אונס, עירום והרבה סרטים טובים: סיכום פסטיבל הקולנוע ירושלים

יום ראשון 18 ביולי 2010 01:16 מאת: אורון שמיר, עכבר העיר אונליין

אחרי שהוכרזו הזוכים, ואחרי שראה קצת יותר מדי סרטים, מסכם אורון שמיר את פסטיבל הקולנוע ה-27 בירושלים. בין המאפיינים הבולטים של המשתתפים בתחרות הישראלית השנה היה עיסוק במין ואלימות, בעיקר כלפי נשים


מין, אלימות ובריכות בוץ - "מלח ים" של איתי לב

פרסומת

תם ונשלם פסטיבל הקולנוע ירושלים 2010. הזוכים חגגו את הצלחתם, הצופים הרבים התפזרו מבניין הסינמטק והכל חוזר לשגרתו. אחרי עשרה ימים, 21 סרטים באורך מלא ועוד כמות דומה של סרטים קצרים, קבלו ניסיון לסכם מה היה לנו כאן.

פסטיבל הקולנוע ירושלים - כל הכתבות

 

התחרות הישראלית


שמונה מתחרים שונים מאוד זה מזה התגוששו השנה על פרס חג'ג', לשעבר וולג'ין. המכנה המשותף הראשון והמיידי הנוגע לרובם, הוא הרוח הנסיונית אשר נשבה מהם. שלושה סרטים היו עיבודים ספרותיים (“התגנבות יחידים", ”הדקדוק הפנימי” ו-”גיא אוני”), מה שבהחלט מסמן מגמה חדשה-ישנה בקולנוע הישראלי. חמשת הנותרים היו אקספירמנטליים במידה זו או אחרת. בין אם מדובר בסרטים מופשטים (“המשוטט”, “אנדנטה”), מאולתרים (“מלח ים”) או קוראי תיגר על ז'אנרים קולנועיים (“וביום השלישי”, “המדריך למהפכה”). מהבחינה הזו, מדובר בשנה יוצאת מן הכלל לקולנוע הישראלי, אשר העיז והתנסה בשבירת גבולות ומוסכמות. שינוי מרענן ומבורך, גם אם שום ניסוי לא הוכתר כהצלחה מסחררת.

 

מאידך, נדמה כי מפלצת מטרידה בקעה השנה מתת המודע הקולקטיבי של קולנועני ישראל. או יותר נכון, מהאיד שלהם. העיסוק במין ואלימות, בעיקר כלפי נשים, היה בוטה מדי מכדי להתעלם ממנו ועקבי מכדי לפטור אותו בטענת צירוף מקרים. להלן התפלגות התכנים שחזרו שוב ושוב, מרוכזים בטבלה. הסרטים רשומים לפי סדר הקרנתם והפירוט הנ"ל מהווה ספויילרים עבור כל אחד מהם, לטובת המעדיפים להימנע:

שם הסרט

עירום

מין והקשריו

אלימות

המשוטט

חלקי, בעיקר פלגי גוף תחתונים

אונס ברוטאלי במצלמה סטטית. מחריד באמת.

ראה סעיף "מין" + אלימות בין שוטרים לעצוּר.

וביום השלישי

לפחות עשרה זוגות ציצים + בולבול אחד מקפץ ורוקד

אונס עם טוויסט + סצינת סקס ביזארית בטירוף + שחזור של סצינה מ"אימפריית החושים" וגו'

מכל הסוגים, עם דגש מיוחד לאלימות כלפי נשים בחברה הישראלית.

מלח ים

כמה וכמה ציצים

סצינת סקס וידאו-ארטית

מילולית בלבד

אנדנטה

אין

אונס בשולי הפריים

ראה סעיף "מין" + סצינת חניקה על-ידי ניילון.

התגנבות יחידים

עירום נשי פרונטלי מלא, מצולם מרחוק + עכוזים גבריים.

סצינת סקס וולגרית + נשיקה הומו-אירוטית

צה"לית-מצ'ואיסטית, לפי הספר.הרבה דם והשפלות

הדקדוק הפנימי

קלפים של בחרוות עירומות

מחוץ לפריים, סאונד בלבד

התעללות נפשית של הורים בילדיהם

המדריך למהפכה

אין

אין

שוטרים מכים מפגינים, ואווירת מאפיה קלה.

גיא אוני

דד בודד, מניק תינוקת +  גב נשי במקלחת

אונס כחלק מפוגרום המתואר בסיפור בלבד.

אלימות עצורה בין בעל לאשתו +סיפורי פוגרומים.

 

בכל שמונת הסרטים הללו, הבמאים הם גברים. חצי מהם בחרו לכלול אונס או כמעט-אונס בסרטם, כל אחד ובחירתו על רמת הפירוט ודרך העברת הזוועה. החברה הישראלית המשתקפת מכל אחד ואחד מן הסרטים, חולה ומחליאה. בין אם במצב אנוש או באופן חשוך מרפא. ייתכן שמדובר בפוסט-טראומה שבאה אחרי גל סרטי לבנון אשר תקף את הקולנוע הישראלי בשלוש השנים האחרונות. בהתפרקות וסילוק פסולת מן המערכת הנפשית של הגבריות הישראלית, באופן אלים וברוטאלי ממש. בעוד כחודשיים, עם טקס פרסי אופיר, ניתן יהיה לעמוד על טיבם של יתר הסרטים הישראליים בציר 2010, כדי לנסות ולהבין לעומק את התופעה המדאיגה.

צפו בקטע מתוך "אנדנטה":

 

בענייני פרס אופיר, כמה דברים בטוחים למדי בעקבות הפסטיבל. “אנדנטה" עומד לקבל מועדות על פסקול וקטגוריית העיצוב האמנותי מונחת בכיסו. אחת השחקניות בסרטו של משה איבגי, “וביום השלישי", תזכה בפרס השחקנית הטובה ביותר. לא הייתי פוסל מועמדות של תמר אלקן מהסרט "גיא אוני" בקטגוריה זו. בגזרה המקבילה סיכוייו של אסף בן שמעון מ"התגנבות יחידים" למועמדות נראים ודאיים. טוקבקיסט חביב שאל כיצד התעלמתי ממנו בסיקור שלי, אז אכה על חטא – ההצלחה של הזגזוג אותו ביצע הסרט בין הקומי לדרמתי, רובה ככולה נסמכת על דמותו של בן חמו, אשר ברא אסף בן שמעון. “שתיקת הארכיון" של יעל חרסונסקי ייקח את פרס הסרט התיעודי גם באופיר (ואולי גם באוסקר), בהיעדר "המדריך למהפכה". הסרט הדוקומנטרי שמתחרה משום מה בתחרות העלילתית, אשר בה הוא יהיה בין הבולטים יחד עם "התגנבות יחידים" ו"הדקדוק הפנימי", שפשוט מוכרח לזכות גם באופיר בחודש ספטמבר הקרוב. “המשוטט" ייאלץ להסתפק בינתיים בפרסים שקיבל בירושלים (צילום וסרט ביכורים), כיוון שלפרסי אופיר של השנה הוא לא מועמד בגלל בעיות תקציב של ההפקה העצמאית.

 

המסגרת הבינלאומית


פסטיבל קולנוע טוב מכיל יותר מאשר חשבונאות ודירוג סרטים בינלאומיים לפי סולמות סובייקטיביים של איכות. הנה ניסיון לסכם את הפסטיבל ברגעים זכורים, גם בסרטים וגם ביניהם:

 

הסצינה המופלאה ביותר – "מסעה של הרוח" היה נהדר לכל אורכו, אבל סצינה אחת מתוכו נחרטה עמוק בזיכרון. מעין קרב נגני אקורדיון המזכיר סצינת קרב הראפ ב"8 מייל", רק בספרדית. את הביט אני מזמזם עד היום.

 

הסרט המצחיק - “רהיטים זעירים" היה שנון וחד. “מיקמק" שפע הברקות. אבל אף סרט לא גלגל אותי על רצפת הסינמטק כמו “ארבעה אריות", קומדיית השאהידים הבריטית של כריס מוריס.

 

שיחת הברזייה הכי מעניינת שצותתי לה - מבקר קולנוע בכיר ובמאי ישראלי שסרטו הציג בתחרות, בדיון סוער אך מכובד וענייני. הבמאי הסביר למבקר איך לעשות את עבודתו, ולהיפך.

צפו בטריילר ל"מיקמק"

 

הזוכה בתואר "הסרט ממנו נמלטו הכי הרבה צופים לפני תום ההקרנה" – היו לו מתחרים רציניים כמו "הדוד בונמה" ו"מלח ים", אבל "אנדנטה" הצליח להניס החוצה את רוב הקהל שבא לצפות בו. לא לחינם אמר הבמאי אסף תג'ר, עת עלה לקבל את הפרס עבור הפסקול בטקס נעילת הפסטיבל: "אני מקווה שמי שכן נשאר באולם, נהנה מהסרט”.

 

התגלית – ג'ניפר לורנס האנונימית סוחבת סרט שלם על גבה, או ליתר דיוק על פרצופה, בדרמת האינדי האמריקאית "קר עד העצם". עוד נראה אותה באוסקרים בסוף השנה.

 

הפספוס – כמדי שנה אני נוהג לעלים עין עוד בשלב קריאת התוכניה מאחד הסרטים שכולם ידברו עליהם לאורך כל הפסטיבל. השנה היו אלה "קרלוס" של אוליבייה אסיאס ו"שתיקת הארכיון" של יעל חרסונסקי, אשר התנגשו בשעות שלהם עם סרטים אחרים.

 

האכזבה – הרי אני לא אוהב סרטים איראניים ועם כמה שאני מנסה להיות דודה חביבה מקולנוע "לב", עד כה נחלתי רק כשלונות. אז למה הלכתי ל"אף אחד לא שמע על חתולים פרסיים"? כדי לשבור את המעגל. אבל נשברתי אני ורשמתי עוד כישלון לאוסף, עוד סרט שפשוט נועדתי לא לאהוב.

 

הסרט המעולה מכולם - “מיקמק" בידר אותי כהוגן ואני פשוט מוכרח לצפות בו שוב. “יום שלישי, אחרי חג המולד" הותיר אימפקט רגשי מפתיע בעוצמתו. אבל מהפסטיבל הזה אני לוקח איתי את הסרט שהכי אהבתי, הלא הוא "הדקדוק הפנימי", זוכה פרס חג'ג'. רבות עוד ידובר בפלא הקולנועי הזה, אבל נחכה לפחות עד טקס פרסי האופיר כדי לשוב ולהלל אותו.


תגובות גולשים
הוסף תגובה +

(3 מדרגים)

דירוג הגולשים:

דרג את הכתבה

  • Currently 3/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18/07/2010 14:28:55

  • 18/07/2010 13:11:37

  • 18/07/2010 09:35:03

  • 18/07/2010 09:00:34