ברוס לי: הקופה עדיין רושמת?

36 שנה אחרי מותו של אמן הלחימה ברוס לי, מנסה בתו שאנון להפוך את מורשתו של אביה לרווחית יותר

אלברט איhנשטיין, שמת ב-1955, מרוויח 10 מיליון דולר בשנה. ג'ון לנון - 15 מיליון דולר. אלוויס - 55 מיליון דולר. מרילין מונרו מכניסה 8 מיליון דולר, בערך כמו אנדי וורהול. אמנים, סלבריטאים ופיסיקאים פרועי שיער שמתו יכולים להכניס ליורשיהם סכומים נאים באמצעות עסקאות של מוצרים הנושאים את שמם וקידום מכירות. טבעות לווילון של מרילין, כפכפים של וורהול, קעריות ממתקים של אלוויס - האפשרויות אינסופיות באותה מידה שהן נדושות.

שאנון לי אינה רוצה שזה יהיה גורלו של אביה, ברוס לי, איש אמנויות הלחימה העשוי ללא חת שמת ב-1973 והוא בן 32, שבוע לפני יציאת סרטו ההוליוודי הראשון, "הדרקון". לי, בת 40, שחקנית לשעבר המתגוררת בלוס אנג'לס, היתה רק בת ארבע כשאביה מת. זיכרונותיה ממנו, לדבריה, קלושים. "הלוואי שהיו לי עוד זיכרונות", אמרה לא מכבר ושתתה תה ירוק בבית קפה בהונג קונג. "יש לי הבזקים ותמונות. הבזקים קצרים".

היא מכנה את עצמה "המדריכה" של "מורשתו" של אביה, ולא מכבר פתחה ביוזמה לשקם את תדמיתו בשוק העולמי. היא מכנה זאת "להשיק מחדש את המותג".

מבוכים ודרקונים

העיזבון מכניס כעת 2 מיליון דולר בשנה, לדברי לי, והיא מקווה להגדיל את הסכום לכ-5 מיליון דולר כ"נקודת פתיחה ראויה". מאחר שלי השתתף בסרטי קולנוע מעטים בלבד, אין הרבה דברים שאפשר להשיק מחדש. אף לא אחד מסרטי הקולנוע האלה אינו מצוי בשליטת עיזבון לי, והם כולם הועתקו והופצו באופן פיראטי ונרחב כל כך עד שאפילו הדי-וי-די המורשים נמכרים ב-2 דולר בהונג קונג.

לי נולד בסן פרנסיסקו אך גדל כילד רחוב קשוח בהונג קונג. הוא התאמן באובססיביות באמנויות לחימה ושיכלל סגנון משלו בקונג פו. שלושה סרטים שהופקו בהונג קונג הפכו אותו לכוכב על באסיה.

  שאנון לי. היתה רק בת ארבע כשאביה מת (תצלום: אימג' בנק / Getty Images)

ההצלחה האדירה של "הדרקון", לצד מות הכוכב הקנתה לו פרסום עולמי. בארצות הברית נוסף הסרט לרשומות הקולנוע הלאומיות של ספריית הקונגרס, וקנה לו מעמד של קלאסיקה אמריקאית. במדרכת התהילה של הוליווד נקבע כוכב על שמו, וקוראי המגזין "טיים" בחרו בו כאחד ממאה האנשים בעלי ההשפעה הגדולה ביותר במאה ה-20. מעמדו הסלבריטאי צבר עוד כוח בשל שמועות ותיאוריות קונספירציה על מותו. יש שאומרים שהוא מת בזרועות המאהבת שלו בשל מנת יתר של סמים, ואחרים רמזו שהוא נפל קורבן לרצח של המאפיה בידי בוס של שלישייה תאבת נקם, או שהתמוטט בשל קללה שהוטלה עליו. החקירה הרשמית פסלה את האפשרות שמותו נגרם מהתנפחות של המוח בשל תגובה מוגזמת למשכך כאבים נפוץ ושמו אקווג'סטיק.

כעבור כמעט 40 שנה, לי בהחלט נשאר אייקון בתרבות הפופולרית העולמית. רבקה יאו, מנהלת השיווק של "פורצ'ן סטאר", שמחזיק בבעלותו את הסרטים המוקדמים מהונג קונג בכיכובו של לי, אומרת שכל סרטיו עדיין נמכרים היטב. לדבריה, מארז סרטים בקופסה, בשיטת בלו ריי, ייצא בקרוב.

אך במשך השנים הכניסו יוזמות ברוס לי הכנסות זעומות יחסית, בניהולה של אלמנתו של לי, לינדה לי קולדוול. לא היה פיקוח ממשי על השימוש במותג או בשם של לי. העיזבון אפילו לא היה בעליו של הדומיין האינטרנטי .www.brucelee.com ביתו האחרון בהונג קונג נהפך למוטל למפגשי אהבה לפי שעה. בחודשים האחרונים, המיליארדר שקנה את הבית תרם אותו לעיר, ובימים אלה נעשות ההכנות לייסד בו מוזיאון קטן לזכרו.

לי ביקרה בחודש שעבר בהונג קונג כדי לצפות בדגמים שהוגשו במסגרת תחרות העיצוב למוזיאון, אף שעיזבון לי אינו קשור לפרויקט. "יש לנו מטרה משלנו בבניית מוזיאון שינציח את ברוס לי בארצות הברית", היא אומרת. המוזיאון מן הסתם יקום בסיאטל, אמרה, שם התגורר לי בעבר ושם הוא קבור כיום.

לי החלה להתעניין יותר ויותר בשימור מורשתו של אביה לפני עשר שנים, ואמה העבירה לידיה את השליטה היום-יומית במפעלי ברוס לי. תרומתה הגדולה היתה לאגד את הפילוסופיה, הכושר הגופני, השאפתנות והעבודה האתית שלו, לקונצפט שאפשר למכור. "אנחנו רואים בברוס לי סגנון חיים מסוים", אמרה. היא פנתה לבית המשפט כדי לקבל חזקה על שם הדומיין מהיזם שקנה אותו לפני שנים והשתמש בו כפורטל לעסקים שאינם קשורים זה בזה. אתר האינטרנט החדש, שיוצג באוקטובר, כולל כמה מכתביו של לי, ביוגרפיה, בלוג וחנות עם המגוון הרגיל של מוצרי סלבריטאים - חולצות טי, כרזות, ספרים, לוחות שנה, מגנטים למקרר, וידג'טים וטפטים.

לי גם רכשה מחדש את זכויות ההסרטה מאולפני יוניווסל, שהחזיקו בזכויות שנים. "הם עשו קצת זיכיונות פה ושם, אבל נראה לי שהם פאסיביים", אמרה לי. "אף פעם לא עמדה מאחורי המפעל הזה אנרגייה מעודדת לפעילות אקטיבית".

ברווז קשוח

ביולי 2008 חתם העיזבון עם חברה ושמה גרין לייט על עסקה שבה תייצג החברה את העיזבון במשא ומתן על "זכויות האישיות" - שמו, תמונתו, דמיונו וחתימתו. החברה מטפלת גם בזכויותיהם של סלבריטאים אחרים ובהם איינשטיין, סטיב מקווין וג'וני קאש. אך לא ברור לחלוטין איך הברווז הסלבריטאי של ברוס לי - ברווז גומי "לאספנים" ב-11.99 דולר, או אהילי ברוס לי ב-49 דולר, מסייעים להאדיר את המורשת של אמן לחימה גאה ומפחיד.

סדרת טלוויזיה בת 50 פרקים על חייו שודרה לא מכבר בסין, בזיכיון לרשת הטלוויזיה CCTV שבניהול המדינה. סוכמה גם עסקה לסרט דוקומנטרי בן שעתיים בערוץ ההיסטוריה בארצות הברית ושמו "איך שינה ברוס לי את העולם".

צוותה של לי גם ייסד חברת הפקה, "לי ווי מדיה", כדי ליצור "תוכן" חדש. סרט מצויר נמצא בתהליך עבודה, וכן משחק מחשב, ולי אומרת שבראש סולם הקדימויות שלה היא היתה רוצה להפיק סרט שייעזר בטכניקת מחשבים בכיכובו של אביה.

מפיק מדרום קוריאה, צ'ול שין, ניסה לסכם עם העיזבון עסקה להפקת סרט כזה. "יש פרויקטים שעושים בשביל כסף ואחרים שעושים בשביל הלב", אומר מייקל שיהי, לשעבר סוכן אמנים בלוס אנג'לס, המשמש כיועץ לשין. "זה היה פרויקט מהלב בשבילנו. זה מוכרח להיות סרט מרתק שיביא כבוד למורשתו של ברוס לי".

שיהי אומר שהעסקה לא יצאה לפועל משום שהעיזבון רצה יותר שליטה קריאטיבית. הוא כינה את התביעות בחוזה בשם "בלתי הגיוניות", ואמר ששום אולפן לא יקבל אותן. לי מכירה ברצינות גישתו של שין, אך היא אומרת שלא היתה מרוצה מהתסריטים שקראה. גם הקרנות מבחן של האפקטים המיוחדים השיגו תוצאות לא משביעות רצון. "עלינו לנקוט זהירות, ולא יישאר לנו בידיים סרט נוראי שכולם ילעגו לו", היא אומרת. "הטכנולוגיה עדיין לא מתקדמת מספיק. רק עכשיו היא מתקרבת לרמה הרצויה".

בטיילת על שפת הים בהונג קונג, לא רחוק מביתו לשעבר של לי, יש פסל קטן של הכוכב בתנוחת לחימה. ביום ראשון אחר הצהריים, לא מזמן, מאות תיירים, רובם מסין, הצטלמו שם, חלקם בבדיחות הדעת, אחרים ברצינות, רובם בהערצה ניכרת.

"אין לי שום עניין בברוס לי או בתעשיית אמנויות הלחימה, בעיני כל זה קצת מגוחך", אמר תייר אוסטרלי, טום קאפלין. "אבל מרתק לראות את כל האנשים האלה מתכנסים מסביב לפסל. כל האנשים האלה - זה מדהים".

כרטיסים להופעות והצגות

להזמנת כרטיסים >>