'ג' במקום חתן? רווקה פלוס

(צילום: יח"צ)

פרסומת

עונת פסטיבלי הקולנוע של ישראל בעיצומה, עם שלושה פסטיבלים שמתקיימים כרגע במקביל – קולנוע דרום בשדרות, TLVFest בתל אביב ופסטיבל Print Screen בחולון. זמן צפוף מאי פעם להתחיל להתייחס לעוד פסטיבל סרטים, אבל כאשר פסטיבל הקולנוע היוקרתי והחשוב של ירושלים מתחיל לפרסם חלקים מהתוכניה שלו, הסקרנות הטבעית מתעוררת. גם אם האירוע עצמו יתרחש רק בתחילת החודש הבא, ליתר דיוק בין ה-5 ל-14 ביולי, כדאי כבר עכשיו להתחיל לסמן ולשנן את שמות הסרטים היותר מבטיחים, מתוך התוכניה התמיד עמוסה לעייפה של האירוע.

כבר נודע כי סרט הפתיחה של הפסטיבל יהיה הפרויקט החדש (נכון לכתיבת שורות אלה) של וודי אלן, לרומא באהבה שמו. אחרי שנתיים מעט מאתגרות בבריכת הסולטן - עם סרט שואה (“נקודת איסוף”) וסרט מדע בדיוני (“סופר 8”) - חוזרים אוצרי הפסטיבל לנסות ולקרוץ לקהל הרחב עם סרט שאמור להיות חביב ומיינסטרימי. נקווה שיצליח להם.

» פסטיבל הקולנוע ירושלים 2012 - הפרטים המלאים

מיינסטרים נוירוטי לפתיחה. לרומא באהבה - טריילר:

ביכורים של פרס אופיר



עיקרו של הפסטיבל הוא התחרות הישראלית. הפרס שנודע בעבר כפרס וולג'ין ולפני שנים אחדות הוחלף לפרס חג'ג', עדיין נחשב למשמעותי שבפרסים בארץ. למעמד זה תורם בעיקר התזמון שלו - חודשיים לפני פרסי אופיר. לא מעט סרטים שזכו בירושלים מצאו את עצמם קוטפים גם את האופיר ומשם ממשיכים עד לאוסקר האמריקאי, כנציגי ישראל בקטגוריית הסרט הטוב בשפה זרה. “עג'מי" הוא הדוגמה האחרונה, כאשר בשנתיים האחרונות הזוכים בירושלים הפכו דווקא לסגנים באופיר - “הדקדוק הפנימי" לפני שנתיים ו”בוקר טוב, אדון פידלמן" אשתקד.

גם השנה חלק מן הסרטים כבר מתמודדים בשלב המוקדם של האופירים - "רווקה פלוס" של דובר קוסאשווילי, "למלא את החלל" של רמה בורשטיין, "רוק בקסבה", של יריב הרוביץ, "חיותה וברל" של עמיר מנור וגם שניים שעולים לירושלים הישר מכורותיהם בפסטיבל קולנוע דרום ממש השבוע – "המשגיחים" של מני יעיש (שקטף את פרס הבמאים בשבוע הביקורת של פסטיבל קאן האחרון) ו-"בלדה לאביב הבוכה" של בני תורתי. שני אלה גם מסתמנים כרגע כפייבוריטים אפשריים, כל אחד ואופיו.

אבל השלישייה המסקרנת יותר היא כמובן זו שעדיין אפופה בעמימות יחסית. "שרקייה" של עמי ליבנה (הוצג בפסטיבל ברלין), "מנתק המים" של עידן הובל  ו"אליס" של דנה גולדברג, יוצרת עצמאית שהקדימה את גל הקולנוע העצמאי הנוכחי בכמה שנים וכרגע (שלב בו טרם נחשפו הסרטים עצמם) נראית כמו השיחוק האמיתי של הפסטיבל.


אמימות מצמיאה. שרקייה (צילום: יח"צ) 

תיעודיים מהארץ, מטאורים מהעולם



בשנה שעברה התמודדו על הפרס העלילתי 11 סרטים, אבל גם תשעה מועמדים מרגישים כמו עומס יתר. אגב, מלבד קוסאשווילי הוותיק, עבור כל היוצרים מדובר בפיצ'ר ראשון או שני. שנה שעברה, הפסטיבל שימש כמקפצה להקרנות מסחריות עבור קולנוענים צעירים כמו הגר בן אשר (שזכתה בפרס הבימוי על סרטה הנותנת) וליוצרי אורחים לרגע ואודם שכוכביהם זכו בפרסי השחקנים, והמשיכו למסכים של בתי הקולנוע בארץ.
 
המסגרת המקבילה, התיעודית, התעלתה בשנה הקודמת על מקבילתה העלילתית. אשתקד יצא מירושלים "הדירה" של ארנון גולדפינגר לסיבוב ההצלחות הכביר שלו, למרות שהזוכה הגדול היה בכלל "שלטון החוק" של רענן אלכסנדרוביץ'. עם סרטים חדשים של יוצרים ותיקים כמו כמו רן טל, שיציג בפסטיבל סרט חדש בשם "גן עדן", לצד סרטים שכבר קנו לעצמם שם עולמי כגון "חמש מצלמות שבורות" של עימאד בורנאט וגיא דוידי – המשימה נראית אפשרית.

עוד פונקציה חשובה של פסטיבל הקולנוע של ירושלים היא לרכז את מיטב הסרטים הגדולים מפסטיבלי הקולנוע החשובים בעולם, סרטים שלחובבי הקולנוע בארץ כנראה לא יהיו עוד הרבה הזדמנויות לראות על מסך ענק. בשנה שעברו היו אלה שתי יצירות המופת האפיות "הסוס מטורינו" ו-”היו זמנים באנטוליה", ולמרות שהתוכניה הבינלאומית רק החלה להתפרסם, יש כבר כמה טוענים לכתר. “הדשוט" של הסוראליסט התאילנדי פן אק ראטאנארואנג (“חיים אחרונים ביקום”) ו"פאוסט" של אלכסנדר סוקורוב הרוסי, שזכה בפסטיבל ונציה האחרון, נשמעים מבטיחים.

שמות אהודים נוספים הם הקנדי האקספרמנטלי והאולטרה-מאתגר גאי מאדין, חביב הפסטיבל אשר שב עם סרט חדש בשם "חור המנעול", וגם התיעודי החדש של ורנר הרצוג הגדול, “אל תוך האין", העוסק בעונש מוות. מבין המטאורים העולים בשמי הקולנוע העולמי, בולט בן זייטלין עם "חיות הדרום הפראי" (Beasts of the Southern Wild), שסחף השנה את הפסטיבלים של קאן וסאנדנס. אגב, ניתן לשער שהבאתו ארצה היא יוזמה ישירה של אליסיה ווטסון, המנהלת הטריה של פסטיבל ירושלים והסינמטק גם, אשר הייתה אחת הנשים החזקות בסאנדנס עד כה.

חיות הדרום הפראי - טריילר:



פשיטה של כישרון



אבל עם כל הכבוד לקולנוע האמנותי, יש שני סרטים אחרים שכבר בשבילם שווה לצלוח את עליות שער הגיא. הראשון הוא "פשיטה”, סרט אקשן אינדונזי של במאי אלמוני בשם גארת אוונס, שאני אישית מחכה לצפות בו בקוצר רוח כבר יותר משנה, בזכות טריילר מעולה. השני, אפרופו טירוף, הוא יצירתו החדשה של הגאון הספרדי אלכס דה לה איגלסיה. בשנה שעברה הוצג סרט נוסף של הבמאי, “בלדה טריסטה", אשר באופן אישי שינה את חיי כחובב קולנוע (לא פחות) - והקרדיט לפסטיבל. דה לה איגלסיה מביים סרטים בכל הכוח והכישרון שקיימים בעולם, ואין לו גבולות. סרטו החדש, "טעם החיים" (La Chispa de la Vida) מתמקד בפרסומאי דועך שנקלע לתאונה ההופכת לזירת התרחשות שוקקת, ברוח הטרלול המיוחד שלו, יש לנחש.

עוד פורסמו כמה מהמחוות שיתפסו חלק ניכר בפסטיבל. מיכאלאנג'לו אנטוניוני האיטלקי יזכה לפוקוס נרחב על יצירותיו, בעקבות 100 שנים להולדתו. בין היתר יוקרנו סרטיו “יצרים", “נקודת זבריצסקי", “לה נוטה", “ל'אוונטורה" ועוד. הקרנה מעניינת נוספת היא של הסרט הבריטי המכונן "מרכבות האש" של יו הדסון. גם אם לא ראיתם אותו, ודאי שמעתם את נעימתו. אך המחווה המרתקת והמפתיעה מכולם היא כנראה הקרנת סרטיו של אמן האנימציה המקאברי והמלנכולי דון הרצפלד. אם חשבתם שיקיר הפסטיבל ביל פלימפטון הוא מוזר וחריג בנוף האנימציה, נסו את אנימציית הדף ועט בשחור-לבן של הרצפלד - השם הבולט בקטגוריית האנימציה השנה, שכבר נדמית שופעת כל טוב. וכך גם שאר התוכניה, שעד לסוף החודש ודאי תמשיך ותתמלא באורחי כבוד, בהוקרות לאבות הקולנוע ובעוד סרטים מרגשים.

סינדרום ירושלים. טעם החיים - טריילר:



פסטיבל הקולנוע ירושלים 2012


תגובות גולשים
הוסף תגובה +

(1 מדרגים)

דירוג הגולשים:

דרג את הכתבה

  • Currently 3/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5