ה"שוברטיאדה": המנגינה לבדה

יום שני 25 בינואר 2010 03:00 מאת: חגי חיטרון

שבוע שוברטי מסקרן: הפסנתרן ברט ברמן מהמר על נאמנותם של אוהבים. עורכי השוברטיאדה מציבים את המלחין הידידותי מול הגאוני. והתרשמות משוברט של ליסט ושל צ'ין יון הו


משתתפי השוברטיאדה

תצלום: דניאל צ'צ'יק

פרסומת

המלה "הימור" שלעיל אינה שייכת לפסנתרן הוותיק ברט ברמן, שיגיש השבוע רסיטל מסקרן בספרייה על שם בלומנטל בתל אביב, אלא לח"מ. ברמן ינגן יצירות לא ידועות של שוברט ובהן "פנטסיית גראץ", שעצם קיומה התגלה רק ב-1969. יצירה זו, שעצם אבהותו של שוברט עליה נתונה בוויכוח, אמורה להיות שיא הרסיטל. אגב, ברמן עצמו מאמין כי שוברט הוא אביה. שוברט חי 31 שנה וחיבר כאלף יצירות, בהן 600 שירים. רמתן (בעיקר של הווקאליות) נעה במנעד רחב מאוד, מן המעולה אל השגרתי. הקדשת רסיטל שלם ליצירות שזכו לציון נמוך במשפט ההיסטוריה בונה אירוע מאלף ומסקרן.

יש הנוהגים למצב את פראנץ שוברט, חרף הישגיו הגאוניים במוסיקה כלית מופשטת, כמלחין שירים מובהק, אביו מולידו של השיר האמנותי ("ליד"). מיצוב זה נסמך על שלושת מחזורי השירים הנשגבים שחיבר ("מסע החורף", "הטוחנת היפה", "שירת הברבור") ועל עוד עשרות שירים, בהחלט פחות מ-50. אהין לומר כי פגישה עם מדגמים מתוך מאות השירים האחרים גורמת לרוב אכזבה.

לא כך בתחום המוסיקה לפסנתר: כאן הציפיות שונות, לפחות אצלי, והפגישה עם יצירות מדרג ב' אינה מתסכלת כל כך. ההסבר פשוט: שירים בנויים על המושג המגונה "השראה", המאזין - במיוחד לשוברט - מצפה למנגינה. אם המלחין לא הצליח להמציא לחן לוכד, טיפול מתוחכם בחומר לא יוכל כמעט להושיע. במוסיקה לפסנתר, לעומת זאת, עצם הטבילה בצלילים שמגלמים את ה"אידיום" השוברטי המוכר היא חוויה מספקת. דוגמה להכללה זו יהיה אפשר לשמוע ב"ווריאציות על נושא של הינטנברנר", שהפסנתרן ברט ברמן ינגן ברסיטל ביום רביעי. הנושא אינו מפיל מהכסא, מקצת הווריאציות נשמעות מאולצות, אבל היצירה גורמת עונג.

ה"שוברטיאדה" שתיערך במוצאי שבת באולם ענב בתל אביב (וביום שני הבא ב"אתנחתא" בירושלים), בהשתתפות מוסיקאים רבים - זמרים, פסנתרנים, נגני כלי קשת ואנסמבל קולי - הולכת בנתיב שונה. כאן מציעים לקהל לפגוש יצירות ווקאליות של שוברט שאינן מהשורה הראשונה המקובלת לצד מבחר שירים נפלאים שלו ולצד להיטים בטוחים כמו חמישיית "דג השמך" והסרנדה לאלט ומקהלת נשים. בתוכנית הקונצרט הזה כרוכה גם העזה, למשל ביצוע ה"רונדו המבריק" ("בריאנט") לכינור ופסנתר בסי-מינור, שהוא יצירה מתמשכת טפלה למדי (אולי עלי לסייג זאת ב"לטעמי").


משתתפי השוברטיאדה. פגישה מגוונת עם שוברט הקולי והכלי, לא רק בשיאו

בסך הכל יככבו בשוברטיאדה 20 יצירות ווקאליות שבחר עידו אריאל, ובהן עשר הכתובות להרכבי זמרים (שניים, שלושה ואף ארבעה) או לאנסמבל זמרים. כך, אגב, היה גם בשוברטיאדות באוסטריה בתחילת המאה ה-19 בהשתתפות המלחין וידידיו. בספר העברי החדש "שוברט" מאת צבי צרי (המתבסס על מחקרים של דויטש ושל אחרים) מוזכר שהמלחין עצמו נהג לפעמים גם לשיר את יצירותיו באותם אירועים. עוד צימוק בשוברטיאדה התל-אביבית היא הטריו הקולי השובב "צלי החתונה" שיושר בתרגום עברי שהכין עידו אריאל - אף זו דוגמה מאווירתן של השוברטיאדות האוריגינליות.

שוברט באצבעות וירטואוזיות

לידר של שוברט הקסימו את שומעיהם מיד עם היוולדם ועוררו מלחינים אחרים בני המאה ה-19 (ותחילת ה-20) לפארם בעיבודים. ברסיטל שהיה ביום חמישי שעבר באולם האקדמיה בתל אביב ניגנה הפסנתרנית הטאייוואנית המזהירה צ'ין יון הו (בעלת פרס שני בתחרות רובינשטיין האחרונה) ארבעה עיבודים לשירים של שוברט שעשה ליסט. ספק אם גרסאות אלה נשמעו פה אי פעם בטכניקה מסחררת כזאת (לרבות בטריולות מקפיאות היד של דהרת "שר היער"). הביצוע המעניין הוכיח שבטכניקה לבדה אין די, הפסנתרנית הטאייוואנית לא הצליחה "לחלץ" את הליריות של שוברט מתוך עתרת הרעמים והדהרות.

בהקשר של עיבודי שוברט ראוי להזכיר שוב דיסק נפלא, לא חדש, שבו מככבים הזמרים סופי פון-אוטר (מצו-סופרן) ותומס קווסטהוף (בס-בריטון), עם תזמורת בניצוחו של רוברטו אבאדו. לקט זה, שהופק ב-2003, מביא שורת עיבודים תזמורתיים ללידר של שוברט, רובם ידועים מאוד. אחד השרים בלקט הוא "חבורה מן השאול", למלים של שילר ("Gruppe aus dem Tartarus"), המובא בעיבודו של מקס רגר (תזמורת במקום פסנתר). שיר זה, שאינו מן הידועים ביותר, דוגמה ליצירה שנדחתה הצדה מבלי צדק, יושר גם בשוברטיאדה אצלנו.

בדיסק של פון-אוטר וקווסטהוף מכונסים 21 שירים, רובם ידועים מאוד, לרבות שתי גרסאות ל"שר היער", אחת בליווי תזמורתי מאת ברליוז והאחרת מאת רגר, שנעשתה לאחר יובל שנים. מעבדים אחרים בלקט הם ברהמס, ליסט, בריטן, וגם אנטון פון-וברן (בצעירותו). הלקט נחתם ב"סרנדה" (מתוך שירת הברבור) בליווי תזמורתי מעורר מחלוקת מאת אופנבך.

האזנה לדיסק זה היא חוויה מעשירה, בזכות שני הזמרים (בעיקר קווסטהוף) ומפני שהליווי התזמורתי פותח חלון אל הטעם של המאה ה-19. אין ספק שמזווית ימינו עדיפות הגרסאות המקוריות עם פסנתר, במאזן "כולל". כוחו של הפסנתר הוא בחוסר הצבע, בכך שאינו מדמה את קולות הטבע או צליל של כלי נגינה אחרים, אלא מתאים עצמו לעולמות מדומיינים רבים. ביצוע לידר של שוברט עם תזמורת במקום פסנתר פוגע באינטימיות שלהם, שירים שנועדו להישמע בטרקלין רומנטי מול קהל ידידים (כך היה ב"שוברטיאדות") מולבשים רקע בומבסטי. ב"שר היער" של גתה הפסנתר מדמה את צעדי הסוס, והפסנתרן נאלץ לעמול בפרך כדי לבצע דהרת טרמולו שכלי-קשת מפיקים בקלות. המאמץ הוא חלק חשוב ברושמה של היצירה; כשמוותרים על פסנתר ומעבירים את הליווי לקשתנים, הרושם המזעזע שמשיג הפסנתר מתמסמס, והדבר בולט מאוד בתיזמור של ברליוז. עם זאת, הגרסאות עם הליוויים התזמורתיים תורמות מדי פעם הבלטה מעניינת של היבטים "סיפוריים". בעיקר אפשר לשאוב מהן הצצה אל טעמם של גאונים כמו ברהמס וברליוז ובריטן דרך "הבנתם" את שוברט.

לידר של שוברט בליווי תזמורת. שרים: אן-סופי פון-אוטר ותומס קווסטהוף; מנצח: קלאודיו אבאדו, על התזמורת הקאמרית האירופית; הקלטה: דויטשה גרמופון; מק"ט: 471-586-2; יבוא: הליקון


צלילים מביכים

דוגמה מאלפת לחשיבותן המכרעת של מנגינות ניתנה באירוע שהתקיים בשבוע שעבר במכללת לוינסקי: אליהו הכהן הגיש תוכנית ארוכה ומעניינת על פועלו של חוקר המוסיקה העברית והמלחין אברהם צבי אידלזון (נולד ב-1882, מת ב-1938). לכאורה, הכל היה בערב זה, שנערך בידו המיומנת והמנוסה של הכהן: עובדות, אנקדוטות, המחשות רבות בזמרת מקהלה ובזמרה סולנית.

דבר אחד חסר: חומר מוסיקלי. אידלזון, חזן יהודי מלטביה שהתחנך בגרמניה, עלה לארץ ישראל בראשית המאה ה-20 והתעמק כאן במוסיקה של יהודי המזרח, לרבות באמצעות הקלטות, בכך היה חלוץ, גישתו האידיאולוגית שיכנעה והשפיעה ובכך לא אפרט.

אבל אידלזון גם חיבר שירים בעצמו, עשה זאת בסיטונות ובסגנון מערבי דווקא. שיריו הודגמו באירוע שמדובר בו - בשפע ובגיוון מייצג. את התוצאה של ההדגמות אפשר לכנות "מביכה": התברר שאידלזון הצליח להוליד רק שיר אחד בעל ערך כלשהו ("הלאה ירדן הלאה זול") ובמצב כזה, שום להטוטי עריכה והגשה משובחת ומקהלת צעירים סימפטית לא יעזרו; הכריך הוכן בשכל ובשקידה, רק שלא היה במה למלא אותו.


תגובות גולשים
הוסף תגובה +

(0 מדרגים)

דירוג הגולשים:

דרג את הכתבה

  • Currently 3/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 01/02/2010 16:07:21

  • 1.צלילים מביכים(ד"ר פול ...)

    25/01/2010 19:50:19