אמנון דנקנר עונה לאלמנת דן בן אמוץ: כתיבת האמת היא אקט מוסרי

יום שישי 24 באוקטובר 2008 05:14 מאת: אמנון דנקנר

מי כאן הבוגד?! מחבר הביוגרפיה של דן בן אמוץ מגיב על הראיון עם בתיה אפולו, שפורסם ב"גלריה" בערב שמחת תורה


דן בן אמוץ, סוף שנות ה-70'

(תצלום ארכיון: יעקב אגור)

פרסומת

אני מבקש להגיב כאן על הדברים שנאמרו בכתבה על בתיה אפולו ובראיון אתה ב"גלריה" של ערב שמחת תורה ("הארץ", 20.10) ובהם נאמרו עלי דברים לא נכונים ונטען גם ש"בגדתי" בבן אמוץ.

דן בן אמוץ, שהיה חבר שלי בשש השנים האחרונות לחייו, סיכם אתי כי אכתוב את הביוגרפיה שלו. הוא שמע מפי כי זו לא תהיה הגיוגרפיה ולא ביוגרפיה מטעם - וקיבל. האם החברות שהיתה בינינו, או העובדה שכתיבת הביוגרפיה על ידי נעשתה לפי בקשתו, היתה צריכה למנוע ממני למנות את חטאיו הקשים והמזעזעים שנחשפתי אליהם רק סמוך למותו או אחריו? האם במה שעשיתי היה משום "בגידה" בו?

ברגע שאדם מקבל עליו לכתוב סיפור חיים של מישהו, יהא גם חברו, המחויבות היחידה שלו, בעיני, היא לכתוב את האמת כפי שהוא הצליח להשיג אותה. ביוגרפיה, כמו כל יצירה דוקומנטרית אחרת, אינה מפעל של הנחות לחברים במחירי מבצע. היא ניסיון לתאר ביושר מהלך והיקף של חיים. כשאדם הגון חוקר חיים, גם של חבר שלו, ומגלה בהם פרטים קשים ומזעזעים, האם הוא צריך להעלים אותם? אני חשבתי ועדיין חושב שבהחלט לא. בהעלמה, השמטה וטיוח של חטאים קשים, כותב תולדות חייו של מישהו הופך במידה מסוימת לשותף לאחר מעשה לדברי עבירה. גם אין בכך טעם. האמת דרכה לבצבץ ובוודאי אמת קשה שהיתה ידועה לאנשים רבים כל כך. וכשהאמת הזאת על בן אמוץ היתה מבצבצת היו באים אלי בטענות מוצדקות על שכיסיתי והעלמתי.

החלטה מהסוג שקיבלתי, ושאותה מכנים תוקפי "בגידה", היא החלטה מוסרית. הרי לא היה מדובר בחטאים קלים. המוסר שאני התחנכתי עליו לא הותיר לי מרווח של היסוס: היה עלי לכתוב את הדברים ולא ליטול חלק בקשר השתיקה וההשתקה. גם בעמדה שלי מול הקוראים לא הייתי יכול לנהוג אחרת. איך הייתי מתיימר להגיש להם ביוגרפיה שממנה הייתי עוקר פרשות שהן משמעותיות ביותר לגבי גיבור הביוגרפיה ומציג דמות חלקית? האם אפשר היה לכתוב ביוגרפיה של בן אמוץ בלי לכלול את העובדות בדבר היותו פדופיל אובססיווי ומסוכן? לבד מזאת, איני מצליח לתפוש מדוע קשה כל כך להבין שכאשר התגלו לי חטאיו של בן אמוץ באופן הדרגתי במהלך התחקיר, עד שנפרשו במלוא חומרתם, הפסקתי נפשית להיות חבר שלו, נתתי לזיכרון האישי הנעים שהיה לי מיחסי אתו גט כריתות לעולם והתמלאתי סלידה מובנת כלפיו. הרי קל להניח שאילו הדברים האלה היו נודעים לי בעודו בחיים, הייתי מנתק אתו כל קשר וסולד ממנו באופן העמוק ביותר. לא מצאתי ואיני מוצא שום הצדקה להצטרף לליגה להגנה על פדופילים ועל זכרם, גם אם היו פעם חברים.

דן בן אמוץ ואמנון דנקנר (תצלום ארכיון: יעקב אגור)

סוג השיח הזה שבו מתייחסים אלי מתוך עולם מושגים של העולם התחתון, הרואה במי שמסר דברים על פשעים של חבריו כאל "בוגד", "שטינקר" או "מאניאק", הוא מגונה ומעליב את האינטליגנציה ומוכיח כי האלפרונים, האבוטבולים והרוזנשטיינים אינם לבד בעולם ויש להם אחים לנפש בחוגי האליטות התקשורתיות שערך ה"רעות" אצלם הוא המקבילה הישראלית ל"אומרטה".

בשולי הדברים נשמעה גם וחזרה ונשמעה טענה בעלת אופי פרימיטיווי ופרובינציאלי: איך אתה מעז לפרסם גילויים של גנאי על אדם שכבר מת ואינו יכול להגן על עצמו? הטענה היא ירודה כל כך עד שזה מעט מבייש לענות עליה, אבל נראה שאין ברירה: ובכן, ביוגרפיות, ברוב המכריע של המקרים, נכתבות על אנשים שכבר מתו, זה מקרוב או מזמן. כולם מתים וכולם אינם יכולים להגיב. האם יוסף חיים ברנר יכול להגיב על הפרטים הלא נעימים שחשפה על אודותיו פרופ' אניטה שפירא בביוגרפיה שפירסמה לא מזמן? האם מנחם בגין יכול להגיב על הביוגרפיה שפירסם עליו לפני שנה אבי שילון? האם עמוס קינן האפוף בערפל המחלה שלו יכול להגיב על דברים קשים שפירסמה עליו לאחרונה אשתו נורית גרץ בספרה הראוי לכל שבח?

לא הייתי סולח לעצמי אילו כתבתי את הביוגרפיה הזאת בלי לגעת בחטאיו של בן אמוץ, שהיו חלק חשוב ומשמעותי מאישיותו וממהלך חייו. הייתי בוודאי חוסך לי הרבה התנפלויות, השמצות ומסעות של ליבוי שנאה כלפי, אך לא הייתי חי בשלום עם עצמי. איני מתחרט גם על שפירסמתי את הסיפור על יחסי גילוי העריות שהיו לבן אמוץ עם אמו, למרות שבן אמוץ היה המקור היחיד לסיפור הזה. ספגתי באהבה את ההאשמות כי בדיתי את הסיפור מלבי ומכיוון שיכולתי להתרשם מהמצב הנפשי המיוחד של בן אמוץ בספרו לי את הדבר, התרשמתי כי ניכרים דברי אמת ויכולתי להדוף בבוז גם את דברי אלה שטענו כי בן אמוץ "עבד" עלי.

כמו שזה יצא בסוף, אני מאוד גאה בביוגרפיה הזאת. אני מצר רק על דבר אחד: בניגוד לרושם שהנחילה לציבור הקליקה המאוד מסוימת ששלטה בזמנו בתקשורת הישראלית, הדיווח על מעשיו וחטאיו של דן בתחום המיני רחוק מלהיות עיקר הספר. הוא מחזיק בדוחק 6-7 מתוך 360 עמודים שבהם מתוארות פרשת חייו המרתקת של בן אמוץ ותרומתו לתרבות בישראל. אם היו כאלה שבחרו לשכנע את הציבור כי מדובר בספר צהוב העוסק בעיקר בענייני מין וסטיות, וללבות היסטריה ציבורית, הם אלה שחטאו לי, חטאו לספר והביאו להשכחתו של בן אמוץ שזכרו התאדה בתוך ענן של צהבהבות שהם הפיחו וליבו. עכשיו הם מתייפחים על שפג תוקף זכרו. זה די מצחיק. אם כן: לא אני הוא הבוגד כביכול, אלא אלה המגוננים על המנוח ובאים אלי בטענות.

(תצלום ארכיון: יעקב אגור)

הערה חשובה לדיוקם של דברים: הגרסה שמוסרת בתיה אפולו לגבי שיחה כביכול שהיתה לבן אמוץ אתי כששכב חצי משותק ומכורסם בסרטן במיטתו, ובה צעק עלי שלא אכתוב את הביוגרפיה ושאותה שמעה בעומדה במטבח, היא המצאה גמורה. גם לשקר צריך לדעת ומי שמכיר את הגיאוגרפיה של ביתו של בן אמוץ יודע היטב כי מי שעמד אז במטבח לא יכול היה לשמוע מה שנאמר בחדר שבו שכב וגסס. בוודאי כך כשבן אמוץ כלל לא היה מסוגל להרים קול, דיבר בקושי רב בגלל השיתוק בחצי גופו הימני, כולל פניו, והיה צורך להתכופף אליו ולהטות אוזן כדי להבין מה הוא אומר. בתיה אפולו יכלה לשמוע שיחה כזאת מהמטבח רק באמצעות ציוד של 8200. ממילא גם הסיפור שלה על התחצפותי אל איש גוסס ועל כך שהשליכה אותי מן הבית אינו אלא דמיון. הסביבה של ערש הדווי של בן אמוץ היתה הומת מבקרים ורוגשת, ולבן אמוץ היה שיג ושיח עם אורחיו, וקל להניח כי אילו היו נופלים בינינו דברים כפי שתיארה אפולו הם היו הופכים במהירות לנחלת הכלל. זה לא קרה כי לא היו דברים מעולם. בניגוד לטענה כי גורשתי על ידה מהמקום - עד יום מותו הייתי בא לבקר וכשהייתי נעדר יומיים-שלושה היתה בתיה מצלצלת אלי ומוסרת כי בן אמוץ מבקש שאבוא.

אחרי מותו נפגשתי פעמים רבות עם בתיה אפולו ומילאתי בקשות שונות שלה ולא עמדה בינינו שום עננה. הגרסה הנכונה לגבי עמדתו של בן אמוץ כלפי כתיבת הביוגרפיה על ידי מופיעה במדויק ומתוך זיכרון טרי במבוא לספרי. דווקא מאנשים כמו בתיה אפולו וכמה חברים קרובים וותיקים של בן אמוץ הייתי מצפה שימלאו פיהם מים. הם יודעים היטב כי אני ממשיך להיות נאמן להבטחה שהבטחתי לפני כתיבת הביוגרפיה כי לא אזכיר בה פרשה אחת, חמורה ומזעזעת מכל מה שפורסם. אני ממשיך לקיים את ההבטחה הזאת, לא בגללם, אלא כדי שלא לפגוע בקורבנות החיים עמנו. עכשיו הם מנצלים את נאמנותי להבטחה ומטיחים בי השמצות מתוך ביטחון - מוצדק - כי אמשיך לשתוק ולא אספר את מה שהיה מעטה קלון ענקי לא רק על המנוח - ידוע הקלון ממילא - אלא גם עליהם, שידעו ושתקו כשעוד אפשר היה לעשות משהו.

הם הבוגדים האמיתיים.

אני מבקש לסיים בהערה אישית: בכל פעם שעולה עניין הביוגרפיה הזאת לדיון אני מבחין בהתפרצויות של שנאה לוהטת כלפי, שאני מבין אותן איכשהו כשהן באות מכיוונם של מי שנכתב עליהם דבר מה בספר ונפגעו ממנו, אלא שהן מפתיעות אותי כשהן באות מאנשים שכלל לא היו מעורבים בעניין. כך, למשל, מבקר הטלויזיה של "הארץ" ירון פריד כתב עלי, במסגרת רשימתו על כתבה על הפרשה ב"יומן שישי" בערוץ 2, בשנאה כל כך גדולה, עד שהתנפל על אלה מחבריו שקנו לו כמתנה לראש השנה את ספרי החדש "ימיו ולילותיו של הדודה אווה", ואמר: עם חברים כאלה מי צריך אויבים? עד כדי כך! איני מכיר את פריד, אבל אני מניח שאולי הוא שמע פעם או פעמיים את ואגנר האנטישמי ואולי, כאיש תרבות, לא מנע מעצמו לקרוא ספר של סלין ששיתף בלב נלהב פעולה עם הנאצים. והנה הוא אינו מוכן לקבל במתנה ספר שכתבתי כאילו פשעתי נגד האנושות וביצעתי מעשי זוועה, כאילו לא בן אמוץ אלא אני הוא הפדופיל ורוצח הנפשות הרכות, וכאילו חשיפת המעשים גרועה מהמעשים עצמם. נו, טוב. הוא יכול לפחות להתנחם בכך שיש לו חברים בעלי טעם ספרותי משובח.


תגובות גולשים
הוסף תגובה +

(105 מדרגים)

דירוג הגולשים:

דרג את הכתבה

  • Currently 3/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10/03/2011 19:17:22

  • 25/07/2009 01:20:03

  • 186.עוות גדול(עדות ממקור ...)

    27/10/2008 10:49:52

  • 27/10/2008 03:46:00

  • 27/10/2008 00:21:54

  • 26/10/2008 23:34:35

  • 26/10/2008 18:39:46

  • 26/10/2008 12:54:05

  • 26/10/2008 12:44:36

  • 26/10/2008 11:07:45

  • 26/10/2008 09:43:08

  • 26/10/2008 08:33:01

  • 26/10/2008 08:20:03

  • 26/10/2008 08:02:32

  • 174.המדינה ובוניה(תרנגול חוצות)

    26/10/2008 07:43:05

  • 26/10/2008 07:16:51

  • 26/10/2008 04:24:11

  • 26/10/2008 03:16:15

  • 26/10/2008 00:50:58

  • 25/10/2008 22:45:47

  • 25/10/2008 22:44:50

  • 25/10/2008 22:01:55

  • 166.על השפעתו כתב דן בן-אמוץ:(מוישה תהילימזוגר)

    25/10/2008 21:42:04

  • 25/10/2008 21:13:13

  • 25/10/2008 20:44:50

  • 25/10/2008 20:36:57

  • 25/10/2008 20:18:04

  • 25/10/2008 19:43:04

  • 25/10/2008 19:33:46

  • 25/10/2008 18:01:46

  • 158.דנקנר - ישר כוח!(שוש מיימון)

    25/10/2008 17:46:44

  • 25/10/2008 17:32:44

  • 156.זכרו את "כל" האמת שכתב ...(אין אימון באיש ...)

    25/10/2008 15:39:16

  • 25/10/2008 15:34:07

  • 25/10/2008 14:51:07

  • 25/10/2008 14:47:24

  • 25/10/2008 14:32:59

  • 25/10/2008 13:06:58

  • 25/10/2008 12:58:52

  • 25/10/2008 11:46:27

  • 25/10/2008 11:43:42

  • 25/10/2008 11:09:04

  • 25/10/2008 10:34:34

  • 25/10/2008 10:27:10

  • 25/10/2008 10:07:11

  • 25/10/2008 09:48:36

  • 25/10/2008 09:28:06

  • 25/10/2008 09:19:26

  • 25/10/2008 08:33:37

  • 25/10/2008 08:28:18

  • 25/10/2008 08:27:00

  • 25/10/2008 08:26:21

  • 25/10/2008 08:20:20

  • 25/10/2008 07:44:51

  • 25/10/2008 07:29:56

  • 25/10/2008 07:14:48

  • 25/10/2008 05:46:46

  • 25/10/2008 05:42:47

  • 25/10/2008 05:17:15

  • 25/10/2008 05:01:43

  • 25/10/2008 01:07:36

  • 127.ל-20+25(תל-אביבית)

    25/10/2008 00:28:59

  • 25/10/2008 00:08:02

  • 24/10/2008 23:58:15

  • 24/10/2008 23:33:27

  • 24/10/2008 23:23:07

  • 24/10/2008 23:15:32

  • 24/10/2008 23:04:25

  • 24/10/2008 23:03:36

  • 24/10/2008 22:35:37

  • 24/10/2008 22:34:56

  • 24/10/2008 21:39:55

  • 24/10/2008 21:39:28

  • 24/10/2008 21:16:58

  • 24/10/2008 21:14:35

  • 24/10/2008 21:07:59

  • 24/10/2008 21:02:15

  • 24/10/2008 20:52:54

  • 24/10/2008 20:41:36

  • 24/10/2008 20:30:51

  • 24/10/2008 20:12:35

  • 24/10/2008 19:59:55

  • 24/10/2008 19:45:44

  • 24/10/2008 19:43:52

  • 24/10/2008 19:26:44

  • 24/10/2008 19:15:23

  • 24/10/2008 19:05:56

  • 24/10/2008 19:05:11

  • 24/10/2008 19:04:19

  • 24/10/2008 19:00:28

  • 24/10/2008 19:00:23

  • 24/10/2008 18:57:59

  • 24/10/2008 18:32:59

  • 24/10/2008 18:25:46

  • 24/10/2008 18:14:17

  • 24/10/2008 18:07:23

  • 24/10/2008 17:45:41

  • 24/10/2008 17:44:02

  • 90.עדות(דן מרגלית )

    24/10/2008 17:41:41

  • 24/10/2008 17:41:41

  • 24/10/2008 17:38:47

  • 24/10/2008 17:38:45

  • 24/10/2008 17:36:00

  • 85.i agree(lin)

    24/10/2008 17:14:40

  • 84.אתה צדיק.(מיכאל בלק)

    24/10/2008 17:13:33

  • 24/10/2008 17:10:19

  • 24/10/2008 17:02:41

  • 24/10/2008 17:01:55

  • 24/10/2008 16:57:28

  • 24/10/2008 16:54:42

  • 24/10/2008 16:51:39

  • 24/10/2008 16:37:39

  • 24/10/2008 16:37:32

  • 75.DBA Vs. Dankner 2(Albert Chouraqui)

    24/10/2008 16:21:27

  • 24/10/2008 16:21:10

  • 24/10/2008 16:17:10

  • 24/10/2008 16:05:45

  • 24/10/2008 15:59:03

  • 24/10/2008 15:47:06

  • 24/10/2008 15:39:39

  • 24/10/2008 14:53:13

  • 24/10/2008 14:49:25

  • 24/10/2008 14:44:27

  • 24/10/2008 14:16:44

  • 24/10/2008 14:12:56

  • 24/10/2008 14:11:46

  • 24/10/2008 14:11:30

  • 24/10/2008 14:10:16

  • 24/10/2008 14:04:41

  • 24/10/2008 14:01:07

  • 24/10/2008 13:49:44

  • 24/10/2008 13:47:25

  • 24/10/2008 13:39:14

  • 24/10/2008 13:28:48

  • 24/10/2008 13:26:21

  • 24/10/2008 13:25:46

  • 24/10/2008 13:24:57

  • 24/10/2008 13:17:33

  • 50.ככה יעשה לאיש...(שיכור עם זקן)

    24/10/2008 13:15:14

  • 24/10/2008 13:10:06

  • 24/10/2008 13:03:22

  • 24/10/2008 13:01:38

  • 24/10/2008 12:57:31

  • 24/10/2008 12:56:24

  • 24/10/2008 12:42:35

  • 24/10/2008 12:41:59

  • 24/10/2008 12:35:29

  • 24/10/2008 12:34:36

  • 40.דנקנר התנצל(אבי יעקבי)

    24/10/2008 12:25:22

  • 24/10/2008 12:22:32

  • 24/10/2008 12:00:50

  • 24/10/2008 11:57:54

  • 36.השועל...(משוחד)

    24/10/2008 11:54:53

  • 24/10/2008 11:44:26

  • 24/10/2008 11:40:39

  • 33.אתה בוגד שפל ועלוב!(יענקלו מכפר ...)

    24/10/2008 11:34:14

  • 24/10/2008 11:15:18

  • 24/10/2008 11:15:13

  • 24/10/2008 11:14:39

  • 24/10/2008 11:14:08

  • 24/10/2008 11:13:04

  • 24/10/2008 11:12:40

  • 24/10/2008 11:06:43

  • 24/10/2008 11:05:58

  • 24/10/2008 11:05:44

  • 24/10/2008 10:52:21

  • 24/10/2008 10:38:51

  • 24/10/2008 10:33:26

  • 24/10/2008 10:26:54

  • 24/10/2008 10:24:52

  • 24/10/2008 10:14:58

  • 24/10/2008 10:08:52

  • 24/10/2008 10:06:04

  • 24/10/2008 10:05:21

  • 24/10/2008 10:04:10

  • 24/10/2008 10:00:04

  • 24/10/2008 09:50:49

  • 24/10/2008 09:50:49

  • 24/10/2008 09:33:09

  • 24/10/2008 09:27:14

  • 24/10/2008 09:26:24

  • 24/10/2008 09:22:24

  • 24/10/2008 09:18:14

  • 24/10/2008 09:18:03

  • 24/10/2008 09:13:22

  • 24/10/2008 09:04:34

  • 24/10/2008 09:03:33

  • 24/10/2008 08:35:00