גלריה

עדכנו אותנו




פריקים של מקינטוש

יום רביעי 04 במרץ 2009 05:15 מאת: יובל סער | תצלום: תומר אפלבאום

"מק הדס", סרטם התיעודי של האחים הישראלים רון וקובי שלי, עוקב אחר המכורים האמריקאים למקינטוש. סיפור על אהבה, נאמנות ובגידה בין אדם למחשבו



פרסומת

האליל שלהם הוא סטיב ג'ובס, הם משתתפים בפורומים על מקינטוש, עוקבים אחר אתרים שמפרסמים שמועות על מוצרים חדשים, ומכריזים שלא יקיימו יחסי מין עם משתמשי Windows. "מק הדס", סרט חדש שיצרו האחים רון וקובי שלי בארצות הברית, עוקב אחר קהילת המכורים למחשבי מקינטוש, שאפל חוגגת 25 שנה להשקתם. החודש מתקיימים בישראל אירועים לציון המועד.

רון שלי - בן 36, שכתב את הסרט עם אחיו והפיק אותו - מגדיר אותו "סרט הוליוודי קלאסי עם סיפור אהבה, נאמנות ובגידה". הוא נעשה ללא שיתוף פעולה מצד אפל, משום שאינו מתמקד בה אלא בקהילת המשתמשים האדוקה שלה. "יש משהו קל בבחירה להפיק סרט על אפל, אבל היה לנו חשוב לשמור מרחק ממנה. הסרט הוא לא על טכנולוגיה, אלא על אנשים ועל רגשות שהם מביעים כלפי המחשבים שלהם", הוא אומר.

כיצד נוצר הלוגו של Apple?
מעצבים בכירים מספרים על המק הראשון שלהם
מקינטוש - מהמוסך למוזיאון

הוא למד קולנוע בניו סקול בניו יורק ולאחר מכן המשיך לתואר שני בלימודי מדיה אינטרקאטיוויים ב-NYU. ב-2006 חזר לישראל ולפני שנה וחצי יסד את Playwagon, פלטפורמה סלולרית שמאפשרת ליצור קטעי אנימציה ולשתף אותם בסלולר ובאינטרנט.

קובי שלי, בן 31, במאי ועורך הסרט, החל את הקריירה כעוזר עריכה באולפני אדיט בתל אביב. הוא למד קולנוע בהאנטר קולג' בניו יורק ולאחר מכן עבד כעוזר עריכה באולפני HBO. ב-2005 חזר ארצה ובמקביל הוא עורך קליפים וקדימונים.


עוקב אחר קהילת המכורים למחשבי מקינטוש. "מק הדס"

כמו חיות מחמד

"מק הדס" (בסלנג: משתמשים אובססיוויים במחשבי מקינטוש) אינו שיתוף הפעולה הראשון של השניים. הרעיון לסרט עלה בזמן שעבדו על סרט קודם. באחת מהפסקות הצהריים סיפר להם הצלם שאפל מתכוונת לייצר מחשבים שיריצו במקביל למערכת ההפעלה של אפל את חלונות, מערכת ההפעלה של מיקרוסופט. במקום התפתח ויכוח סוער בין אנשי המק לאנשי הפי-סי. "כשחזרתי הביתה המשכתי לחשוב על זה", נזכר קובי. "תהיתי איך התפתח ויכוח כה טעון, שמעורר אמוציות כמו ויכוחים פוליטיים בארץ. אמרתי לרון שיש לי רעיון לסרט".

קובי (מימין) ורון שלי: "מבחינה שיווקית אולי היינו צריכים למצוא יותר פריקים".

במרכז הסרט משתמשי מק בארצות הברית שנפגשים מאמצע שנות ה-80 בכנסיות, בבתי ספר ובבתים פרטיים. הם יצרו קהילות חברתיות שנסובות על המחשב, הרבה לפני עידן הקהילות החברתית הנוכחי. "אלה לא רק הצעירים המגניבים שרואים בפרסומות של האייפון והאייפוד, אלא גם בני 50-60", אומר רון. "זו קהילה שנולדה עם המותג והוא מנסה להגיע לקהל רחב ומשאיר אותה מאחור. הסרט מספר כיצד הקהילה הצילה את המותג מפשיטת רגל באמצע שנות ה-90 בזכות התשוקה והאובסיוויות כלפיו וכלפי ג'ובס, שגרם להם להתגייס ולהציל את החברה מסגירה. שנייה לאחר מכן החלה התנתקות".

בסרט בולטת עוצמת הרגשות של המשתמשים כלפי המחשבים שלהם והמותג. למשל, כאשר הם מביאים את המחשב למעבדה, הם מלטפים אותו כאילו הביאו חיית מחמד לווטרינר. "זה מלווה בחרדה קיומית", מסביר קובי. "מעבר לכך שכל החיים שלהם במחשב, רודפת אותם המחשבה מה יקרה אם ייאלצו להשתמש בפי-סי. מחשבי אפל נוטים להתקלקל פחות, אין להם וירוסים, ומערכת ההפעלה הידידותית יוצרת אצל המשתמשים תחושה שהמחשב מבין אותם. הם מעריצים את מי שייצר את המחשב ומרגישים שעשה זאת בשבילם".

הסרט מציג שלושה תהליכים שהתרחשו במקביל ומדגישים את הקשר בין הקהילה למותג. הראשון, העצמתו של סטיב ג'ובס כדמות מסתורית וכריזמטית, בעלת חזון, שמאפילה אפילו על המותג. השני, כניסת המחשב לחיי היום-יום, בשילוב עם כניסת האינטרנט לכל בית. הדבר נכון במיוחד כשמדובר בקבוצה של מובילי דעת קהל, שנוטים לאמץ חידושים ולחפש כלים נוחים לביטוי היצירתיות שלהם. השלישי, החתירה לחדשנות, או כפי שמתאר זאת אחד המשתתפים בסרט: "היכולת של ג'ובס לדעת מה אנחנו רוצים וצריכים לפני שאנחנו יודעים את זה". הכל יחד ליכד את הקהילה שיצרה את הייחוד של אפל. "היא גרמה לאנשים להרגיש מיוחדים", אומר קובי.

בינואר 2007 הושק האייפון. באותו זמן גם הסתיימו צילומי הסרט בגלל קשיי תקציב. השניים גם התקשו למצוא מפיץ. "מפיצים בארץ לא הבינו אותנו או שלא רצו להבין מה אנחנו רוצים מהם", אומר קובי. "לשמחתנו מצאנו את Cinetic, חברת הפצה ומימון אמריקאית שהיתה קשורה לסרטים כמו 'מיס סאנשיין הקטנה'". הקרנת הבכורה של הסרט התקיימה בינואר בתערוכת "מקוורלד", בנוכחות כ-1,200 מחברי הקהילה.

מתוך "מק הדס"

הסרט, שמופץ כעת באייטיונז ובאמזון, דורג במשך שבועיים במקום השני בקטגוריית הסרטים התיעודיים באייטיונז. בימים אלה מנהלים השניים משא ומתן עם גופי שידור בישראל על הקרנתו בטלוויזיה.

יש הטוענים כי הסרט מציג את המכורים למק כאוסף של טיפוסים אקסצנטריים. "לא חושב שהגזמנו", אומר קובי בתגובה. "אנחנו לא משתמשים במלה 'כת' אלא ב'קהילה'. אנחנו מתארים תהליכים חברתיים, מהמשתמשים הפשוטים ועד לכבדים יותר, כמו המרואיין שפותח את הסרט שאומר שבגלל אפל אין לו חיים". רון סבור כי "מי שאומר את זה כנראה ראה רק את הקדימון. מבחינה שיווקית אולי היינו צריכים למצוא יותר פריקים, שיהיה יותר על מי לדבר. נזהרנו לא להגיד 'בואו תראו את המוזרים האלה'".

בימים אלה עוברת אפל טלטלה עקב פרישתו הזמנית של ג'ובס בשל בעיות בריאות. החברה גם לא השתתפה השנה, לראשונה בתולדותיה, בתערוכת "מקוורלד". "כשעושים סרט על טכנולוגיה לוקחים סיכון שעד שהוא ייצא הוא כבר לא יהיה רלוונטי", מסביר קובי. "לשמחתנו, הוא רלוונטי יותר מאי פעם".

הסרט, הוא מוסיף, "נגמר בשאלה, האם יכול להיות כזה דבר מותג עם נאמנות סוציאלית. זו חברה שהיתה אנדרדוג וכיום היא מפלצת. היא התנתקה מהמחשבים והולכת ומתנתקת מהקהילה שבנתה אותה. האם היא תמשיך ליהנות מהמעמד המשיחי גם בלי הקהילה? אני חושב שלא. את המשתמשים הוותיקים הם איבדו במובן מסוים, ואילו המשתמשים החדשים יעזבו אותה ברגע שימצאו מוצר יותר מגניב".

רון אופטימי יותר, אך גם הוא מאמין שהדבר תלוי ביכולת של החברה להתחדש. "המותג יהיה תמיד אופנתי. אבל אם אפל תגיע לצומת כמו באמצע שנות ה-90, היא לא תוכל לשחזר את הקשר שהיה לה אז עם הקהילה. כל עוד היא תשמור על החדשנות היא תחזיק מעמד".

כיצד נוצר הלוגו של Apple?
מעצבים בכירים מספרים על המק הראשון שלהם
מקינטוש - מהמוסך למוזיאון





(8 מדרגים)

דירוג הגולשים:

  • Currently 3/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5